tisdag 24 november 2015

På högre höjder



Igår fick ni ju följa med på en promenad i ”kranskogen” som ägde rum på ganska hög höjd och i strålande solsken. Idag bjuder jag er på ytterligare en höjdarupplevelse i fler bemärkelser som ni kommer att se snart. Å som aptitretare lägger jag in en bild som jag tog tidigare i år, där det också var soligt. Gondolen gör sig nämligen – precis som kranar - bäst mot en blå himmel. Å idag var det tyvärr grått, regnigt och ruggigt här i Stockholm. Urusel tajming kan jag tycka.

Eriks
I Gondolen finns Erik Lallerstedts ganska så berömda restaurang Eriks dit jag och cirka 25 personer till blev bjudna idag av ”mitt” företag. Kan väl säga som så att dagens trerätters lyxlunch uppvägde det dåliga vädret. Det var en vanlig tisdag och restaurangen var fullsatt. Å jag förstår varför. Kolla själva!

Smörrebröd med hjortrostbiff, curryremoulad och friterad lök.



Vi kunde välja mellan en fisk- och en kötträtt. T. v. bakad lax med blåmusslor och tillbehör som jag inte vet vad det är. T. h. Grillad entrecôte med senapskrokett, persiljemajonnäs, ölkokt lök, lagrad hårdost från Oviken och konfiterad potatis. Här fick kollegan M lära sig hur det känns att sitta bredvid en bloggare. Tillsägelsen att inte röra maten innan den var fotograferad lyddes utan minsta knorr.


Efterrätten: Äppelkaka, björnbär, blåbär och en chokladsak som jag inte vet vad det är för att jag inte åt den.

Tack företaget för denna höjdarlunch på högre höjder:-)

22 kommentarer:

Rantamor sa...

Neeeej men varför visar du sådan god mat just nu, vi som bara har ätit fläskpannkaka i kväll....och nå uppvärmt från helgen till lunch...vilken matporr du har sysslat med i dag, och då tillsammans med självaste Erik Lallerstedt, en riktig kung i matlagningen och det kan man ju se på dina bilder, som för övrigt var otroligt snygga...allt blev sagt i en Låååång mening utan att andas !!!!!
Och du varför i friden åt du inte upp hela efterrätten ??? Tänk om jag suttit bredvid dig då hade jag nog fått din efterrätt eller hur ???

Herreågud så gott det såg ut och jag förmodar att allt smakade lika gott. Tänk å bli bjuden på mat där !!!
Fast jag hade nog blivit mätt om jag ätit upp hela förrätten, det var då inte snåla portioner.

Den där lampan på coffee Corner är ju så skön. Gillas stort.
Och så dina kranar som jag ju inte riktigt kan förstå din förtjusning över ???

Tjingelingen från Rantamor.

Comsi comsa sa...



Nä men himmel och pannkaka, så mycket gott du visar....
Hjortrostbiffen hade jag kunnat mörda för, gud så gott.....
Jag antar att ni gick därifrån nöjda och belåtna så kocken fick behålla jobbet. :))))

Kramen ♥

Kolonilotta sa...

Men seriöst!!!!
Maten ser ju helt makalös god ut!
Och då smakade den säkert ännu bättre!
Jag har bara ätit där en gång. Och den mat och vin upplevelsen kommer jag aldrig att glömma!

Anita Malta sa...

Nämen jag som trodde att Gondolens restaurang var nedlagd !! Sist jag passerade Slussen i september såg det helt tomt och avskalat ut men det kanske berodde på att hissen är borta.

Himmel vilka fantastiska matbilder du bjuder på ! Lyx på hög nivå kan man lugnt konstatera. Grattis till den lunchen Beate och tack för att du delar med dig och väcker minnen från Söders höjder ;-)

Geddfish ♥ sa...

Åh, du milde! Tid!
Vilken höjdare och vilket snällt sällskap som fogade sig efter bloggaren!
Läckra rätter, så det saftar sig i munnen, för det var ett tag sen jag åt och nu ska jag inte ha mer för idag.
Ska dock bort och äta hos andra familjer några dagar, men då tror jag inte kameran får jobba.
Tack för höjdartitten! Hellre berg än djupa dalar, om man så säger...

