måndag 30 november 2015

Helgbilden: Adventsbestyr

Är det första advent så är det. Och den dagen firas ju varje år, vilket syns på många bloggar. Tycker det är riktigt roligt att kolla olika adventspynt för inte ett enda är det andra lik. Kan inte bidra med egna utsmyckningar, då vi inte pyntar. Men några adventsbestyr från vår innergård kan jag i alla fall bidra med.


I fredags kom den upp på gården - julgranen. För omväxlings skull var den sned i år. Tog även en kvällsbild med belysningen tänd, men fotot blev inget bra. Så ni får tro mig att granen ser betydligt rakare ut nattetid;-)


Den här bilden är kvalitetsmässigt ingen höjdare heller. Men den visar i alla fall att exakt likadana ljusstakar pryder grannarnas fönster. Storköp med rabatt kanske...


Inför julen ska det städas. Det är bara så. Å har man massvis med mattor är det ju bra att HSB låtit mattstället vara kvar på innergården. Piska måste man dock tillhandahålla själv. Killen till höger med den limegröna (:-) ) håriga mattan var rätt klädd för rådande fem plusgrader. Paret till vänster hade många mattor att rengöra. Det blev mycket motion med andra ord. Så det var kanske lika bra att bara ha en t-shirt på sig;-)

Fler Helgbilder hittar ni hos Marit.

PS. Om ni tycker att det här inlägget är tråkigt så håller jag helt med er. Hade helgvädret varit lika fint som dagens hade jag gått ut och tagit roligare foton. Men jag tog mig i alla fall ut på balkongen och ner till parkeringsplatsen för att ta bild 2. Och i fall att ni är intresserade så kan jag berätta att det har varit strålande solsken och 2,5 plusgrader här idag. Inte en enda snöflinga fick vi, bara massvis med regn inatt. Det kan jag leva med:) DS.

25 kommentarer:

Carita Liljendahl sa...

Granen är fin, och du vet att jag gillar att se bilder från den här omgivningen. Och folk städar, javisst - men jag gör det inte speciellt för advent, jag städar varje vecka ändå.
Och precis som du kan jag säga, jag pyntar inte till jul. Levande ljus bränner jag alltid och en adventsstjärna KANSKE kommer upp men inte mer än så :-)

Stare Ström sa...

Oj då! Finns det folk som fortfarande piskar mattor. Tur att det inte finns någon mattställning här, så man inte ens behöver tänka tanken.

svar: Fantastiskt, visst är det en rörhöna! En av ungarna. Nu kan jag inte se skillnad på dem längre.

Steve sa...

Det händer alltid nåt där på er innergård.

Anita Malta sa...

Ljusstakar som pryder fönster den här tiden på året brukar väl se ganska så likvärdiga ut, förmodligen av tradition men kanske även pga av rea, vad vet jag.

Pyntar inte heller om jag inte måste men känner lite att jag måste och ska iallafall plocka fram våra gamla ljusstakar och en och annan tomte, för makens skull. Väl på plats så blir det ju trots allt ganska så mysigt och stämningsfullt ;-)

Haha.. gillar dina observationer över vad som händer på er innegård. Du deltar för fullt fast kanske något passivt på lite sådär lagom avstånd :-)

Comsi comsa sa...


Ha ha ha, dina inlägg kan omöjligt bli tråkiga med din störtsköna humor. :)))
Tack för granbilden, blir vansinnig på att den lutar så jag får åka dit och räta upp granskrället.:))))

Kramen ❤

Per-Anders sa...

Stämningsfulla julbilder.

Rantamor sa...

Den sneda granen får mig att tänka på Jonas Gardell.
Inte för att han är sned...eller kanske han är ibland me, utan för hans monolig, Mormor gråter....
Den är ju bara så bra och jag skrattar redan vid tanken av att höra honom läsa den.
Vet att du inte gillar killen !!!
Men vi kan ju inte alltid gilla samma saker.
Skulle behöva lägga upp lite advent jag med, men jag har ju glömt??????vars jag lade adventsljusstaken i fjol....eller kanske var det iår....
det har jag också glömt ???

