söndag 28 september 2014

Tre i ett

Då jag är på vift imorgon kväll kommer jag inte kunna blogga. Därför tänkte jag att kombinera tre roliga teman idag så att ni har möjlighet att dela upp läsningen;-)

Fototriss: Arkitektur



Snart kommer mitt företag att flytta till 1:a våningen i en fastighet vid Odenplan. Just nu jobbar jag på 9:e våningen i en byggnad i Vasastan. Huset är byggt 1934 men har byggts till på ett suveränt sätt. Utsikten därifrån bjuder på storslagna vyer bland annat över Vasastans takåsar. Dessutom har jag kunnat följa NKS (Nya Karolinska Sjukhuset) från första spadtaget. Synd bara att byggnadens yttre är lika tråkigt som de på de flesta nybyggda hus i det konservativa Stockholm.

Skyltsöndag

En sanning utan modifikation. Skylten finns på några bord hos Cliff Barnes.


Å visst måste det kännas oerhört tryggt i det här huset på Surbrunnsgatan;-)

Helgbilden: Någon slags arkitektur – fast inomhus


Ica Stop i Viggbyholm har kommit på ett alldeles fantastiskt läckert sätt att exponera sina frukter och grönsaker på. Gillas skarpt! Varorna ligger i korgar och hyllor bredvid denna ”utsmyckning”, så få kunder ”drar ut” önskad produkt och förstör ”konstverket”.

Fler arkitekturrelaterade bilder hittar ni hos Fototriss.
Helgbilder kan nu njuta av hos Marit.
Å weekendbloggaren Pumita har uppfunnit Skyltsöndag.




34 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Trissen är SÅ bra - takåsarna är ju bara bäst! Och, ja, varför byggs det nästan bara tråkiga hus nu för tiden?
Gillar skylten ;) Sanning för en del kanske.
Och frukten! Wow - jag gillar att de tar sig tid med det - där skulle jag handla bara för det. I en stressad värld föregår de med gott exempel!

Beppan sa...

Vilken utsikt du är på väg att mista!! Trist....
Varför kollar man inte på omvärldens bebyggelser innan man smäller upp dessa fyrkantiga betongklotsar?? Det går ju att göra även stora byggnader intressanta!
Den som ansvarar för fruktavdelningen i Viggbyholm borde få fyndighetspris! Så läckert!!
Och kul fångat av dig - som vanligt... :-)

Anitas Malta sa...

Du är fenomenal !!! Liksom dina bilder. Stor variation bland husens ganska trista arkitektur, har tur som dricker vin och inte öl och frukt/ grönsaksbilderna slår det mesta WOW !!
Snyggt jobbat ! Ha det så kul, trevligt, spännande eller vadsomhelst när du nu ska ut vift
en Måndagkväll ;-)

Eva Trillian sa...

Sv: Matiga bullar med halloumi, lök och mynta :) Smaskens!

Rantamor sa...

Du är en riktig fena på att få ihop fotoutmaningar, jag har ju helt kommit av mig där, får allt ta å skärpa till mig.

Oj va fina grönsaker ni har i Stockholm, här i norr har vi inte riktigt kommit så konstnärligt långt....=)

Och den där skylten om ölkonsumtion var ju riktigt bra.

Tjingelingen från Rantamor.

HelenTh sa...

Jättefina bilder! Fantastisk skyltning med frukt och grönt, hoppas fler tar efter det.
Arkitektur är roligt när det händer något annorlunda, det blev väldiga diskussioner i min stad när det senaste bygget blev klart, kolla bara här: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/mittnytt/ting1-invigs-i-dag

Susjos sa...

Å jag tackar allra ödmjukast att få se "mitt" nya sjukhus växa upp! nattjobbare som man är så är jag inte där och tittar så mycket på dagtid! Jösses vad de har byggt!

Så läckra grönsaker på Ica!!!

Susannesblogg sa...

Vilken härlig frukt och grönsaks disk på ica. Frågan är om jag hade vågat plocka något därifrån.

Olga T sa...

Vilket inlägg! Wow! Gillar första och andra bilden väldigt mycket. Sen är ju grönsaksstaplingen i en klass för sig! Mycket vitaminer där :))

Olga T sa...

SV: Igår var det bara sällskapsspel och njuta av allt det vackra fina. Nöjd med mitt spel. Idag har jag vunnit en liten tävling. Hcp är 21

Geddfish ♥ sa...

Läckert läckert! Så synd att ditt kontor flyttar från den enorma utsikten.
Om jag inte missminner mig, så har inte ditt företag flyttat nyligen?
I vart fall så gillade jag skyltbilderna.
Sedan grönsaksbilderna, det är ju bara så köpinbjudande, jag som älskar älskar och återigen älskar frukt! Och särskilt färggrann!

Freja sa...

Jag känner med dig som ska flytta från den maffiga utsikten! Själv har jag inte varit i de trakterna på mer än ett år, jag gillar att se dina bilder därifrån!

Husbilen-Ellen sa...

Vilken härlig exponering av grönsaker. Stockholms takåsar är alltid kul att se! Ha dé gott! Elisabeth

Unknown sa...

