torsdag 4 september 2014

Stockholm eller Indien eller…



Kan inte låta bli att vara mycket stolt över maken som på senare tid anammat mitt sätt att ha ögonen med sig. Kolla bara bilden så förstår ni vad jag menar.

Mitt i Stockholm
Den här ”tvättlinan” hittade maken i tisdags mitt på Sveavägen, bakom Stadsbiblioteket. Där tvättade kvinnor sina lakan, täcken med mera. De utnyttjade bland annat vattnet i spegeldammen, 1 840 m², byggd år 1932. När de inte tvättar sitter kvinnorna på olika platser i Stockholm och tigger…


Makens reaktion
Man kan tycka om tiggeri vad man vill. Själv har jag sagt mitt i frågan i en kommentar som fick ”oanade” konsekvenser. Men maken berättade att han tyckte det var otroligt kul att se dessa för dagen glada, skrattande kvinnor smattra på sitt hemspråk och sjunga olika visor.

- Man behöver liksom inte åka till Indien eller till ett annat land där kvinnorna fortfarande använder vattnet i floder för att tvätta sina kläder. En totalt otippad och nästan exotisk vy i Sveriges huvudstad, anser maken.

Å det kan jag då hålla med om.

PS. Maken var så positivt överraskad när han såg cirka 20 kvinnor som hängde tvätt att han kom av sig lite där. Men två kvinnor lyckades han fånga iaf. Det finns hopp för mera bloggfoder med andra ord;-) DS.

18 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Gillar när folk tar med sig seden dit de kommer ;)

FREEDOMtravel sa...

Det där har jag inte sett, lite exotiskt faktiskt! Och TACK för den jättefina vinsten jag fick på posten!! :)

Ama de casa sa...

Haha! Även makar/makor blir nog lite bloggskadade av den miljö dom befinner sig i när dom lever med bloggare.
:-)

Men det är kul att få "gratismaterial" serverat på det viset, bara att tacka och ta emot :-)

KajsaLisa sa...

Det där var verkligen bra fångat, intressant bild, man tänker ju inte på att dom precis som vi har vardagssysslor.

Ama de casa sa...

sv: Vad kul att ni bodde på samma hotell i Clearwater! Det finns ju några att välja på, om man säger så... ;.)

Monica sa...

Ja nog rörde du om i grytan alltid när du tog upp tiggarna, fattar inte en del som blev rasande hur vill vi ha det???
Jag måste säga det att jag är glad att jag är så gammal som jag är och framför allt inte har barn i dagens läge.
Ha en bra dag;-)

Geddfish ♥ sa...

Tiggarna är ett hett ämne. Jag brukar tänka på hur de har det, när de gjort sin "arbetsdag", för de sitter ju faktiskt av en hel del timmar, ler, säger hejhej och sträcker fram muggen, där de sitter obekvämt.
En MYCKET intressant bild som maken serverat dig. Det är klart de måste tvätta sina kläder och då att göra på sitt hemlands vis, skrattande och pratande, exotiskt för oss!

LissenTo sa...

Vet inte vad du skrivit förut om tiggarna. Så olika våra livsvillkor är. Härligt att höra att kvinnorna skrattade och sjöng i samband med tvätten. Att göra saker gemensamt blir likom roligare.

Bra att du tränat upp makens fotoblick :-)

Steve sa...

Den bilden mitt i Stockholm, det kunde jag aldrig ha gissat. På nåt märkligt sätt så inger bilden hopp. Hopp för dessa kvinnor, hopp för framtiden. Hopp för mänskligheten.

Steve sa...

Den bilden mitt i Stockholm, det kunde jag aldrig ha gissat. På nåt märkligt sätt så inger bilden hopp. Hopp för dessa kvinnor, hopp för framtiden. Hopp för mänskligheten.

cat sa...

Kul att maken lärt sig att se som du gör.
Det första jag kom att tänka på var att vattnet i dammen förmodligen sjuder av bakterier från t ex fågelspillning och annat, så fy tusan för att sova på de lakanen. Sedan ska jag inte säga vad jag tycker i övrigt om tvätt i en park. Det är synd om människorna (Strindberg)

Life of Johanna sa...

Tur du har maken din :) Vad skulle man göra utan de där männen ibland :)

Första året i Hjo sa...

Märkligt! Kul och påpasslig bild förstås, men - helt igenom bedrövligt.

Beppan sa...

Vilken härlig syn!!! Inte vad man väntar sig att få se mitt i storstaden.
Och kul att äkta hälften har ögonen med sig också :-)

Stare Ström sa...

Ja, helt uppenbart kommer världen lite närmre! Det kan vi behöva!

Olga T sa...

Oj! Det var en annorlunda syn. Fick lite frågetecken kring det där.... Spar dem. Kul att maken fångade detta på bild!

Unknown sa...

Alltså i denna stad kan man vänta sig allt.
/Kiki

Mias Mix sa...

Ja det ser faktiskt väldigt utländsk och exotiskt ut, så bra av maken att upptäcka detta!