måndag 15 september 2014

Spyfärdig



På bilden ser ni en dagsfärsk (väl tajmad) spya, upptäckte den klockan 07:35 i morse på Roslagsbanans perrong vid Täby Centrum. Nu är det inte min spya, men det kunde mycket väl ha varit det med tanke på gårdagens valresultat.

Otippat – verkligen inte
Nu var valresultatet absolut inte otippat. För mig var det helt väntat efter EU-valet tidigare i år. Det följer ”trenden” från bland annat Frankrike, Italien och Grekland. Trodde vi svenskar var smartare än så. Det var vi inte. Tragiskt. Tur är väl att fortfarande 87 procent av den svenska befolkningen har något mellan skallbenen. Det hade dock känts betydligt tryggare med 100 procent. Det är Aftonbladet som tog initiativet till den här kampanjen. Å jag hänger gladeligen på!

Någon hört talas om Gusselby?
Inte det. Hålan har 300 invånare och ligger i Lindesberg kommun (Örebros län) utmed riksväg 68. Hoppas ni gör en stor omväg runt orten om ni skulle vara i närheten. 36,8 procent av befolkningen där (flest i hela Sverige per capita) röstade nämligen på partiet som jag aldrig trodde skulle få fotfäste i vårt land.




Grattis
En som säkert var riktigt nöjd med valresultatet är KajsaLisa som ju är aktiv socialdemokrat. Säger ett stort GRATTIS till dig. Är dock inte så säker på att partiet som gjorde sitt näst sämsta val någonsin, men lyckades ändå slå moderaterna, kommer att lyckas bättre än den avgående regeringen.

Fi
Ja, hellre hade jag sett oförargliga, harmlösa Fi som Sveriges tredje största parti måste jag säga. Tyvärr lyckades Schyman & Co. inte med bedriften att slå sig in i Riksdagen. Tror att aktiva feministen Freja är väldigt ledsen över det. En liten tröst till henne dock: partiet fick 4,6 procent av rösterna i Stockholms län och 7,2 procent i Stockholms Stad. Det ni!


Synd, verkligen synd...




16 kommentarer:

Mias Mix sa...

Hua, nu blev jag inte så sugen på en kvällsmacka efter den bilden... Men det är ju bra för vikten att inte äta på kvällen så tack! ;)

Nej det är helt förskräckligt men som du skriver inte helt otippat. Fattar inte varför inte de etablerade partierna tar flyktingpolitiken på allvar och diskuterar seriösa lösningar, då skulle många låta bli att rösta på SD.

Beppan sa...

Vi är tack och lov rätt många som är spyfärdiga efter gårdagens valresultat. Undrar vad man tänker med för kroppsdel när man röstar på ett främlingsfientligt parti??

Boden är en av många kommuner där SD fått rejält fotfäste. Jag skäms....

Karl-Johan är min absoluta svampfavorit också. Igår natt var det en aning frostigt på marken. Hoppas svamparna inte gett upp för i år ännu. Plockar gärna mer :-)

Eva Trillian sa...

Många tankar surrar nu - vad annat kan de efter sett sådant val.
Nu gäller det för den kommande regeringen att lyssna på dem som missnöjesröstade och se till att rasistiska partier aldrig mer får bli så starka.

Olga T sa...

Nu måste jag säga att jag hade väldigt svårt för detta inlägget då jag satt och åt när jag klickade in på din blogg....... Dessutom är jag väldigt känslig för just spyor. Ja ja. Förstår vad du vill visa med ditt inlägg. Det blir inte lätt att bilda regering och det kanske är den svåraste nöten just nu. Mycket tråkigt. Precis som Eva skrev så måste dock övriga partier få upp ögonen för varför en stor del av våra invånare röstar som de gör.

Geddfish ♥ sa...

Det har varit så tyst och lamslaget, jag tror folk är chockade och inte fattat vad de ställt till med. Och jag är besviken på att inte partierna fattat att många människor ville ha en förändring, de kunde ju ha snappat detta.
Nu blir det svårt för Löfven, ack ack...
Och vi vanliga, vi får bita ihop och förtrösta.

Susjos sa...

Eh... ja det där ser ut att vara en färsk spya! Och som tur är vi många som är spyfärdiga idag- 87%...som gillar olika!

Första året i Hjo sa...

Är inte heller så säker på att Löfven är rätt lösning för det fyra kommande åren. Ett uselt valresultat. Ingen vettig människa kan vara glad över det. Inte ens den inbitnaste sosse.

Anki sa...

Man undrar verkligen... Hur kunde det hända? SD skrämmer mig och jag kan inte förstå hur någon enda människa kunde lägga sin röst på dem...

cat sa...

För min del känns det som att vi just nu har lite bananrepublik över Sverige. Vi får väl se vad det hela slutar. I övrigt håller jag med Henrik Schyffert om hur man ska behandla SD :-)
Det är en spindel av något slag hos mig, den har åtta ben :-)

Kicki sa...

Fy dig, måste kisa och jag tror att jag har blivit smittad av en elak bacill!

Monca sa...

Jag vet inte, inte ens Expressen kunde kalla dom för Nazister man gör dom en björntjänst med att förfölja och förtala.


Så här står det i Expressen.
Vi åkte dit för att ta reda på varför SD lockar så många väljare just där. Svaret är till synes ganska enkelt: En asylförläggning har anlagts vid campingplatsen och 170 asylsökande har intagit byn. Någon mil därifrån ligger ytterligare några förläggningar. Alltså måste folk som bor här vara rasister.

Men när vi börjar prata med människorna som bor i Gusselby framkommer att svaret inte är så enkelt.

- Vi är inte rasister här, även om de också finns. Jag tror folk i byn har proteströstat och jag förstår att de röstar på SD, säger Louise Eriksson.

- De asylsökande blir inte ordentligt omhändertagna. De driver vind för våg, de sitter i våra trädgårdar, öppnar posten i brevlådorna och lägger tillbaka den huller om buller. De springer på vägarna i mörkret utan reflexer.

- Alla som jag har pratat med är mest upprörda över hur de asylsökande behandlas. Vi har inte möjlighet att ta hand om alla, säger hon.

Ha en bra dag

Life of Johanna sa...

Tror det rört om lite i grytan om F! kommit in i regeringen...

Carita Liljendahl sa...

Ah, tur att jag inte såg den här till frukosten...
men känner perrongen väl, har stigit på och av där ett antal gånger då jag bodde i Täby...

Freja sa...

Kul att jag fick vara med på ett hörn! Jag är egentligen inte så ledsen, vi gjorde ett enormt resultat med tanke på förutsättningarna och kom in i hela 13 kommuner, varav alla tre storstadskommunerna. Dessutom får vi nu partistöd och upptryckta valsedlar nästa val, tänk så mycket mer vi kan göra då. Men att SD fick nästan 13% DET gör mig ledsen, besviken, förtvivlad!

Hörni sa...

I Uppsala fick FI över 4%, det tycker jag är kul (trots att jag inte röstade på dem). Det blev maktskifte här och SD har ingen vågmästarroll, tack och lov!

Marit Johansson sa...

Ja att SD tog så många röster är såklart bedrövligt.. mycket bättre om Fi fått komma in. Själv röstade jag på Sossarna som vanligt :) blir spännande att se vad som händer framöver..