onsdag 10 september 2014

Irl möte med en dubbelagent

Vad ville KGB – egentligen

Kollegan L gjorde ett fantastiskt fotomontage av Dag Klackenberg till dagens frukostseminarium.

”Vad ville KGB – egentligen” var temat på föredraget mina kollegor och jag fick lyssna till under vårt frukostseminarium på mitt företag idag. Föredragshållaren var inte vem som helst kan jag säga utan grundaren av Akademibokhandeln och den före detta högste tjänstemannen på UD Dag Klackenberg. Under kodnamnet ”Klo” jobbade han som svensk kontraspion i 13 år. Han skulle låta sig värvas som rysk spion och rapportera till Säpo vad KGB intresserade sig för. Med andra ord så sa han sanningen till Säpo men ljög för KGB - inte helt olik vissa äktenskapliga förhållanden alltså;-)


Kollegan Susanne fick gå upp före tuppen för att duka upp detta digra frukostbuffé åt oss.

11 punkter
På bilden ser ni en ”process” på 11 steg som man måste genomgå för att bli en fullfjädrad spion. Dag hann inte med hela registret utan avslöjades 1978 efter punkt 8. ”Regelverket” gäller än idag. Spioneriet var dock betydligt mindre ”glamouröst” än man ser i Bond filmer.

"Oskyldigt"
Ryssens och Dags umgänge begränsade sig till luncher och så småningom middagar (punkt 1-3 på listan). Relationen fördjupades. Dag fick presenter: cigaretter, spritflaskor, några verk av ryska konstnärer samt en samovar (punkt 4-7), som noggrant genomsöktes av Säpo i jakt på en eventuell mikrofon.

Ett intressant föredrag
Det var verkligen ett intressant föredrag. Dag är rapp i käften, har humor och ser tillbaka på sin roll som dubbelagent med viss stolthet. 2013 slutade han sin anställning som VD på Svensk Handel. Som kuriosa kan jag tillägga att Dag är totalt dataokunnig. Han insisterade att få använda en overheadprojektor (2014). Efter ett researcharbete som hette duga hittade kollegan D ett enda företag i Stockholm som fortfarande hyr ut sådana...



Nej, jag hade inte tråkigt på jobbet idag heller som ni ser:-)

24 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Oj, det föredraget skulle jag velat vara med på..verkligen...avis blir jag ju.

Här har du ju en som tillhör de människor som är övertygad om att säkerhetstjänster i vårt avlånga land, säkerhetstjänster som ingen hört talas om, är de som egentligen styr landet med allt vad det innebär.
Vi vanliga människor får vara med och styra på ytan genom demokratiska val men egentligen är det "eliten" som styr.

Om det verkligen är så?
Vet inte, men det blir absolut mer spännande iallafall ;)

Ha en fin kväll BP.

Olga T sa...

Men himmel vad spännande! Tänk att vara spion i yrket! Kanske ska sadla om?

Eva Trillian sa...

Spännande :) Jag vet inte vilket jag tyckte lät mest spännande egentligen, d ock ;) Spionföreläsaren eller att det användes en overhead! Coolt!

Susanne sa...

HIhihi, tackar, nu blev jag glad.
Sv: Fiömen var inte deppig. Den innehåll skoj blandat med lite allvar. Absolut sevärd.

Susanne sa...

Jädrans knappar på Ajfånen. Filmen ska det vara och inte Fiömen ;)

Susanne sa...

Jädrans knappar på Ajfånen. Filmen ska det vara och inte Fiömen ;)

Rigmor sa...

Woow!! Vilken dag! Vilken föreläsare, tror rent av att jag som annars har rätt svårt att sitta still, skulle kunna hålla mej vaken och vara intresserad. Känner att det är väldigt olika det liv man lever...Tror aldrig jag fått förfrågan ens om något slags spioneri, inte heller har jag fått nån muta vad jag kan minnas. Fast några av de elva punkterna kanske jag skulle kunna pricka in ändå...
Kram kram

Geddfish ♥ sa...

Oh, wow! Detta hade jag kunnat tänkt mig! Vilken arbetsdag för dig, haha, inte illa, näe, riktigt bra! ;) ;)
Overhead...

Unknown sa...

Spännande dag på jobbet. Lockande uppdrag?
/Kiki

Susjos sa...

Verkligen en spännande "Dag" på jobbet!

Ama de casa sa...

Oj jösses vad spännande! Måste ha varit otroligt intressant att lyssna på. Har du kollat att du inte har några hemliga mikrofoner på dig nånstans nu? ;-)

KajsaLisa sa...

Vilket erbjudande, man kanske skulle haka på, men vad fan skall jag med en samovar till?

Anki sa...

WOW! Vilket härligt, häftigt jobb du har... inte en enda tråkig dag! Spännande föreläsare, framdukad frukostbuffé... kan knappast bli bättre!

Steve sa...

Trevligt och intressant företag du jobbar på som bjuder på såna frukostseminarier.
Nån bra spion hade jag aldrig blivit konstaterar jag efter genomgång av 11-punkts-listan.

Beppan sa...

Jag skulle också tänka mig att jobba om man fick vara med om sådana intressanta dagar!

cat sa...

Vad intressanta saker det händer på ditt jobb! De flesta föredrag jag får gå på genom mitt jobb är rena sömnpillrena.

Popcorn var min första tanke när jag tog upp mina dagens bilder på datorskärmen.

Kicki sa...

Verkligen annorlunda och intressant!
Kul plansch!

Mias Mix sa...

En helt ok dag på jobbet! Både frukost och föredrag av inte mindre än en spion! Klackenberg har jag aldrig hört talas om, däremot var Stig Berglin en vän till min mans mamma och hennes kusin. Kanske inget att skryta om precis...

Anonym sa...

Vilken spännande frukost. Jag hade gärna lyssnat på mannen. Kom han i en Austin Martin eller var han mer modern där?

Life of Johanna sa...

Vilket intressant föredrag ni var på. Då blir du spion nu då? :)

Nej Lugi i premiärmatchen var igen lätt nöt och knäcka och tyvärr gick det inte hela vägen :( Surt surt!

Husbilen-Ellen sa...

Där skulle jag gärna ha lyssnat! Elisabeth

Freja sa...

Låter som ett superintressant föredrag! Säger hon som fick agera infiltratör när hon gjorde lumpen, det var kul det oxå...

Monica sa...

HAHA härligt att höra att det inte bara är jag som lever i 1800-talet

Anonym sa...

I seriously love your blog.. Great colors & theme. Did you build this amazing site yourself?
Please reply back as I'm planning to create my own personal website and would like to know where you got this from or just what the theme
is called. Appreciate it!

Here is my blog post - greek villa rentals