Susanne ❤️ sa...

Så mysigt att äta där alltid god välgjord mat :)
Och blir man bjuden på höjdarmat på den höjden måste vara det ultimata
Jag hade en vän som jobbade där tidigare :) men hon bytte yrke helt och hållet och har idag en egen nagelsalong ;)
Går du på julbord och testar olika ställen också :)
Behöver tips på ngt riktigt bra :)
Stor kram till dig bästa BP ❤️
PS. Jag måste in till stan och där jag bodde på söder finns en enorm skylt med ditt "namn" där ;)
Och jag tänker på det hela tiden nu :)
Du ser vilken inverkan ett namn kan få ;)

Ama de casa sa...

Såååå himla gott! Tur för mig att jag är typ fullproppad med tapas...
Jorå. Det går att få tag i såna även när det är paus i maran ;-)

Men dom kom ändå inte i närheten av dina godsaker :-)

Susjos sa...

Håller med alla kommentarer, vilken höjdarlunch!!! Smörrebrödet får mej att tänka på Danmark såklart, och just i detta nu packar maken för att åka till Köpenhamn i morgon bitti- utan mej!!!! Men det har sin förklaring, kursen han går just nu på SAS gäller ju en flygplanstyp, så nu ska han mer praktiskt fortsätta sin utbildning på den i ett par dagar , och då är det Kastrup som gäller..han hinner nog ta ett smörrebröd eller två och skölja ner med en dansk öl..

Steve sa...

Jag gillar "ditt" företag. Även om jag inte längre äter allt som bjöds på Gondolen så vattnas det i munnen vid blotta åsynen. Smörrebröd är ju dessutom en personlig favorit.
Gondolen är den Srockholmsrestaurang jag senast besökte. Därmed oxå den sista.

KajsaLisa sa...

Jag har ätit där en gång, jättegott. Tråkigt med dt gråa vädret, rampan är en höjdare att fota från.

Marina sa...

Mat som inte går av för hackor alltså! En helt ok tisdagsmiddag...

Unknown sa...

Härligt att bli bjuden på lunch där...själv har jag bara smakat på drinkarna.
/Kiki

Susanne sa...

Ojjjj så mycket mumsigt.

cat sa...

Wow! Jag vet ju att du vurmar för kranar, men här hade de inte en chans mot dina matbilder!

Monica sa...

Underbara matbilder snålvattnet rinner
men jag har varit hos tandläkaren och
får inte äta, ont igen inte kul.
Gondolen har jag inte besökt på väldigt
länge det kanske är dags igen;-)

Anki sa...

Oj... snålvattnet rinner till! Ser då alldeles underbart gott ut!
Kom just hem efter att ha skjutsat Lasse på läkarbesök, så här får bli något som går fort och lätt... en omelett med svampstuvning kanske :)

Tredje året i Hjo sa...

Inte illa, inte illa alls!

Stare Ström sa...

Vilken mat!!! Hyfsad lunch kan man säga.

Eva Trillian sa...

All denna mat!!!
*lyssnar på magen som morrar efter en smakbit*

Ditte sa...

Perfekt! Gondolen är verkligen trevligt både mat, miljö (tänker inte på "den miljön") utsikts och upplevelsemässigt. Vi äter lunch där ibland och alltid så god mat. Även kvällstid, främst sommartid/ljusa årstiden är det läckert att sitta i barne och ha stan under sig.
Härliga bilder! Inser att der snart är dags där för ett besök igen!
Humorskulpturen är läcker, men man får titta lite extra...
Minns den även från Nybroplan.
Och humor behövs! Så jag tackar extra!
KUl att du i princip var i mina "hoods".

FREEDOMtravel sa...

Ojoj vad gott det ser ut! Inte minst det där smörrebrödet... Nu blir jag hungrig. Frukost snart kanske? ;)

Anni sa...

Du kunde lagt chokladsaken i en doggybag till mig ...