söndag 29 november 2015

Fototriss och Skyltsöndag: ”Raka besked”

Idag har jag tur igen, då jag kan kombinera helgens Fototriss med temat ”rak” och Skyltsöndag. Bilderna jag lägger upp är tagna under veckan som gått och alla tre ger (någotsånär) raka besked.


Claes-Göran vid Odenplan konstaterar kort och koncist att det är kallt som f*n. Han måste ha satt upp texten i början på veckan då det faktiskt var svinkallt i huvudstaden. Nu ligger temperaturen på mellan fem och 10 plusgrader. Skylten har alltså ha haft en väldigt avskräckande effekt, vilket passar mig utmärkt.


Raka besked här också. Är du förföljd av en massa skidåkare är det bäst att lägga benen på ryggen och försöka undkomma att bli styckad;-)


Den här humoristiska skylten sitter högt upp på väggen hos Cliff Barnes. Stället är inte bara en av mina favo lunchrestauranger utan också en mycket populär pub/bar på kvällarna. Gissar att skylten riktar sig främst till kvällsgästerna…

Fler raka bilder hittar ni hos Fototriss.

Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den bara.
Alla som skyltar hittar ni här.

31 kommentarer:

Steve sa...

Vad skulle stått på Claes-Görans skylt om butiken legat i Norrland? Jag kommer ihåg en jul på 70-talet då jag åkt hem från Uppsala och det var -37°C när det var dags för återresa. Min bil var totalt genomfrusen så jag fick ta en annan bil tillbaka. De va tider de.

Cliff Barnes måste ha dåliga erfarenheter av sina gäster. Med tanke på regelverket torde de flesta gästerna ha hamnat under borden.

Tredje året i Hjo sa...

Kallt som fan var bra. Man undrar bara vad som händer hos Clas-Göran i vanliga fall. Vad sysslar karln med? Skämtartklar?

Anki sa...

Kul skyltar och raka besked... blev ju väldigt bra till båda temaomgångarna :)

Eva Trillian sa...

*S* Raka besked gillas!

Ditte sa...

Tänk att även skyltar numer kommer med raka budskap! Du har verkligen fått ihop det bra!
Och ett skratt fick jag dessutom på köpet!

Stare Ström sa...

Ha! Vilken bra kombo!

Monica sa...

Skönt att kylan försvann;-)
Även på min tid dansade man
på bordet men då var det tillåtet:-)
Ha det bra

Annette sa...

Haha, de skyltarna gillar jag :)) Tolkningen av mittenbilden var bäst - det är ungefär sådär jagad jag känner mig av all sport på tv, ;)

Benita sa...

Haha vilka skyltar du hittar :)
Absolut raka besked. Även jag skyltar idag.

Comsi comsa sa...


Ha ha ha, "kallt som fan" skylten har jag missat.... :))

Kramen ❤

Susjos sa...

Hehe, jagad av skidåkare..jojo!!
Nog var det raka besked i dina skyltar idag, smart :-)

Per-Anders sa...

Coola bilder!

Olga T sa...

Ha ha! Skylten var mitt i prick! Här drar stormen fram nu. Brrr!
Visste nästan att du skulle kommentera 1:an ;))

Ama de casa sa...

Haha! Jag bara älskar din skidåkartolkning! Så känns det många gånger för mig i skidbacken... ;-)

Ama de casa sa...

sv: Jag tror att du underskattar mitt engagemang när det gäller skyltsöndag... ;-)

Jag hade redan två "bra" bilder på den smitande skyltbilen, men kunde inte låta bli att ta en till när dom där "omkörning förbjuden"-skyltarna kom. Jag är skyltskadad... :-D (Tur att det är billigt med film nuförtiden ;-) )

Ama de casa sa...

sv: Haha! Jodå, jag ska också erkänna att jag har upptäckt "roliga" saker och detaljer i bilder i efterhand när jag framkallat dom i datorn. Fast just den här var med flit.