Kanske kan jag värka fram en blogg ikväll eller så kanske imorron, min rygg trilskas ju ännu och värken gör mig galen.

Tjingelingen från Rantamor.

KajsaLisa sa...

Den är inte alls sned, säger som farsan när han släpade hem sinas anti-Disneygranar. Den är naturlig.
Sen när det gäller piskningen, väntar till snön kommer, lägger ut dom upp och ned en stund, sen piskar man ut det sista. Kommer det ingen snö så lär det väl inte hända så mycket.

Monica sa...

Inte mycket pyssel här heller men
adventsljusstakarna är heliga:-)
Måste ha funnits bättre dagar att
släpa ut mattorna på HAHA
Ha det bra

Eva Trillian sa...

Julstädning - det har vi lagt ner :) Vi har det ju faktiskt inte grisigt, och tiden räcker inte till - och jul blir det ändå:) Härligt att ha släppt det!
Erkänn att bilderna varit lite "juligare" med lite snö? ;)

Susanne sa...

Härligt att få se adventsbestyr utifrån. ;)

Ama de casa sa...

Det är himla bra att blogga, faktiskt. Det genererar en hel del motion :-)

Vi piskade mattorna på taket en gång, och blev då åthutade av presidenten. Husets president, alltså. Sen dess har det fått duga med dammsugaren och lite småpisk på terrassen. Av mattorna, alltså ;-)

Geddfish ♥ sa...

Tack för dina adventsbilder!
Gillar dem alla, och den sista var häftig med mattpiskan och stället!!
Jag har plockat fram och satte upp mina adventsljusstakar sent i söndags, då jag kom hem. Det är det enda julpyntet jag gör i år.
Ha en go tisdag!

Marina sa...

Stämningsfulla bilder av en mysig advent...eller...;)

Emma-Merakibeauty.se sa...

snart är det jul! woho :)

cat sa...

Mitt eget pynt sträcker sig inte längre än till olika adventsljus. Tur att du kan bidra med grannarnas pynt :-)
Hoppas att granen inte blir snedare än så!
Piska mattor känns som väldigt mycket jobb. Min filosofi är att ha minimalt med mattor och sedan byta ut dem allt eftersom.

Mias Mix sa...

Dina inlägg är aldrig tråkiga :) Ja granen ser lite sned ut. Älskar när det lyser upp med massa adventsljusstakar så här i mörkret. Men julstädar gör jag INTE! Ingen mer städning än den vanliga... Och det är inte mer än nödvändigt :)

Maria sa...

När jag var liten hade vi en mattställning på garageuppfarten men jag kan inte minnas att mamma piskade mattor. Hon kanske gjorde det när jag var i skolan. Jag använde den mest som klätterställning jag!
Kanske ett bra sätt att slappna av?!? ;-)
Kram

cat sa...

Hi hi min kamera kan ta svartvitt från början när jag väljer :-)

Anni sa...

Såg några små snöflingor idag Hu. Som tur var försvann de lika snabbt som de kom och sedan sken solen igen.

LissenTo sa...

Blir lite nyfiken har du inte en endaste liten jul sak?
Har själv inte mycket, men både stjärna, adventsstake .....jo och lite till :-)

Susanne ❤️ sa...

Tråkigt inte ett dugg du fick mig att le hela tiden i det du skriver till bilderna :)
Har dom rätat på granen eller litar dom på att alla ser den bara kvälls tid ;)
Hoppas att du haft en bra dag idag vad du en hittar på
Kram Sanna

Ditte sa...

Jag log när jag såg grannarnas adventsljusstakar. Men de kanske ska se ut så i år? Jag har mina gamla beprövade, ärvda historier...
Och din humor i inlägget gick absolut fram.
Och vad gäller vädret sp tycker jag också att dtet var behagligast att vara inne i värmen.

Marit Johansson sa...

I de här bilderna känner jag igen mig, lika grått och tråkigt som här. Det är inte riktigt sant för sista dagarna har vi haft snö... men innan det.
Jo jag låter lite negativ, ska snart skärpa till mig :)

cissi sa...

Det ser nästan ut som det skulle behövas ett kösystem till piskställningen! :)