torsdag 22 oktober 2015

Vart är vi på väg?


Efter dagens händelse på en skola i Trollhättan känns det liksom inte så lätt att lägga upp ett typiskt BP-klämkäckt inlägg ikväll. Eller rättare sagt – det känns totalt fel, alltså låter jag bli.
När jag läste om händelsen imorse tänkte jag spontant på bloggkompisen Guldkryckan. Han jobbar ju som elevassistent på en skola i Göteborg som inte är helt olik den i Trollhättan.

USA, Finland, Norge, Sverige
Skolskjutningar har ju tyvärr blivit nästan vardagsmat i USA. Även i Finland har det hänt tre gånger (2007, 2008 och 2014). Anders Breiviks massaker på Utøya (2011) lär världen nog aldrig glömma heller. Nu har alltså (o-)turen också kommit till Sverige.

Tack vare lärarnas rediga ingripande idag begränsades antalet dödsoffer till två – två för många. Ja, gärningsmannen dog ju också. Vill gärna ge dagens fång av rosor till polisen som sköt honom.

PS. Bilden är dagsfärsk och är lika tråkig som allt som hänt i Trollhättan idag. DS.

20 kommentarer:

FREEDOMtravel sa...

Oj, jag hade inte läst nyheterna idag... Fick lämna ditt inlägg och klicka mig in på DN. Vet inte vad jag ska säga... man blir ju bara ledsen.

Eva Trillian sa...

... fortfarande något ordlös ...

Susanne ❤️ sa...

Skrämmande och otäckt, min son går ju i skola utanför göteborg men inte denna heller men såå orolig jag var och rädd trots att jag visste att det inte var där…
Kunde inte ens krama om mitt barn kändes hemskt :(
Stor Kram till dig finaste BP
Sanna

Susanne sa...

Är helt tom.
Sv: Sötgubbarna på bilden hittade jag Älvsjö Station, men det finns en del varianter på pendeltågen och på pendelststionerns,

Rantamor sa...

Skolan är ju en plats där alla barn ska få vara trygga.
Nu finns det inte trygghet någonstans alls.
Galningar finns överallt omkring oss, men ingen vet var !!

Tjingelingen från Rantamor.
Tack för upplysningarna om konsten i tunnelbanan.

Anki sa...

Ja, vad säger man... så fruktansvärt det som hände. Känner sorg och ilska och tänker på de anhöriga.

Ama de casa sa...

Gräsligt. Hemskt. Vidrigt! Finns inte ord.

Comsi comsa sa...


Din bild är fin tycker jag. Det finns inget ord för det inträffade idag. =(

KajsaLisa sa...

Hörde det på radion på jobbet, visst är det hemskt.

Susjos sa...

Har helt missat det som hänt i Trollhättan! Inte förrän nu ikväll har jag sett vad som hänt, fruktansvärt!!!!


PS. Tack för dina fina ord på min blogg!! ♥ ♥ ♥ DS.

cissi sa...

Det är verkligen hemskt! Tänker på alla ungas och de ännu oföddas framtid och undrar hur det ska bli?

Steve sa...

Ja, vart är vi på väg?
Att polisen nu bekräftar att det är ett hatbrott med rasistiska motiv gör frågan än mera motiverad. Vart är vi på väg?

Geddfish ♥ sa...

Kom av mig igår också, vill jag säga. Kände igen miljön där i Trollhättan. Min familj med dåvarande två små barn bodde där på 70-talet, lugnt och fint.
Kände lite vibbar från Breivik morden på Utöia, också högerextremist. Usch.
Och nu är det åtalet Lisa Holm, också mitt närområde.
Idag tänder jag ljus och försöker fylla hjärtat med ljus och kärlek ♥

Ama de casa sa...

sv:
1: Vi hade specialputsat bilrutorna innan vi åkte. Jag fotar mycket genom bilfönstren.
2: Jo, Guadalest är jättefint, men den här gången kollade vi bara efter den cyklande råttan i krafs-affärerna.
3: Synd att den inte fanns att köpa, råttan. Nåja. Vi får väl åka tillbaka nån annan gång...
4: Más Amigos har bara mackorna där på fredagar och under vissa tider på året, så kolla innan. Om ni är sugna på nåt specialskandinaviskt så lär det finnas många såna produkter i supermercadon som ligger precis nedanför Más Amigos.
5: Så många år och dar är det inte sen det inte syntes nåt "kuligare" i glasen. Sommarens tripp i Andalucia och Extremadura (innan operationen) var helt "torrlagd". Men visst var det kaffe och mineralvatten. Vi var nog dom enda som "hädade" med den typen av dryck till mackorna :-)

LissenTo sa...

Får samma känsla som dej och har svårt att förstå vart vi är på väg.
Redan när barnen är små, så måste vi ge dom goda värderingar. Det är dom vuxnas ansvar.

Så sorgligt det som hänt............

cat sa...

Djupt tragiskt hela händelsen!

Anita Malta sa...

Läste om det som hänt först i morse då det stod om händelsen på första sidan i dagens Times of Malta. Visst är det hemskt !

Förstår din tanke med att inte lägga in något fyndigt och glatt inlägg. Det hela känns och berör nog mycket mer när det är så närliggande, så lokalt. Tänker man på allt elände, alla tragedier och fruktansvärda katastrofer som faktiskt ständigt sker runt om i världen skulle det ju aldrig bli några glada, uppiggande och färgstarka inlägg.

Med all respekt tycker jag du gjorde helt rätt. Samtidigt som det är just glada, uppiggande, färgstarka och positiva inlägg vi så väl behöver och det bjuder du ju oftast på :-)
Hoppas du får en skön helg !

Guldkryckan sa...

Det var en kuslig känsla att komma till jobbet i morse, någon fick släppa in alla ungar då det idag var låstt i hela skolan.
Pratade med många ungar om hur läskigt det var....många var helt klart berörda av det.
En del fick "sår" inombords upprivna från händelser isina hemländer.......mycket känslor idag.

Vi får väl se vad som händer den närmsta framtiden efter höstlovet.

Ha de bra nu Bp

Carita Liljendahl sa...

Fin miljö på bilden, en plats jag tycker mycket om.
En plats där jag önskar det aldrig ska hända nåt sånt som i Trollhättan.
Men det hemska är att vi inte vet var och när sådana här dåd inträffar :-(
Kram och styrka till Sverige från ert östra grannland.

Anni sa...

Skolskjutningar är inte nästan vardagsmat i USA, det har skett fler skjutningar än det är dagar på året. Otroligt, men sant. Och då ropar folk: "Beväpna lärarna" ...
Tanken svindlar.