Min absoluta favorit blir ju såklart konstverken av frukt och grönt.
Svenska bostäders hus utstrålar pålitlighet.
Tack för varningstexten, bra att bli påmind.
Så till sist stadens arkitektur, en inspirations faktor för mig.
Ha´re bra på din lediga bloggmåndag.
/Kiki

Åsbergs Foto sa...

Fina bilder!

Vi i Kasperian sa...

Ett verkligt generöst inlägg. :) Triss på triss...
Tur att huset håller för den maffiga tillbyggnaden på höjden - om det som ser ut som solceller också är det, så gillas det extra. :)
Undrar vad eftervärlden kommer att säga om alla glas- och betongklossar som växer upp som svampar - nåja - ur jorden. :D

Frukten - härligt att någon får ge uttryck för sin skaparglädje så där. Måste ge många extra glada kunder.
Berit E

Marit Johansson sa...

Ja tråkigt var ju ändå ett snällt omdöme :) inte alls snyggt någonstans, men det ser inte ut att vara helt färdigt. Kanske ska det yttersta skalet på nu och det blir något helt annat..

Ama de casa sa...

Fantastiskt arrangerade frukter och grönsaker! :-)

Och vyerna från ditt jobb känner jag så väl igen också :-)

cat sa...

Mycket intressant fotovisning hos dig :-)
Arkitektur är alltid spännande även om det inte alltid är så snyggt.
Gillar också deras frukt- och gröntexponering. Coolt!

Monica sa...

Tycker man kan sluta bygga nu man tar sej ju inte in till stan på vardagar, stopp halv 10 när Jacob skulle till Solna.
Egen säng har jag nog alltid vaknat i jämt men en gång i min ungdom undrade jag vad katten släpat in;-)
HAHA det skulle nog klia i fingrarna på Jacob att ta några paprikor underifrån.
Jag undrar jag vad som är värst lite gul fin urin eller en spya ;-)

Rigmor sa...

Nu är jag ju inte med i några fotoutmaningar, men beundra och berömma kan jag ju göra ändå!! Dels skulle jag gärna ha en arbetsplats med den utsikten över en vacker stad (jag är på nedre botten av ett fyravåningshus, inget direkt att skryta med...)och sen undrar jag hur mycket extra tid den frukt och grönt ansvarige på Ica har för att fixa alla konstverk? Det är nog väl placerade extratimmar, för det ser väldigt fräsch ut.
Ha det gott!!
Kram kram

Axart sa...

Fint trissat, sista husen var väl inte direkt vackra, men utsikten är säkert vacker där inifrån.
AX

Marina sa...

Älskar grönsakskonstverket - vilken fantastisk ide!!

Life of Johanna sa...

Haha satt och skratta åt öl skylten.... :)

Kul med utsikt över nybygge, då får du hålla oss uppdaterade sen :)

och vad är du iväg på idag som är viktigare än os och bloggen? va?! ;)

Life of Johanna sa...

50mil är väl en baggis, haha :)

Jag får otroligt mkt av Anna när jag är där att jag vill lovorda henne i bloggen, hon är värd det. Och det vet vi alla, det är den bästa reklamen :)

KajsaLisa sa...

Kul att se dom där vinklarna man missar från gatan. Vilket jobb att lägga upp dom grönsakerna, kul och färgglad bild.

Ama de casa sa...

sv: Jag är DJUPT imponerad hur du skaffade din Porsche. WOOW!!!
Det borde du blogga om :-)

Della sa...

Kreativ exponering av frukten där. Så mycket roligare än de gamla vanliga trågen.

Anni sa...

KS ligger ju i Solna och inte i Stockholm. Ju. Solna är ju ÄNNU tristare. Ju.

Undrar vad som händer med grönsakskonstverket om kunderna inte vågar ta något därifrån? Ligger maten och ruttnar och måste kastas sedan? Eller hamnar den i korgarna bredvid? Glad blir man av att se allt det goda så vackert upplagt!

Stare Ström sa...

Faller omedelbart för de två sista bilderna. Tänk att det finns så kreativa frukt- och grönthandlare i Sverige. Och på ICA dessutom!

Herr Nilssons Fru sa...

På vift - de ja :)
Ja där skulle man nog kanske känna sig trygg i de huset, fattas bara.
Vilket grönsaks konstverk, oj oj, så där vill jag oxå ha det i vår affär, eller vänta nu, vi har ju ingen affär. Men där vi brukar handla borti staden :)
Ha en skön vift.
Kramiz

Carita Liljendahl sa...

Det där med ölkonsumtionen är ju bra såtillvida att jag inte dricker öl :-) Så då vet jag alltid var jag vaknar upp.

Fina bilder i övrigt - färgstarkt och tankeväckande.

LissenTo sa...

Åh dom där fruktbilderna, vad fint arrangerat. Undrar om någon vågar ta en frukt därifrån?

Anonym sa...

Suverän skyltning på frukten. Resan ner till första våningen låter inte lika lockande. Tror du det blir källaren nästa gång?