tisdag 17 november 2015

Dagens prioritering



Riktig, hemlagad svensk husmankost på restaurang finns knappt längre tyvärr. Systrarna på Torget i Stocksund (lunchrestaurangen har tyvärr ingen hemsida) är ett av få ställen där vi aldrig blivit besvikna. Deras raggis och stekt fläsk med löksås var utsökta.



Dagens projekt hos den lokala ICA tog ett tag att genomföra. Rudolf och tre tomtar som satt på hans rygg skulle upp på fruktdisken. Det tog lång tid kan jag berätta. Tjejen och två killar kunde nämligen inte enas - skulle alla fyra lyftas upp tillsammans eller separat. Till slut lyftes de upp en och en...

Efter tre regniga dagar sken solen idag. Det är då man ser skillnaden mellan att gå till ett arbete och att vara panschis. Jag tänker på vissa iakttagelser som jag gjorde idag.

Mörker och jobb
Så här är det: under hösten och vintern traskar man till bussen/tåget när det fortfarande är halvmörkt och kommer hem när det är bäckmörkt. Inte speciellt roligt – egentligen. Lägenheten står alltså tomt under minst 10 timmar.

Sol och hemmavid
Som panschis är man ju hemma oftare under höst- och vintermånaderna. Solen står lågt och har en konstig förmåga att avslöja ett visst överskott av damm, hårstrån, smutsiga fönster, smulor och annat bråte som man liksom aldrig såg förut. Ljus är betydligt mera avslöjande än mörker kan jag säga.

Behovsstyrd
Har alltid påstatt att städning ska vara behovsstyrd. I mitt tidigare liv kändes exempelvis dammsugning nödvändig när vi upptäckte ett grustag i hallen. I min nuvarande liv känner jag nästan ett dagligt behov av att torka rent – allt syns ju så förbannat tydligt ÖVERALLT.

Prioritering
Just då gäller det att kunna prioritera. Det är maken och jag otroligt duktiga på! Vi åkte iväg och åt lunch i stället, följd av en promenad i solskenet. När vi kom hem hade solen gått ned. Tack så mycket för det:-)

PS. Nu börjar uppladdningen inför ödesmatchen på Idrottsparken i Köpenhamn ikväll. DS.

26 kommentarer:

Monica sa...

Härligt med lite husmanskost, själv har jag
kokat pepparrotskött och gjort kålpudding i helgen
riktigt gott det också.
Ha det bra

Kolonilotta sa...

Det där såg inte alls tokigt ut! :)
Riktigt gott faktiskt!
Vi har ett mörkbetsat vardagsrumsbord och det såg rent ut sagt för jäkligt ut när solen sken in.
Och jag är ändå där och torkar hela tiden tycker jag.
Och vad beträffar fotbollsmatchen ikväll så är jag lite orolig efter Hamréns ändring till defensivt spel ikväll. Det brukar alltid sluta illa. Jag har en dålig känsla i magen....
Hoppas den har fel.

FREEDOMtravel sa...

Kvarnen på Medis! Superbra husmanskost: hemlagad blodpudding, kåldolmar, kålpudding, isterband, renskavsgryta... såna saker. Alltid bra :)

Susanne sa...

Eftersom jag är lite dagvild, så ser jag att det är tisdag idag ;)

Carita Liljendahl sa...

Åh vad raggisen med det knaperstekta ser gott ut!

Days By Johanna sa...

panschis? Slutat jobba? :) Eller är jag ute och reser? :)

Tack, vilken tur man inte måste välja mellan en bild utan kan välja två... :) Kände mig lite ringrostig så temat passa ju bra haha! :)

åh raggmunkar! :)

LissenTo sa...

Ni är ett bra team som har förmågan att njuta och ge vardagar guldkant.
Lite städning är ju inte heller fel för trivsamheten.

Ja livet fortsätter och vi får göra vårt bästa Beate

Anita Malta sa...

Svensk husmanskost står högt på listan hos oss men bara under den "kalla årstiden" och raggis låter ju lite som att det tillhör just vintermat ;-)

Blev de inte lite stressade där när du med kameran beredd beskådade dagens projekt på Ica med tanke på att det tog så lång tid för dem att enas.

Tänkvärda iakttagelser, varav vissa, för mig som jobbar hemma, redan genomskådat :-)

Helena sa...

Raggmunkar är en helt bortglömd maträtt här hos mig. Tack för påminnelsen. :-)

Stare Ström sa...

Vilket lunchställe du har hittat!

Susjos sa...

