onsdag 18 november 2015

Euro 2016, here we come – tack Zlatan!


Bild: Aftonbladet

Sedan 2005 har Zlatan fått guldbollen tio gånger. Den tionde utmärkelsen fick han för någon vecka sedan. Igår visade han varför. Om ni frågar mig - å det gör ni ju såklart - så skulle jag också ge honom Jerringpriset och Bragdguldet för 2015. Jag menar Zlatan sköt enhändigt, eller rättare sagt ”enfotigt”, Sverige till Euro 2016 i Frankrike (alla mål i kvalspelet och playoff matcherna utom två gjordes av denna fantastiska fotbollsspelare). Tack Zlatan för att jag även nästa år kan njuta av ett stort fotbollsmästerskap antingen på plats eller framför tvn.

Matchen då
Ska inte ge er en matchanalys. I stället får ni här läsa några iakttagelser à la BP som inte nödvändigtvis har något med matchen att göra.


Även om det heter fotboll får man faktiskt även nicka bollen i mål och till medspelarna. Dessa tre snarlika ”borstar” tillhör Granqvist (t. v.), Bendtner och Eriksen. Granqvists ”borste" var otroligt aktiv under matchen.

När bollen går över sidlinjen får man använda händerna för att göra ett inkast. Regeln säger att kasta bollen bakom och över huvudet. Det var många felaktiga inkast igår från båda lagen utan att domaren reagerade. Men äsch, vem bryr sig - egentligen;-)


Bland annat högerbacken Lustig och Zlatan bar gula långärmade tröjor under matchstället. Det är nog tur att Euro 2016 spelas under sommaren, för både Lustigs och Zlatans tröja visade upp hål (se bild). Bild: UEFA.


Den danska backen Simon Kjaers frisyr är en kopia av Zlatans, vilket dock inte var till större hjälp för dansken. Bilden på Zlatan tog jag själv, vilket syns. Bilden på Kjaer: Talkshow.

18 kommentarer:

Anita Malta sa...

Det är ju nästan så att jag på riktigt önskar att jag vore bara en gnutta intresserad av fotboll med tanke på ditt fantastiska inlägg och din sprudlande entusiasm. Det är ju så otroligt stort, engagerar så många och tycks få känslorna att svalla ! Ja, Euro 2016 låter onekligen stort och Zlatan känner jag iallafall igen. Tycker det var en skickligt fångad bild där trots allt för den mannen är väl alltid i rörelse ;-)

Comsi comsa sa...



Även jag som inte tittar på fotboll förstår hur stort det är.
*** FANTASTISKT ***


Ditte sa...

Zlatan är otrolig! Och jag hoppas att resten av laget också kan bli det!
Men hur?
Jätteroligt med EM och jag utgår ifrån att det svenska laget tänker ta hem segern. Man kan ju inte var glad för att man kvalade in...
Men med flera med Zlatans kapacitet vore det det inte så svårt.
Roligt är det i alla fall...

Ama de casa sa...

Kul att Sverige gick till EM! Då har jag ju två lag att hålla på. (Tror jag? Spanien brukar klara av att kvala in till mästerskapen. Eller blev dom direktkvalificerade när dom vann förra EM-et? Vad vet väl jag... ;-) )

När det gäller Amerikansk fotboll är det ännu mer konstigt. Vaddå FOTboll? Dom sparkar inte mycket alls. Springer mest omkring med bollen i famnen. Ja, när dom inte ligger i stora högar, vill säga... ;-)

Susanne ❤️ sa...

Jag är ju totalt ointresserad av fotboll, så nä såg inte på matchen alls, men blev överlycklig att vi har underbara Zlatan som tog oss vidare !!
Hoppas du haft en mysig onsdag !!
Tack för dina härliga kommentarer !!
Alltid lika kloka, och omtänksamma .
Kram Sanna

Susjos sa...

