måndag 2 november 2015

Fototriss ”I luften” och Helgbilden ”Skryt”

I luften



Fototriss temat den här gången är ”I luften”. Det första jag tänkte på var discodängan ”Love is in the air” från sena 1970-talet. Ja, tänk att en sådan låt som inte ens är ”mitt stuk” kan sitta kvar i hjärnan nästan 40 år senare… Alltså grävde jag fram tre bilder från årets häftiga Pride Parade i Stockholm. Obervera att jag lyckades med att få in ordet ”love” i två bilder. Ibland har man tur med att ha foton på lager;-)

Skryt


Nyligen visade jag er min blomstrande fingerkaktus. Idag kan jag inte låta bli att skryta med en kaktus till – en Novemberkaktus som igår på beställning levererade dom här blommorna. Kaktusen har hundratals knoppar som snart kommer att ”explodera”. Kan även berätta att dessa två kaktusar är de enda blommor vi äger och att båda sköter sig själva…
Å eftersom himlen igår kväll gick i samma färg som blommorna får ni ser den också.

Fler bidrag till ”I luften” hittar ni hos Fototriss.

Fler Helgbilder finns hos Marit.

26 kommentarer:

Lennart sa...

Fy på dig Beate! Minns Love is in the air, hörde den ofta när jag var ung. Nu har du gjort så att den snurrar oavbrutet i min hjärna. Den är skön, jag gillar den men vill inte ha den så där upprepandes. Speciellt i min skalle. Får dunka mig med ena tofflan på pannan sen, kanske det hjälper? Jag minns när vi hela bunten med oss här var nere på Avenyn och tittade på paraden, det var härligt och jag fick lite beröm för att jag tog de dit. Ingen ville åka själv nämligen. För ingen av de kunde göra något själva... Tror de var besatta av den Stora Latmasken, en hemsk varelse att ha i kroppen. Gillar området där ni bor, speciellt de kurviga husen, påminner mig och när jag bodde i Hallsberg som liten gosse och i Karlskrona strax innan tonåren. Det var också i runda och kurviga hus.

cissi sa...

Fototrissen var suverän och novemberkaktusen tål verkligen att skrytas över! :)

Mias Mix sa...

Det var ju en jättebra tolkning av temat!! Och härligt glada bilder :)
Jättefin kaktus! Jag som trodde att du inte gillade rosa ;)

Carita Liljendahl sa...

Har en novemberkaktus hemma som inte vill blomma på nåt vis. Tror den behöver LITE ny jord :-) Men den lever. Så jag ska ta bild sedan om och när den blommar...
Åter tacksam för Grindtorpvyerna - love them!

Olga T sa...

Härligt tolkat och glada bilder. Snygg kaktus!

Unknown sa...

Nu klingar låten i min skalle med...bilderna passar in perfekto.
Novemberkaktusen kräver också sin vård, mycket egen frihet.
/Kiki

Rantamor sa...

Får börja med att GRATULERA dig till en andra plats i fototrissen, var inne å lämnade en röst på dig...
Måste ta å lägga upp en triss jag med fotade några i luften bilder i helgen som var.

Kul att se pride bilderna man bli som alltid på gott humör.

Tjingelingen från Rantamor.

Eva Trillian sa...

Stolthet och "skryt" på positiva vis :) Sådant världen inte kan få nog av!
Bra kombo-inlägg!

Geddfish ♥ sa...

Love-låten gick igång i mitt huvud nu med! Visst kommer jag ihåg den, och du måtte ha bra ordning på dina bilder som bara kan gräva en stund och så vips!
Jag har en novemberkaktus också och den brukar sköta sig, men den måste vara försenad i höst.
Nu ska jag försöka blunda ner dina vackra bildfärger och krama kudden ;) Natti.

Ama de casa sa...

Jag kommer alltid att tänka på den svenska varianten av "Love is in the air" (som jag faktiskt gillade mycket!). "Kärlek i det blå", blev det. Suck...
:-)

Du har ju riktigt gröna fingrar, BP. Snyggt att få fram så många fina rosa blommor ;-)

Comsi comsa sa...

Här var det kärlek från luften. ♥.♥ ☺

Wow vilken kaktus, imponerande... :D

Susjos sa...

Å så mycket rosa du har i detta inlägg, härligt! Å vem minns inte "Love is in the air"...den var ju underbar, den hade jag glömt bort!!!

Vilken duktig novemberkaktus som blommar när den ska!

Anita Malta sa...

