måndag 23 november 2015

Helgbilden: Strålande sol

Visst är det märkligt att norra Sverige fick sin första snö flera veckor senare än normalt i år, medan Skåne fick 20 centimeter av den vita varan minst en månad tidigare. Lider med er i söder och hoppas att ni i norr är tacksamma för den sena snöankomsten;-) Vi nollåttor har blivit helt förskonade (än så länge). Inte en enda snöflinga har ramlat ned, vilket jag är otroligt tacksam för. Lördag, söndag och även idag har det varit strålande solsken i huvudstaden, visserligen med minusgrader, men dessa kan man ju åtgärda med dunjacka…

Kranar
Med andra ord såg jag ett gyllene tillfälle att hålla mitt löfte, nämligen att visa er uppföljningen av det här inlägget. Nu ser ni hur det ser ut. Å jag kan säga att kranen var så stor att den knappt fastnade på bilden.




Varför?!
Några av er undrade varför jag är så fascinerad av just kranar. Jo, det är ganska enkelt. Ni som går i skogen gillar träd, jag som asfaltbonde tycker om kranar i stället, speciellt ett myller av dom. Tycker kranar är mäktiga och riktigt intressanta ”träd”. Å tänk er att sitta däruppe i hytten och kunna njuta av utsikten.

Lampa
Å till er som inte är förtjusta i dessa metallträd eller tycker att jag måste ha minst en skruv loss i hjärnkontoret har jag en bonusbild. Makens och mitt favofik i Täby Centrum – Coffee Corner – har fått en helt ny, minst sagt annorlunda lampa som är sååååå cool med alla speglingar.


Fler helgbilder hittar ni hos Marit.

21 kommentarer:

Susjos sa...

Hehe..ja, visst kan kranarna vara mäktiga, och nog har de en fin utsikt däruppe! Å bor man i storstan, som vi gör, då finns det endel kranar att titta på. Tog faktiskt en bild på en riktigt stor kran härom veckan och tänkte på dej, få se om den kommer upp i bloggen!
Lampan där i Täby, den är riktigt snygg!

Lennart sa...

Lampan ser härligt skön ut, den gillar jag! Själv är jag fascinerad av broar. Någon snö har inte kommit till mig heller, men kylan kom i dag. Kändes härligt skönt i morse när jag gick till spårvagnen. Fick några sms då och då från Öresundsbron att det var hård vind och att man skulle ta det försiktigt där.

Della sa...

Den kranen duger långa vägar.:)

Stare Ström sa...

Hyfsad kran! Och snygg lampa!

Comsi comsa sa...


Du är verkligen för härlig. :))))

Som 08 så är jag faktiskt lite
avis på dem som får pulsa i snö....

Kranen är mäktig men himlen
är mäktigare.

Lampan var helt i min smak!:)

Kramen ❤

anemonen sa...

Nähä du inte tror jag du är konstig som gillar kranar för även jag gillar stora.... bautastora rörliga objekt och även kranar. Den högsta jag var uppe i var brandkårens och den räckte gott och vår för min del. Det svajade hugaligen men jag har varit uppe i en lite lägre och det var nästan läskigare för i den första var brandmannen med i. Men jag gillar träden i skogarna också och sitta på en stubbe med en kopp kaffe och baran filosofera om allt mellan himmel och jord. Lampan var verkligen häftig så jag förstår du gillar den. Ovanliga lampor gillar jag och speciellt gamla sådana. Tack för att du visar byggen och dylika saker från huvudstaden så jag känner igen mig när jag kommer dit upp nästa gång. Ha en fin vecka.
Vi har heller ingen snö här i Ljungby än......tack och lov.

Helena sa...

Jag får svindel av bara tänka tanken att sitta där uppe... Även tanken på att klättra upp i en höga fura... Även om jag älskar att vandra i skogen´. Snön är nu tyvärr på väg bort här i Västerbotten... har de hotat med ;-) Fast jag håller tummarna för en fortsatt vit värld... Det blir så mycket ljusare utomhus då. :-D

Marina sa...

Så det är förklaringen alltså ;) Nja, jag får väl erkänna att jag är mer förtjust i träd...

