lördag 14 november 2015

Fototriss – Rostigt







Som många av er vet är jag barnsligt förtjust i ”riktig” rost, det vill säga gammal korrosion som inte är fejkad. Trissen jag lägger upp har för en gångs skull även en röd tråd: dessa tre ”skönheter” dök nämligen upp i Vasastan när området kring Norra station jämnades med marken cirka 2010 och sedan rustades upp. Med andra ord har jag grävt i mitt fotoarkiv idag, men hoppas att ni gillar bilderna ändå.

Fler rostiga bidrag hittar ni här.

PS. Eften en mentalt tung dag tänker jag nu ladda upp inför playoff matchen mellan Sverige och Danmark på Friends. Hoppas Sverige lyckas att ta tre poäng på hemmaplan. Nå't att glädja sig åt denna bäcksvarta dag skulle inte sitta helt fel... DS.

31 kommentarer:

Olga T sa...

Rost är så vackert! Har mycket att välja på i arkivet. Jo vi måste förströ tankarna idag. Verkligen.

Per-Anders sa...

Fina rostiga bilder! Dubbla varianter dessutom.

Åke sa...

Rost är vackert kanske... När man får se använda detaljer... Men inte i den miljön jag jobbar. Då kostar det pengar när det rostar...

Eva Trillian sa...

Nog är rost vackert alltid :) men bra på så många andra sätt är det ju inte ;)
Har ingen aning om hur det går i matchen - väntar på att läsa om det här hos dig imorgon ;)

Steve sa...

Jag gillar oxå rost, men fråga mig inte varför. Rost var ju ett ständigt gissel när jag i min ungdom jobbade hemma på macken. Då var en årlig rostskyddsbehandling av bilen en nödvändighet.
Min matchanalys hittar du som svar på din kommentar på min blogg.

KajsaLisa sa...

Fantastiska, speciellt den första. Plockar mest ur arkivet jag med, inget att skämmas över.

Anneli - A'la Foto sa...

Självklart gillar jag din triss. Det är jättefina rostiga bilder! Men jag undrar vad du menar med "riktig" rost? Finns det fejkrost?

Hoppas du fick en skön kväll och att du mår bättre nu!

Ha en fin söndag!

Geddfish ♥ sa...

Gomorron! Du är då en fena på att hitta annorlunda och kuliga bilder!
Får säga att jag gillar dessa också ;)
Ha en bra söndag.

KulTur i Natur - Tony sa...

Jäklar vilken bra triss. Du har tänkt till i komposition och motivletande. Snyggt!

Anki sa...

Snygg triss med en härligt rostiga detaljer!
Jag gillar ju också rost och har massor med rostiga bilder i arkiven... hm... ska fundera på om jag ska leta reda på några till en triss.

Ama de casa sa...

Ett väldigt passande tema för dig i veckans triss :-) Fina bilder, och visst blev det något att glädjas åt när det gäller di svenske :-)

Ama de casa sa...

PS: Blev lite förvånad - två inlägg igår? Glatt överraskad nu på morgonen kan man säga :-)

(Och inte för att jag vill vara sån, men... Rubriken i förra? Oktober? ;-) )

Livet genom bilder sa...

Rost kan vara vackert och det lyckas du visa

Comsi comsa sa...



Rost är om inte fint så iallafall talande.... :)))

Marina sa...

Rost kan var vackert under förutsättning att det inte finns på fel plats!! När det gäller slutet på dagen sett ut fotbollssynpunkt så blev det ju bra, om än lite med hjärtat i halsgropen. (Det kändes rätt skönt närdomaren blåste av!)

Stina sa...

Vackra rostbilder.

http://stinasbucket.blogspot.se/2015/11/fototriss-del-320-rostigt.html

Susanne sa...

Jag gillar rost intensivt, så himla snyggt.

Annette sa...

Snyggt! Jag gillar också rost. Men inte på bilen eller andra bruksföremål. Som konst är det däremot väldigt snyggt tycker jag. KajsaLisa har ju gjort om hemma hos sig med armeringsjärn som hon målat. Sådana armeringsjärn är snygga när de är rostiga också, som spaljéer eller annat utomhus. De där rörbitarna på mittenbilden var rejält rostiga. Nackdelen med rost är ju att det får föremålen att vittra sönder, och de här rören ser ut att ha sett sina bästa dagar ur brukssynpunkt. Jag försöker se vad det är på den översta bilden. Det ser ju ut som stora doningar. De där vajrarna, går det el i dem..? Är det något som skall kunna öppna sig och stängas..? Spännande triss!

Ditte sa...

Vackra, rostiga, bilder! En härlig Triss med patina!

Helena sa...

Håller med dig att det är något viss med gammal rost. Det ger karaktär. Så länge det inte är rost i bilar eller vattenledningar... Då gillar jag det inte. ;-) Fin söndag till dig.

Oliver sa...

Mycket vackra rostbilder. Tänk vad vårt livgivande syre ställer till med i kontakt med järn. Följer inte trenderna särskilt, men har noterat att rostiga trädgårdsprydnader har blivit en stor grej.

Anneli - A'la Foto sa...

Tack för kommentaren om mina bilder! Det gjorde mig glad. Jag kan absolut lite photoshop, det ska jag inte sticka under stol med men detta är ingen friläggning utan fotograferat precis så som det är i realtid! :)
Hade ingen aning om fejkrost. Nä, riktigt rost ska det vara!

Anonym sa...

Vackert trissat!

Anita Malta sa...

Gillar att du kommit rosten så nära och att du dessutom hittat par. En toppentriss Beate !!

dahlia sa...

Dubbelt upp av varje trissbidrag :-) Fina bilder

Beppan sa...

Rost kan verkligen vara vackert.
Åtminstone på bild....
Mäktiga ting du hittat!

Anni sa...

Rostiga par och snygga sådana dessutom. Skönt trissat! Detaljbilder som får en att fundera över användningsområden.

Stare Ström sa...

Det var en snygg triss!

Mias Mix sa...

Riktigt läckra rostiga bilder!! Rost kan vara så himla snyggt!
Ja visst var det en av Sveriges bättre matcher under kvalet, absolut. Blev imponerad av försvaret som man annars är livrädd för :) Nu håller vi tummarna imorgon!! Förstår att din man inte vill släppa iväg dig till Paris, tror inte vi åker heller.

Carita Liljendahl sa...

Fint trissat!
Jag har glömt hela serien och nu lär jag väl inte hinna heller då jag fått annat att göra... :-)

Borgmästaren sa...

Vilken härlig symmetri det fanns i dina bilder! Gillar dem!