Tänk att sena 70-talet plötsligt känns så nära !! Nu fick du den gamla låten att spela även i min hjärna och det kan kanske passa bra då jag precis är på väg att gå och lägga mig för att försöka somna

Men nu dök plötsligt en annan låt upp i minnet "All You Need is Love" ...dadadadaaa.. There's nothing you can do that can't be done. Nothing you can sing that can't be sung. Nothing you can say but you can learn how to play the game. It's easy... Vem kan somna till dessa tänkvärda rader ?

Mycket kärlek i dina bilder från Pride Paraden och mycket kärlek måste kaktusen fått med tanke på alla fantastiska knoppar !! Toppenbilder rakt igenom :-)

P.s. Tack för kramar och omtänksam mejl. Allt väl, maken är hemma redan imorgon natt ! Nattinatti ;-)

KajsaLisa sa...

Verklig kärlek i luften även om jag måste erkänna att min kärlek till 70-talsdisco är väldigt begränsad. Färglada och glada bilder i alla fall.
Det blev inte Fröken Söt i skyltsöndag utan en annan skylt, spar på henne så länge.

Kolonilotta sa...

En kaktus har jag då aldrig haft i min ägo!
Din är ju verkligen fin och väl värd att skryta om! :) Och jätte fint illustrerad fototriss denna vecka. Jag har ju dock både fina och mindre roliga minnen från den dagen då innehållet i min väska bytte ägare! Grrrrr.
Och som jag sagt tidigare.
Älskar rosa. .. Så ett extra tack för det! :)

Susanne ❤️ sa...

Vilken härlig tolkning av fototrissen
Kärlek och till och med jag kommer ihåg låten love is in the air :)
Förstår att du är stolt över den kaktusen vilka blommor :) vacker !!!
Hoppas du haft en bra start på veckan
Kram Sanna

Stare Ström sa...

Härliga bilder från Prideparaden. Och vilken tur (skicklighet?) du har med dina kaktusar!

cat sa...

Fint fångad parad! Mina novemberkaktusar har än så länge bara knoppar. Inte en enda blomma. Hoppas att de blir lika fina som din.
Tjusig skymning!

Marina sa...

"Love is in the Air"... Jo, tack för den! Visst är det helt otroligt att sådana där saker som man inte ens tycker speciellt mycket om kan ta plats i ramminnet där det borde rymmas vettigare saker...
...everywere I look around...nanna nana na...."

Ama de casa sa...

sv: Jag har blivit fullkomligt överfallen av skyltar på sistone. Kan inte spara alla till söndag. Skyltmåndag igår och skylttisdag idag :-D

Visst är bilen en han! :-)

Monica sa...

Färggrant och fullt av kärlek
kan det bli bättre.
Måste titta till mina kaktusar
kanske har dom också knopp;-)
Älskar den rosa vinterhimlen.
Ja det är lilla gubbens öga,
han hänger med än saknar honom så.
Ha det bra

anemonen sa...

Den var enastående din kaktus. Härlift inlägg i trissen som jag inte deltar i av skäl som att vara bortrest. Även jag har dålig hand med växter och föredrar succulenter numera och någon orchidee. Kaktusar med piggar har jag inte numera för den infektionen i handen för länge sedan efter att ha fångat en som ramlade ner från fönsterbrädan. Usch
Nåväl jag kan lugna dig med att det var inte vid möte som jag fotade den där långtradaren för den låg före mig så det var inget paradnummer för paradnumret var när jag sminkade mig en gång på väg till jobbet, men då var jag yngre. Numera blir det smink i badrummet annars får det vara. Jag pratar inte ens i mobil utan blåtanden på. Sms:a gör jag inte heller under färd. Bra va? hehe

Steve sa...

Den där 70-talsdängan började genast snurra i mitt huvud oxå trots att den inte heller är mitt stuk. Somligt sätter sig bara och sen sitter det.
Gröna fingrar måste du väl sägas ha , som får båda blommorna att sköta sig själva.

Anni sa...

Och precis som hos alla andra fastnade nu eländesdiskot i skallen. Måste snabbt sätta på lite musik så hjärnan får annat att göra.

Tänk att du lyckas med novemberkaktusen! Jag har en som hängt i köksfönstret i en herrans massa år och ibland blommat lite utan att jag sett det förrän blommorna ramlat av. Nu har den fått ny gjort och står på verandan med bladlösshibbarna och gissa vad, den är full av knopp! Ha! Jag är minsann rätt stolt och med varsam hand klämmer jag sönder lössen som envist sätter sig på varje knopp :-) :-)

Anonym sa...

Väldigt vackra bilder!
"Love is in the air" - aldrig hört den, so fann John Paul Young på
Utube. Härlig musik; gillar den rytmen!

Ruth i Virginia

Åke sa...

Se där, se där :) Lisa Nilsson med på ett hörn också ;)