fredag 20 november 2015

Mycket roligt där man minst anar det

Fundament till ett annorlunda flerfamiljshus
Det finns mycket roligt man kan hitta på byggarbetsplatser i och kring Stockholm. Det finns ju ett antal att välja på om man säger så. Den här till exempel utanför Täby Centrum.


För två veckor sedan såg jag den här ”formationen”. Tyckte den var fin och tänkte genast på ett legobygge, samtidigt som jag såg ett minst sagt annorlunda bostadshus växa upp där.


Förra veckan liknade det nå’t – ett riktigt fundament hade vuxit fram till bostadshuset som jag hade på näthinnan.
I onsdags grusades mina förhoppningar på en annorlunda byggnad. På fundamentet står nu en gigantisk kran. Oooooops. Eftersom det var väldigt dimmigt just den morgonen tog jag inget foto, men jag lovar att lägga upp ett bildbevis under veckan. Jag älskar ju kranar:-)


Alternativ användning av hinkar

Norrtullsgatan vid Odenplan. Här hittade jag en ganska fiffig, alternativ användning av hinkar – bottenlösa sådana antar jag.

En annorlunda ”reklampelare”

Kungsgatan mitt i centrum. Skyddsnät runt byggnadsställningar under pågående fasadrenoveringar är ju så himla tråkiga, även om just det här nätet är knallgult. Det har Samsung då verkligen ändrat på. Coolt tycker jag!

Som sagt, man kan hitta mycket roligt där man minst anar det. Ses imorgon:-)

20 kommentarer:

Comsi comsa sa...



Blått är flott, skall bli kul att se vad som kommer upp... :)
Det var verkligen en fräck reklam av Samsung. :)))
Jag gick där på Norrtullsgatan idag, en vacker dag kommer vi med på varandras foton utan att vi vet om det. :)))

Kramen ❤

cissi sa...

Här byggs det också överallt, dt är mer hål än asfalt i den här stan känns det som.
Tack också för ett middagstips, fläsk och löksås var det länge sen jag åt!
Ha en fin helg!

Ama de casa sa...

Visst hittar man mycket där man inte visste att det fanns så spännande grejer! Det gäller bara att hålla ögonen öppna :-)

Roliga bilder! :-)

cat sa...

Åh nu minns jag alla legohus som jag själv designade och byggde när jag var liten.
Snygg mobil!
Vad skönt att jag inte var själv om att se döskallar :-)

Rantamor sa...

Ser att du flitigt bloggar varje dag och att du är flitig med din kamera att fotografera det du ser på dina promenader i Stockholm och runt ikring där du bor.
Och Zlatan du vilket mål han pytsade in, frispakren var ju helt fridfullt vackert, man bara njöt.
Tänk vad den gamle kan prestera !!!!

Ja du det är orloligt i världen och här i lilla Boliden har vi haft insatsstyrkan känns lite främmande, men nu tror jag att det är precis detta vi kommer att få leva med framöver. Tyvärr.

Fortsatt håller min rygg mig fången, men jag kämpar på, mina diskar är ju så porösa att det inte är mycket till stötdämpare mera och jag blir väl tvunget på en tredje op. =(

Tjingelingen från Rantamor.

Steve sa...

Du skulle vara en tillgång i byggbranschen. Säger jag som inte jobbat där, men vad då? Du vore en tillgång i alla branscher.

Bottenlösa hinkar - bra hiss när man vill ner snabbt.

Och DU, du kan hitta mycket roligt där ingen anar det. Inte konstigt att du får kraftfull respons på dina inlägg.

Days By Johanna sa...

Va, bygger de i den stora staden, det trodde jag inte ;) Skall bli kul och se huset på de översta bilderna sen! :)

Ja Hugo har blivit en stor pojke nu, 9månader på söndag, galet. Var tog min bebis vägen som bara åt, sov och bajsa. Nu är det fullt ös här hemma från han vaknar till han somnar vid 19 tiden... :)

Ja hitta hur jag kunde göra bilderna större i inläggen, men tack för din fina beskrivning :) Headern skall såklart innehålla mina foton :) och mitt bloggnamn :) Gjorde en tillfällig idag, men inte närheten av det jag tänkte mig :)

Geddfish ♥ sa...

Kul byggen, min man och jag var ute på lite såna rundturer och kollade också ;)
Och kranar, det gillar jag en del. Dessutom var jag iväg på en dejt förra sommaren, med en karl som hade varit chef på Cramo. Det bidde inget ;) men vad gjorde väl det.
Lite avis på att du hittar så mycket. Här är ganska så renskrapat nu, fast, jag kom på en idé, kanske.
God afton ♥

LissenTo sa...

Hink tunneln såg ju väldigt annorlunda ut.

Här i stan är flera byggen i startgroparna

Eva Trillian sa...

DU är verkligen bra på att hitta lustiga ting som vi andra bara hade gått förbi utan att lägga märke till :) Tack! Det behöver vi!

Ditte sa...

Instämmmer till fullo! Och just nu känns det som om stora delar av stan är under ombyggnad. Du har verkligen hittat guldkornen. Byggnade på Kungsgatan la jag också märke till och piffigt av Samsung med lite dekor. Piggar upp! Täby ä rjga nume rinte så bevandrad i, men ser fram emot fler bilder och mer info.
Användandet av bottenlösa hinkar vid Odenplan var ett nytt och djärvt grepp. Undrar om de tänker på det här med "bucketlist".
Vad gäller byggkranar så rekommenderas ett besök i våra trakter där Skanska på Sjöstadssidan bygger mångder av nya bostäder i Fredriksdalsområdet. (I Princip allt är redan sålt, docj svårt att förstå när ett par hus ligger just vid Skanstullsbron och i norrlägee. Men, men...
Och vi ses i morgon!

Susjos sa...

Så fort jag ser en kran numera så tänker jag på dej BP! Tänk va bloggandet kan göra, tog t.om. kort på en, vi får se om den platsar i bloggen!

Läcker "tunnel" av bottenlösa hinkar! Å Samsung är smart och ser till att få reklam trots ombyggnad!

Hihi...var det inte fler som "såg döskallarna i ditt förra inlägg?

Marina sa...

Med tanke på att din passion för kranar, plötslig kom jag på ett ställe du skulle älska...;)

Helena sa...

Och jag kände genast hur det svindlade i huvudet... Höjder. Tänk att vara där uppe och arbeta. Värsta karusellen i mitt huvud av bara tanken. ;-) Fin lördag till dig.

Della sa...

Den där kranen vill jag se!

Marit Johansson sa...

Snopet :) det hade ju kunnat vara något mycket roligare. Men det är klart att det behövs något stabilt att stå på för en kran, inte kul om det börjar ge efter på ena sidan...

Susanne ❤️ sa...

Haha du och dessa kranar , dom bygger utanför mitt jobb ;) en massa ...du får komma dit och kolla alla dessa enorma kranar eller så får jag fota dom för din skull
Önskar dig en härlig lördag underbara människa
Kram Sanna

KajsaLisa sa...

Du missar absolut ingeting med din kamera. Den blåa formen var läcker.

Carita sa...

De där formationerna - ligger de där som nya bostadshusen byggs, där som en skola fanns för rätt länge sedan (P-platser en tid) - i närheten av Grindtorpskyrkan?

Anders W sa...

Den där blåa plaskdamskanten såg intressant ut. Tänk vad man kan göra med olja (för plast är väl olja?)