Kolonilotta sa...

Tror inte att jag skulle våga åka upp så där högt och sitta i en sån där liten hytt.
Och skulle jag det så hade jag varit så rädd att det sista jag skulle titta på var utsikten! :/
Men den där lampan....Wow vad läcker den är!
Idag har vi Tack o lov lite varmare ute.
Och det gillas av mig! :)
Önskar dig en fin tisdag!
Kram! :)

Eva Trillian sa...

Suger i mig dina bilder; blå himmel och sol! November är rätt jobbigt med allt sitt mörker - snö hade faktiskt lyst upp tillvaron en hel del :)

Steve sa...

Kranskog som ersättning för granskog kan väl vara helt ok tycker jag. Då går även du rätt ofta på skogspromenader.
Lampan har en riktigt läcker design. Långt ifrån lik vår PH-lampa i köket, men ändå lik. Om man nu kan säga så, vilket jag uppenbarligen kan.

Ama de casa sa...

Kranarna är både imponerande och lite skrämmande på samma gång. I alla fall då när vi hade en på jättenära håll (när dom byggde huset mitt emot) som med jämna mellanrum svischade över terrassen... :-)

Lampan är superläcker :-)

Här vaknade vi till minusgrader i morse. Eller ja, en minusgrad i alla fall :-)

Geddfish ♥ sa...

Du har en upplyftande blogg, härliga BP!

Vi har alla våra förtjusningar som vi faller för, haha. Och jag gillar både trädstammar och kranar! Ännu mer en blå himmel!

Lampan var jättefräsig. Jag är dålig på att förnya mitt lampinnehav, suck. Däremot gillar jag klockor.

Kram från ett snöfritt Lidköping! Tack o lov...

Anki sa...

Alltså... jag gillar skogens träd, men... jag gillar också byggkranar, hamnkranar och andra stora maskiner, lastbilar, fartyg, tåg... och en hel massa annat som inte alls finns i skogen... så även en skogsmulle kan fascineras av annat än träd :)
Härliga bilder... och lampan är kanon!

Monica sa...

Byggkranar förfular är min åsikt men om
man gillar dom som du förstår jag att
dom förskönar miljön;-)
Lampan skulle jag inte tacka nej till
fast i stål inte "guld"
Ha en bra dag

KajsaLisa sa...

Kranen är läcker, dessutom fäller den inga löv så man slipper kratta. Testa att försök få till en svensk flagga av den, du var rätt nära i andra bilden.

cat sa...

Jag är ju inte riktigt lika galen i kranar jag, men de är intressanta som fotomotiv då och då. Här har du fångat dem fint mot den underbara vinterhimlen.
Lampan är ju grymt läcker! Bara den kan ju förvandla ett café till ett favofik :-)

Anita Malta sa...

Blir riktigt glad för din skull över att slippa snö och grådask och skiner solen är det helt ok med ett par minusgrader ! Ja, heller plus men vad kan man göra annat än att acceptera vädergudarna och ta på sig sin sköna dunjacka :-)

Helt fantastiska bilder på kranarna mot den blå himlen ! Här finns det väldigt gott om den varan men brist på skog så jag är väl lite av en asfaltsbonde jag med. Fast jag traskar nog lika gärna runt i skog och natur när tillfälle ges ;-)

Superduper läcker lampa !!

Maria sa...

Jag har en kompis som är kranförare, synd att du bor så långt iväg annars hade jag kanske kunnat ordna en träff!!
Sv: Självklart är det bara en tillfällig svacka men det är ändå väldigt svårt att hålla humöret uppe.....
Kram

Ditte sa...

Jag håller med dig vad gäller spänningen med kranar. jga har också funderat på hur det skulle kännas att sitta högt där uppe. Har ju nu ett antal kranar tvärs över kanalen och det är faschinerande att se dem. Men, jag måste tillstå att jag även kan gilla träd....
Dock är de svåra att ta sig upp i åtminston eom man passerat de 60. Känns bökigt att ha en hög stege med sig.
Lampan var verkligen läcker. Får ta mig en titt på den vid nästa besök i Täby C. Tack för tipset!

Anni sa...

Vilken ursnygg lampa!