Jag har nog alltid varit skyltskadad. Har en massa gamla bilder i arkivet med skyltar som jag offrat riktig film på :-)

Marina sa...

Eftersom vi har kamrater som bor i Vasastan så har jag ett antal gånger passerat "Cliff Barnes" och undrat lite vad det kan vara, men det kanske är dags att titta in där nästa gång alltså...

Susanne sa...

Gillade alla dina skyltar intensivt idag. =)

Mias Mix sa...

Verkligen raka besked på skyltarna! Bra med komboinlägg, eller hur! Nej att vara jagad av ett gäng skidåkare kan inte vara kul. Tänk dig själv att ha Northug bakom dig i spåret...
Kan visst gå vilt till hos Cliff Barnes :)
Visst gör Saltå massa goda musli, fröer, mjöler mm. Faktum är att det är billigare att köpa deras produkter på Coop än vad det var i deras egen affär.
Vet att du inte gillar julpynt, men du visar fina bilder på ett pyntat Stockholm. Tack för det, eftersom jag inte tror jag hinner upp till vår vackra huvudstad denna jul!
Och håller fullständigt med dig om Black Friday. Dels ett allmänt dumt påhitt och dels ett idiotiskt namn. Förknippar också Black med tragiska saker...
Ha en riktigt bra vecka!!

Geddfish ♥ sa...

UNDERBARA skyltar, BP!
Nu, så, har jag tagit ett lätt tag i BloggLandia.
Ha det fint, säger jag från ett också lätt snöigt Lidköpig.

KajsaLisa sa...

Vem vet, dom kan ju ha vilda lunchgäster också :) Clas Görans skylt stämde i Lördags morse, låste riktigt småkallt.

cat sa...

Ha ha det verkar som att Clas-Göran tillhör de frusnas skara! Vilken tur att det finns skyltar som varnar för galna skidåkargänget!!! Fast för att komma undan så krävs nog att de inte har vallat så bra ;-)
Kanske är det även en och annan lunchgäst som ger sig upp på borden, man vet aldrig....

Borgmästaren sa...

Ja, det var raka besked, i synnerhet i den sista bilden. Den mittersta bilden kanske inte var lika rak, men väldigt rak i utseende. Roligt!

Helena sa...

Ja, du... den första skylten gav mig ett brett leende. Fick en minnesbild av en nyårsafton när det var - 42 grader och bilens hjul frusit sig platta på undersidan. Det blev en ganska guppig hemfärd... tills bilens däck blivit varma och runda igen. :-)

LissenTo sa...

Tror det är mer humor på skyltarna i Stockholm och att man mer tar ut svängarna. Roligt!

Carita Liljendahl sa...

Gäller kanske alkoholmissbruk då också?
Gillade skylten i mitten också :-) Jagad av en massa norrmän på skidor, hahahaaaa :-)

FREEDOMtravel sa...

Kul skylt i butiken som vanligt! Det är lite mindre kallt nu, vilket är tur med tanke på att vi ännu inte vant oss + att nästan alla mina vinterkläder har skickats till försäkringsbolagets kemtvätt... ;)

Anni sa...

Claes-Göran är verkligen en kille med humor! Han kanske skulle värma upp sig med att springa framför skidåkarna och dansa lite på borden sedan?

Susanne ❤️ sa...

Precis som det ska vara RAKA BESKED !!!!
Sånt gillas STORT :)
och skylt hos cliffbarnes var ju hur bra som helst men tycker att det är lite tråkigt ändå, om man nu vill stå på borden eller i fönstret för att se bättre ;) och dansa på borden hör väl AW till haha
ialla fall när jag pluggade och arbetade på nattklubb, dom AW var galna :)
Stor Kram till dig !!!!
Sanna

cissi sa...

Regnigt som fan kunde det ha stått i lördags!

Marie i Skrifvarstugan sa...

Riktigt bra kombo.

Önskar dig ETT GOTT NYTT ÅR !