onsdag 7 oktober 2015

Onsdagsskratt - två tjänstehundar

På sistone har jag träffat på massvis med ”saker” som jag inte visste att de fanns. Det gäller bara att ha ögonen med sig – eller som i den här bilden parkera på rätt ställe.

Tjänstehund

Trodde inte mina ögon när jag såg den öppna bagageluckan med olika färgglada koppel och ordet ”tjänstehund” på kotfångaren. Å japp, det satt en svart hund i bilen. Ni kanske ser hans nos bakom gallret. Bilen var en helt omärkt Suzuki förresten.
Tjänstehundar är arbetande brukshundar som används inom polisen, bevakningsföretagen, kriminalvården, tullen, militären och räddningstjänsten. Undrar vem ägaren till hunden i bilen var.

Brukshund

Igår träffade jag på den här saken utanför klädesbutiken G-Star Raw på Drottninggatan. Då undrade jag försiktigt om tjänstehundar som liksom har gjort sitt och lämnat jordelivet kanske fortsätter med att vara vakthundar för butiker. Ja, så måste det vara - det låter ju logiskt eller hur;-)

20 kommentarer:

Ama de casa sa...

Haha! Mycket logiskt! Den där andra hunden verkar vara billig i drift också. Om inte kläderna kostar skjortan, vill säga :-)

Della sa...

Hmmm, intressant reflektion! ;)

Guldkryckan sa...

Undrar om man kan hyra ut sin ena katt för detta ändamål?
Hon är ett år och stirrar surt när man går förbi ibland varvid hon kastar sig över våra fötter för att fälla oss till golvet.
Får kolla upp detta ;)

Trevlig afton Bp.

Comsi comsa sa...



Ha ha ha, tack för skrattet.
Ögonen har du sannerligen med dig.... =))))))

Guldkryckan sa...

SV: Fysik trodde jag hade att göra med kroppen...det hade tydligen med naturen att göra...mitt IQ är ännu lägre ;)

Rantamor sa...

Dom brukshundarna är värdefulla hundar som säkert gör rätt för sitt uppehälle. Roligt också att se dom i aktion, och då behöver jag ju heller inte vara hundrädd eftersom dom alltid vet vad dom gör.
Annars har jag ju svårt att lita på hundar, och hundar litar inte riktigt på mig heller utan visar allt som oftast att dom har en fin tandrad.

Den där vakthunden...lite mager för min smak, men hur i all världen har dom fått på den där skinnpajen månne...hen kanske dog med den på???

Kollat på Modus ikväll igen och jag tycker att serien är bra och lagom läskig.
Ser du den där Änglelby som går på tisdagar med Mia Skäringer ??
LIte b-serie tycker jag, och jag gilla Mia men ser ju henne som komiker och har svårt för att se henne i en seriös roll.

Näe ska nog knyta ihop dagen nu,
tjingelingen från Rantamor.

KajsaLisa sa...

Det var nog en lat hundägare som ägde bilen, kopplar han ihop alla kopplen kan han sitta kvar i bilen när han går ut md den. Den skyltningen skulle jag vilja ha hemma, fast utan jacka.

Anki sa...

Tycker nog skylthunden är en makaber historia... men den drar ju blickarna till sig - och det är väl det som är meningen :)

Eva Trillian sa...

Spännande, och inte helt ologisk, slutledning :D

Monica sa...

HAHA ja ibland är det lite rullande bordell
över hundfolkets bilar, här kör vi brunt läder
rakt av.
Även om den är ett benrangel är den läcker.
Ha det bra;-)

Susanne ❤️ sa...

Härlig reflektion av hundarna, och trots att den gått vidare till himlen och blivit järnstaty är den skrämmande …så bra vakthund där….;)
Tjänstehund…. ja du man undrar vad det är för en hund då bilen inte var märkt på ngt annat sätt…

Stor kram Sanna

Mias Mix sa...

Visst är det så! Undrar vilken av vakthundarna som är farligast? Aktar mig för båda tror jag :)

FREEDOMtravel sa...

Haha, riktigt bra!!!

Annette sa...

Undrar om hunden utanför butiken lockar in eller skrämmer bort kunder..? När det gäller tjänstehundsbilden såg jag den där vyn av baksidan på bilar ganska ofta när jag hade schäfer och tränade henne på brukshundsklubben. Numera har jag sällskapshundar som inte kräver lika mycket stimulans för att trivas. Min brorsdotter har däremot en retriever som hon tränat för att kunna spåra upp försvunna människor. Hon är inte anställd inom militären, men de ringer upp henne om de behöver hennes hjälp, så något slags avtal har de väl.

Steve sa...

Jag konstaterar att det finns hundar och så finns det hundar.
Extraknäcker husse/matte som koppelförsäljare tro? Farligt nära koppleribranschen i så fall.

cat sa...

Oj vad jag kikade och tittade och lade huvudet på sned, innan jag upptäckte den lilla hundnosen i bilen :-)
Hm kanske inte så värdigt att sluta som skeletthund framför butik om man jobbat hårt ett helt liv för oss människor. Passar nog bättre för bortklemade knähundar ;-)

Beppan sa...

Tur att vi människor kan få hjälp av hundar när våra näsor och öron inte räcker till.
Men nog förtjänar de ett bättre öde än att bli vakthud efter frånfället...
Kul fångat :-)

Jodå - visst blev det ett möte med Anita på hennes ö.
Mycket trevligt kan jag rapportera!

Anita Malta sa...

Du har väl alltid ögonen med dig ;-)
Hundar har en fantastisk förmåga och många raser passar utmärkt inom vissa tjänster vilket vi ska vara tacksamma över. Men den där utanför butiken tycker jag faktiskt är lite osmaklig och borde ha gjort sitt för länge sen.

Marit Johansson sa...

Självklart är det så, helt logiskt faktiskt!!

anemonen sa...

Oj oj det tog inte min kommentar. Hmm den var inte elak på något sätt. Nu minns jag inte vad jag skrev. Minnet börjar nog svikta ;-( Nåväl jag har full förståelse för att du tog min björk för betong. Jag gillar också betong till viss del. Det är minsann inte lätt att se vad säker och ting ser ut som ibland. hehe Bra att det finns tjänstehundar för de är ju suveräna. Jag har sett dem jobba och är impad till tusen. Ja den där skeletthunden ellr vad det är ....ja jag vet inte vad jag skall säga om den men affären är inte min stil. Små storlekar och dyra. Ha det bäst.