...och vilka mål han gjorde!!! Inte minst frisparken!!! Han är ju klar för guldbollen igen, haha!! Men sen fattade jag inte varför Sverige blev så glada när matchen slutade oavgjort, trodde det skulle bli förlängning, men men, man räknar visst ihop målen från de båda matcherna visade det sig :-)

kajsaLisa sa...

Behållningen är att höra det på radio, alltid lika kul med snabbpratande gubbar som går upp i falsett :) Tack för att du påpekade felet hus mig förresten.

Steve sa...

Du och jag har ju redan utbytt tankar om matchen och Zlatan.

Du lyckas nu med konststycket ( som en bicicleta) att ge ordet matchanalys en helt ny dimension.Det här kalla jag "matchanalys a la BP". Suveränt och nyskapande! Sånt som kanske t o m kan göra vår bloggkompis på Malta fotbollsintresserad.

Här finns oxå något att lära för de sportjournalister som sköter för- och eftersnacket i anslutning till matcher som denna. Ett snack som alltmera antagit formen av ett meningslöst never-ending tugg.

Nej, fram för mera information om malätna tröjor, olika frisyrer, regelförtydliganden och annat som gör att man som fotbollsintresserad åskådare aldrig får tappa koncentrationen.
Euro 2016, here we come - Tack BP!

Marina sa...

Det där med felaktigt inkast är rätt intressant, jag tror nämligen det blåses för just den förseelsen väldigt mer ofta i ungdomsfotbollen än vad det görs på högre nivå. Och visst är Zlatan fantastiskt duktig, däremot tillhör jag nog de som tycker att det finns fler aspiranter till bragdguldet.

Eva Trillian sa...

Kul :) Entusiastisk över fotboll kommer jag aldrig bli - men andras glädje :) Det gillar jag!
Sv: Skönt att du nämner blåögdheten som våra "beskyddare" besitter ... mest skrämmande av allt, kanske.
Nog är jag glad att bo p landet - men med en son studerandes i Gbg och en annan i trånga södra England så är det klart jag funderar på hotbilden. "Det kommer i alla fall aldrig hända HÄR" är en kommentar som dog ut i och med mordet på Palme...

Geddfish ♥ sa...

Zlatan är Zlatan - och så har varit i många år. Redan när jag jobbade fram till 2007 så skrek man Zlatan på jobbat ;)
Han är otrolig, även om jag inte tittar på fotboll, så hörs det på radio och jag har faktiskt läst första halvan i boken "Jag är Zlatan".

En kram i regnets tecken....

Anki sa...

Egentligen är jag inte särskilt fotbollsintresserad, men landslaget och IFK Norrköping, de brukar jag ha koll på :) Tycker din Zlatanbild är kanonbra!

Ama de casa sa...

sv: Så det är så det fungerar... Men bra ändå att Spanien är kvalificerade av egen maskin. Jag är bättre på Storschlagerreglerna och vet att tack vare att Måns vann ifjol så är Sverige direktkvalificerade till finalen och slipper våndas i semifinalerna :-D

Stare Ström sa...

Så bra att du kommenterar så att jag kan vara uppdaterad. Du plockar alltid fram väsentligheterna. Det är ju ingen annan som har kommenterat trasiga tröjor eller borstfrisyrer. Ser fram mot dina rapporter från EM!! :-D

cat sa...

Jo jag vet att du brinner för fotboll och det är väl kul att det går bra för grabbarna och Zlatan, men jag zonar ut så fort sport visas i någon form.
Jag tycker nog ändå att du ska vara nöjd med din zlatanbild :-)

Mias Mix sa...

JAAA så bra det var! Eller rättare sagt HAN var :) Han är helt otrolig! Suverän "matchanalys" :) Nu får man se vad som händer i världen om man vågar åka till Frankrike nästa sommar eller inte...

Kolonilotta sa...

Jag har bara en sak att säga om den matchen!
Zlatan ÄGER!!!!!

Unknown sa...

Ett glädjande inslag.
/Kiki