Oj så gott det såg ut!!! Ni gjorde helt rätt som gick ut i solen och lät lägenheten stå tom i solen ;-) Jag har gjort samma betraktelse nu under min väldigt långa ledighet, fönstren går ju knappt att se igenom! Å nu är det igen ett grustag i hallen, ack ja....det får vara ett tag till, dammsög ju förra veckan... ( och PS. Ja, hihi, visst är det kul att lura i kryddor i maten som de (våra män) inte gillar, minsann bidde det spiskummin ikväll igen! DS)


Såklart ser du på matchen nu, spännande! Sverige leder med 1-0, och såklart gjorde guldbollen vinnaren det målet, men såg också att Danmark var nära att göra mål i början av första halvlek! Kämpa Sverige!!!!

Steve sa...

Systrarna i Stocksund ser ut att kunna sin husmanskost.

Stackars Rudolf som måste börja jula redan nu.

Det är väl för väl att vi har både ljus och mörker och i kväll är det ju extra ljust i mörkret efter Sveriges bragd. Oj, så många som överraskade positivt. Zlatan är grym, men så finns det oxå bara en Zlatan. Det blir nog så att vi tittar på EM nästa år i alla fall.

Jag som tycker att du alltid sett allt och mera därtill. Och nu som panschis så ser du ännu mera. Tungt, men det är smällar man får ta.

KajsaLisa sa...

Testa Akkurats luncher, dom serverade raggmunk idag. Sist jag var där avnjöt jag en fantastisk skomakarlåda. Naturligtvis med en spännande öl till.

Eva Trillian sa...

Riktig husmanskost - det är gott det! Vi får vara tacksamma för de ställen dom fortfarande serverar det och stödja dem genom att besöka, ofta :)
Ren och tomtar - ja,jul ja. Nästan så jag ser fram emot den i år, faktiskt :)

Marina sa...

En fantastiskt bra prioritering om du frågar mig!

Mias Mix sa...

En superbra prioritering!! Och vilken underbar match! Ja inte spelmässigt, men resultatet!! Tänk att de fixade det, eller rättare sagt Zlatan fixade det :) Han är grym!

Days By Johanna sa...

JAAA! Det gick vägen! Och fröken höll sig vaken hela matchen och barnet sov hela natten . Tjoooohoo! :) Ja Zlatan är vår kung och det är som du skriver tack vare honom vi är i EM, hoppas nu han kan få ett bra EM, tror det är hans sista mästerskap. Usch vad tomt det kommer bli när han slutar i landslaget och med fotbollen :/ Ja bragdguldet borde den mannen få. Lätt! Hans frisparksmål var så jäkla snyggt! Till och med min ointresserade sambo sa det var snyggt! :)

Tack för fotoutmaningstipsen, skall kika in dem! :)

Geddfish ♥ sa...

Vilken härlig husmanskost, mums!!!
Jag såg inte matchen, men hörde på radion, Zlatan är fantastisk!
Det är mycket nu i världen och hemmavid.
Och du, jag har fått sämre syn som panschis *ler* dammkornen upptäcks inte lika lätt och det finns roligare saker att göra, så... jodå, jag städar ibland.
Ha en fin onsdag ♥

cat sa...

Vilken tur att ni prioriterade rätt till slut! Håller helt klart med om att städning behövs först när man uptäcker antingen grustaget i hallen, eller den enorma dammråttan under soffan. Njut fullt ut av din panchistillvaro.

Ama de casa sa...

Åh! En av mina absoluta favoriträtter - men oj så svårt att välja! Raggmunk eller löksås... :-)

Putsa inte fönstren för noga - om du inte har skaffat dig Lidl-figurer först ;-)

Det gick ju vägen! Zlatan kan han :-)

Anki sa...

Vilket härligt lunchställe! Husmanskost när den är som bäst :)
Ja, prioritering är absolut nödvändigt... och jag tycker ni gjorde helt rätt :)
Det gick vägen igår... Heja Sverige! Eller kanske bara Heja Zlatan!

Hanneles bokparadis sa...

Så gott!

Anni sa...

Zlatan är kung och kung är Zlatan. Han gjorde mos av de röda pölserna.

Marit Johansson sa...

Ja det är en nackdel med att vara hemma på dagtid. Man ser precis allt... förstklassig prioritering av du och maken :)

Comsi comsa sa...



Men jag kommenterade ju ditt goda fläsk igår, det är något med det godaste jag vet, fläsk och löksås,,, mums... ♥

Per-Anders sa...

Raggmunk. Himmel va gott!