lördag 14 november 2015

Lördagscitat #17 – 14 oktober 2015


Ledsen...

Citat: Liberté, égalité, fraternité

Källa: Frankrikes "motto", officiellt antaget under den tredje franska republiken. Orden återfinns bland annat på de franska euromynten.

Ibland förstår jag inte världen jag lever i. Efter den bäcksvarta fredagen den 13:e känns det helt fel att lägga upp ett humoristisk inlägg idag. Alltså låter jag bli. Liberté, égalité, fraternité (frihet, jämlikhet, broderskap) - vart har ni tagit vägen?

Fler citat hittar ni hos Marie i Skrifvarstugen.

PS. Jag var 13 år när jag besökte Paris för första gången. Jag har bott och pluggat i staden. Senast jag var där, just där det hände igår alltså - i förorten Saint-Denis och stadion Stade de France - var under fotbolls-VM 1998. Jag såg matchen och firade Frankrikes VM-titel på en bistro med för mig totalt främmande fransmän - snacka om frihet, jämlikhet, broderskap. DS.

14 kommentarer:

TantGlad sa...

Visst är det svårt att lägga upp ett humoristiskt inlägg även om det skulle vara skönt befriande en sån här dag.

Det som har hänt i Paris berör en hel värld.



Trevlig kväll och kram.

Geddfish ♥ sa...

Denna dagen har varit svart och dämpad, jag fattar knappt.
Dock ska jag ge mig iväg på den sak jag är bjuden till, det blir inga skratt, för de fastnar nog. Oh, så konstigt allt känns.
Tror gemene man känner oro.

Ama de casa sa...

Visst är det vidrigt det som hänt... :-(

Jag var också där och firade med fransmännen -98 och med glada brassar också för den delen. Det är SÅ det ska vara!

Ama de casa sa...

Fast jag var inne i stan. I Quartier Latin och på Champs Élysées.

sv: Jo, det var en spegel. Jag sminkar mig inte, men Anders påtalar ofta att jag har mat i hela halva ansiktet. Tänkte att jag kunde försöka hålla lite koll själv. Sen tyckte jag att ugglorna var så söta :-)

Eva Trillian sa...

frihet, jämlikhet, broderskap - visst lever de. Bland oss. Bland alla e som förfäras över vad som hänt. Och vi är fler än terroristerna - vi skriker bara inte lika högt. Kanske är det på tiden att vi gör det!

Mias Mix sa...

Ja det finns liksom inga ord... Så skrämmande. Och de (IS) har lovat fler attacker om inte Frankrike slutar vara med och bomba IS. Som värsta kriget... Och stackars oskyldiga som råkar illa ut.
Vi hade också tänkt åka till Paris i sommar, men just nu är man ju inte det minsta sugen.
Skickar en varm kram!!

Susanne ❤️ sa...

Finns inte ens ord vad jag tycker om detta fruktansvärda, även jag har bott i Paris i 2 o halvt år och jag älskar Paris, men känslan av det ofattbara infinner sig precis som när det hände attacker iNYC , 9/11. Man kan inte förstå inte ens när man är där och ser GrandZero
Skrivit det tidigare men mitt hjärta och tankar och tårar finns hos dom som förlorat och varit med om detta fruktansvärda attentat
Kram till dig finaste

Kolonilotta sa...

Finner inga ord!
Jo ett! Tragiskt!
Kram till dig!

Comsi comsa sa...



Så fruktansvärt onödigt dödande.
Tankar går oavbrutet till Frankrike ❤

anemonen sa...

Ja men citaten behöver inte vara roliga. Jag har ännu inte lagt in något roligt citat. Kloka kanske men inte roliga. Det här känner jag dock till men det existerar inte numera tyvärr verkar det som pga av främmande religioner.

Olga T sa...

Så är det. Sorgligt, tragiskt , bedrövligt.

FREEDOMtravel sa...

Bra citat! Har inte ord för det som hänt i Frankrike.

Steve sa...

Jag saknar ord.

Anni sa...

Det var en bedövad och bedrövad lördagsmorgon. Jag klarade inte att kika i trissen förrän ganska sent och då hade fortfarande ingen lagt in någon triss. Så är det inte andra lördagar.
Och citatet, nej jag fixade inte att hitta ett som sa det jag ville säga. Nu vet jag vilket jag skulle valt, men nu struntar jag i det.

Tänk om självmordsbombarna kommit in i stadion ... undrar om vakten förstår vilken otrolig hjälte han/hon är!?