tisdag 23 september 2014

Tre värmesurrogat


Knappt några gula/bruna löv på marken, bara barr - ett nytt fenomen. "Remsorna" till vänster är mina ben.




Undonnudelsoppan hos Go Choo var ett värmesurrogat som hette duga.

Nu har jag läst på manga bloggar att det inte bara är jag som försöker anpassa mig till temperaturer som är mer än 15 grader kallare än de jag vant mig vid under de senaste tre månaderna. Här kommer några tips för att åstadkomma några värmesurrogat som jag gärna dela med mig till er. Tipsen är resultatet av dagens övningar:

Solsidan
Om ni plockat fram höstjackan och satt på er två lager kläder i stället för ett har ni kommit en bra bit på vägen. Åker ni som jag kommunalt till jobbet välj då den sidan av bussen/tåget där solen ligger på – vänster på morgonen, höger på kvällen.

Lunch
Vid klockan 11 ringer man maken/makan och föreslår att han/hon bjuder på lunch. Man låter honom/henne välja restaurang. Så gjorde jag och hamnade på ett nytt ställe Go Choo – ett koreanskt/japanskt hål i väggen på Upplandsgatan i Vasastan. Kan säga som så att den utmärkta och starka Undonnudelsoppan med biff resulterade i en väl behövlig värmevallning samt rensning av bihålorna.

Varma tankar
Ibland kan det också fungera med framkallande av varma tankar. Blev faktiskt lite varmt om hjärtat när chefen Håkan meddelade att två (knepiga) författare, vars bok jag håller på att formge just nu valde ett omslagsfoto som jag tagit i stället för deras eget. Det var då ett otippat värmesurrogat.

18 kommentarer:

Anitas Malta sa...

Haha.. vilka läckra långa smala remsor bland allt barr !!

Gillar tipset om lunch. Ser onekligen frestande och väldigt starkt ut vilket värmer både kropp och själ. Men varmast blir jag nog ändå av "Varma tankar". Grattis Beate !!

Hmm.. här tror jag vi upplever den varmaste September i historien. Över 30 grader och inte en droppe regn. Bara att hoppas på att det fortsätter så till April.. ;-)

Blir nog ganska glest mellan mina inlägg ett tag framöver. Ingen har ju gjort mitt jobb när jag varit ledig nästan en hel månad. Högen på skrivbordet betas sakta av samtidigt som jag sorterar alla bilder... Ja, bara så du vet.. :-)

Eva Trillian sa...

Tack för tipsen - tror att de går att översätta till lantis-version light om jag sätter den sidan till :)
Kul att de valde din version - inte alls förvånad. Har länge anat att du är väldans bra på det du gör!
Hurra för dig! :)

Life of Johanna sa...

haha jag läste nougat i rubriken, men så är jag också gravid och allt handlar om mat, vad man är sugen på eller inte sugen på. Så alla mat inlägg gör en knäpp haha... mest synd om sambon dock :P

ja ännu är det en liten plutt på 10cm....

Carita sa...

Den såg eldigt värre ut den där rätten!
Rolig bild av dina ben, och har hört att det blåst på många ställen så mycket nu att allt kommit ner, hos oss till och med träd, så då är väl barr inte så illa, jag menar man svimmar inte om man får dem i huvet :-)

Marit Johansson sa...

Wow.. så du är omslagsfotograf nu också?? Vilken komplimang att de valde din bild, jättekul!
Inte är det lätt att anpassa sig till höst. Jag är numera tvungen att skrapa bilrutan på morgonen.. vissa delar av norrbotten har också fått snö. Det är bara på med långkalsonger :)

Olga T sa...

Heja dej! Duktig grafisk formgivare!
Lunchen såg väldigt god ut. Letade fram mitt duntäcke igårkväll och sov sedan väldigt gott därunder!

Unknown sa...

Den soppan skulle jag behöva nu!

Så långa ben du har ;-) och smala... ;-) ;-)
Kram

KajsaLisa sa...

Det sista lät ju jättekul, till och med mer värmande än soppan

Monica sa...

Måste börja äta ute ser jag det var länge sedan.
Grattis till att dom valde en av dina bilder det förstår jag var både glädjande och värmande:-)
Ha en bra dag

Ama de casa sa...

Alltså... Höger? HAHA!!! Ett under att jag ens upptäckte det, men jag kan absolut inte låta bli att påpeka :-D

Hoppas att du klarar av det där med höger och vänster bättre när du väljer plats på bussen ;-)

Kul att du får sån cred på jobbet - välförtjänt, för du tar fantastiska bilder!

PS: Här har vi haft över hundra grader varmt idag. I och för sig på en annan temperaturskala, men inte frös jag, kan jag säga... :-)

Unknown sa...

Kul att du är omslagsfotograf nu. Kanske kan visa det färdiga resultatet sen? Blir alltid så nyfiken.
Chilihett är alltid ett bra inslag, vare sig det är varmt eller kallt.
Men mer mysfaktor behövs för att hantera kylan.
/Kiki

cat sa...

Ja du det är inte lätt att anpassa sig till hösttemperaturen, men jag ska se om något av dina tips kan hjälpa :-)
Dessvärre får jag spräcka din bubbla lite och berätta att det blå som syns i mina bilder är vatten, som i och för sig speglar himlen.

På fredag beger jag mig till bokmässan :-)

Geddfish ♥ sa...

Wow, läckra bilder. Och omslagsfotograf. Jo, jag tackar, jag! Sånt värmer.

Anonym sa...

Det sistnämnda säger jag ett stort GRATTIS till. Jättekul!

Herr Nilssons Fru sa...

De var bra tips:) men de tog si så där 4 minuter innan jag fått upp dina tre bra bilder. Vi har lite vajs med bredbandet här 0,09 mbit´s, lagom fart när man kör tuggummirace kanske men inte internet. Sånt händer nu aldrig i huvudstaden men här händer de ofta :(

Men eftersom jag har lite, lite hastighet så kan jag se bilder om jag bara har bra tålamod :)
Kramiz

Per-Anders sa...

Ja, det går mot kallare tider...

Susjos sa...

Va kul att det blev ditt omslagsfoto!!! Grattis!!!
Visst doftade det lite härligt av barrskog av barren? Åkte just hem från svägerskan, och bilen stod på en parkering med tallar runtomkring, hela vägen var full med barr, det doftade ljuvligt!
Maten ser också mycket god ut!

Kerstins foto sa...

Men kolla! Du har ju lika långa och snygga ben som jag och de andra flickorna i baletten. ;)
Värmande och goda förslag du kommer med. Gillar den 3e punkten och ber att få gratulera! Så du har blivit omslagsfotograf också? Får vi se resultatet?