fredag 12 september 2014

Storstadssvamp trivs bäst på en soptipp







Det är inte bara valtider just nu, det är svampsäsong också. För att inte tala om alla höstfärgade löv som visas på många bloggar. Nu trodde jag ju alltid att all svamp växer i skogen, förutom champinjoner då som finns på gräsmattor - gärna under högspänningsledningar – eller i odlingslådor på fönsterbänken. Men idag kan jag visa er bildbevis på tre olika svampsorter som trivs bäst på en soptipp. Det fanns en fjärde sort också, men den bilden blev inte bra.

På vägen till Roslagsbanan
I morse upptäckte jag ovan svampar intill en nyasfalterad gångväg på min promenad till Roslagsbanan. Som ni ser trivs de alldeles utmärkt bland en massa ogräs och stenar. Kan även berätta att de inte nämnvärt bekymrar sig över byggtrafiken som åker förbi dom. ”Mina” svampar är visserligen ganska dammiga, men de frodas till synes på en soptipp. Det ni! Någon som vet vad de är för "ras"?

PS. Kan tyvärr inte bidra med tjusiga höstfärgade löv av den enkla anledningen att det helt inte finns några än här i stor-Stockholm – å det tackar jag för. Jag gillar "min" långa och varma sensommar. DS

13 kommentarer:

Susanne sa...

Vet bara hur kantareller ser ut och det är ingen kantarell iaf ;)
Sv: Stämmer, det är IT-E som står bakom godsakerna.

Eva Trillian sa...

Ja, sådana dyker upp lite överallt - som svampar ... ;) Javisst ja - stating the obvoius ;)

Kicki sa...

Säkert inget ätbart! I skogen växer också massor med svampar just nu men inte mycket ätbart!

Freja sa...

Kan INGENTING om svampar och äter inte heller skogssvamp så jag är helt lost...

Geddfish ♥ sa...

Jag är så innerligt glad över att inte kunna prestera några höstlöv, än mindre några svampar! Hjälp, jag trivs bättre bland räkmackorna, haha!

KajsaLisa sa...

Är du säker på att det inte var en sopptipp :)

Ama sa...

Helt klart en sop-sopp :-)

Monica sa...

Vet ej men mittenbilden påminner om våra röksvampar som växer i gräsmattan, trampar man på dom när dom mognat kommer det rök ur dom ;-)

Nej det var nere i centrum det i folkmun kallat(törs jag inte skriva) en ny uppgörelse i knarkkretsar.
Ärthjärnor kunde gått mycket värre om barn varit på väg till sporthallen :(

Guldkryckan sa...

De enda svampar jag säkert vet går att äta stå till höger i mittenhyllan på ICA när man kommer in här. ;)

I övrigt känner jag egentligen bara igen kantareller, fast jag vågar banne mig inte chansa på det heller.

Har svamp i min Japanska soja här...det funkar bra det med. :)

Olga T sa...

Instämmer i att det är så skönt att det ännu är grönt! Får gärna vara grönt länge till! Har en sopp hos mig också idag.
PS. Du får nog läsa på lite om Winnerbäck.....;) Han är betydligt yngre men var med på samma konsert som....ja vem då? Se om du kan klura ut svaret.

Anki sa...

Ja, men... ett inlägg som passar mig som hand i handske! Kul :) Svampen heter Honungsskivling och det är olika varianter på samma art i alla tre bilderna. Den växer just nu värre än ogräs - trivs på gamla stubbar och rötter (som ofta är gömda i gräsmattan eller rbatten). Det vita är inte damm utan svampens sporer. Står som ätlig i gamla svampböcker, men rekommenderas inte som matsvamp idag.

FREEDOMtravel sa...

Svamp brukar ju trivas på lite konstiga ställen. Kantareller tycker jag ofta att man hittar i smala vägrenar, där det är massor av trafik och avgaser... ;)

Anonym sa...

Never before heard of a steam shower enclosure up until I came upon this incredible website, so glad I
did so actually want one right now and finances allowing will probably be buying one very soon

Feel free to surf to my homepage - steam shower cabin