torsdag 5 november 2015

Samma sak, fast tvärtom

Ni som har följt min blogg en längre tid vet att jag är väldigt äventyrlig av mig när det gäller mat. Jag har testat stekta fårtestiklar i Marocko, ätit lungtapas i Spanien, tagit mig an såväl kalvhuvud som grodlår i Frankrike och självklart frossat i surströmming i Sverige. Kan väl säga som så att jag gillat alla dessa (och fler andra konstiga) rätter, även om konsistensen på lungan liknade marshmallows och kalvhuvudet kanske inte var så där estetiskt tilltalande direkt.

Det kinesiska köket


Här får ettan bli min favo.

När jag gick en runda på den asiatiska matmarknaden "Oriental Supermarket" vid Hötorget idag fanns där förutom friterad gristarm, –öron och -tunga (besparar er bilder, vilket ni bör vara tacksamma för;-) ) även torkade maneter i olika smaker. Där gick liksom gränsen förmig tills jag lästa på Wikipedia att den gula ”manetrasen” faktiskt är en delikatess i det asiatiska köket. Ja med tanke på att jag troligen kommer att få en smakupplevelse utöver det vanliga för endast 16,90 kronor så överväger jag absolut att testa. Har aldrig ätit manetsoppa – till exempel…

Precis tvärtom

Det vinet är ju livsfarligt, det räcker väl med skallebank;-)


Korpens skog respektive ett knotigt huvud, tror jag hoppar;-)


"No comments"...

Medan jag är öppen för all sorts mat är jag precis tvärtom vad gäller dryck, där jag måste anses vara den tråkigaste människan man kan tänka sig. Öl, vin, apelsinjuice och vatten samt Mojito (när det är över 30 grader varmt). That’s it liksom. Här hemma testar jag inte ens olika vinsorter utan håller mig till en och samma sort. Efter dagens besök på Systembolaget, där man förresten inte får fota som ni ser, börjar jag förstå varför jag är så oflexibel på dryckfronten;-)

20 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Tack för att du tänkte på oss och skonade oss från en del bilder ;)
Du är en modig matäventyrare! Hälften av vad du rabblar upp skulle jag inte utsätta mig för ;) Men ... jag blir nyfiken på vad en smart hund kan smaka som i tappningen på bild! *S*

Rantamor sa...

Va får man inte fota på grönica ???

Guldkryckan sa...

Får man inte fota på "Skylten"?
Det hade jag ingen aning om...de borde väl vara tacksam för all reklam de kan få med tanke på priserna de har på sitt sortiment.
Dricker vin nån enstaka gång...gärna på semestern i värmen på balkongen men bara rött vin.....allt annat är "blä".

Maneter är ett jävla otyg...men jag antar att de har nån funktion som är bra för havet....men äta dem?
Nä...fy för den lede.

Ha en fin kväll Bp.

Steve sa...

Du är modig du. Själv så utsätts jag inte för några mera dramatiska frestelser. Kan förstås bero på att jag inte är där ute i den stora matvärlden.
Dina dryckespreferenser är synnerligen begränsade, men varför ska man inte få bestämma själv över var man sätter gränsen. Så länge man själv trivs är det bra.

Såg igår en rapport från Kairo future om framtidens mathållning. Den tycker jag var rätt deprimerande. Där förutspås vi äta insekter, grisöron och krokiga morötter i framtiden. Dessa "matvaror" ska dessutom levereras hem av drönare och förarlösa fordon. Vi förutspås gå från njutningsmänniskor till att bli disciplinerade konsumenter. Jag tror nog att jag hinner njuta klart innan den tiden är kommen. Smaklig måltid!

FREEDOMtravel sa...

Manet låter inte så gott... men om den är torkad och kryddad kanske det är bättre ;) Jag har ätit sjögurka och det var ingen hit. Tycker också att det är ganska kul att prova mat (för det mesta). Det har bland annat blivit rutten haj (Island), hästmjölksbollar (Mongoliet) och getinälvor (Kenya).

Geddfish ♥ sa...

När det gäller könstig mat, så är jag väldigt harig. Skulle inte utsätta mig för maneter och inälvor.
Tycker om rött vin och är väl lite kräsen på det, var och en har ju sin smak. Men gillar att testa olika.
Hundvinet har jag smakat. Hade med det en gång som förning till yngste sonen i somras. Det var OK, köpte det mer som en rolig grej.

Olga T sa...

Jag är försiktig med ovanliga maträtter som de du räknar upp. Manet borde inte smaka något, men vad vet jag. Inte är jag sugen på att smaka heller.
Jag vet att du dricker kaffe också!

Comsi comsa sa...



Tackar ödmjukast för att du besparade mig bilderna, he he ...
***(eller kanske inte) ***
Grisfötter var delikatess när jag växte upp, tror jag smakade men har förträngt upplevelsen så att säga. =))

Susjos sa...

vi är nog lite modiga både du och jag. Min favoritdelikatess är ju surströmming!! Skulle absolut prova på både sniglar och grodlår! Har nyss blivit av med oskulden vad gäller ostron,provade ju dem i Paris förra året, med champagne så smakade de ljuvligt :-)
Aha, du gillar bara en sorts vin, nu blir jag nyfiken, vilket då?
Jag är ett stort fan of rödvin, och gärna zinfandel!

Beppan sa...

Hmmm - manetsoppa får nog lov att vara för min del.
Men det knotiga huvudet och kanonkrevaden - supergoda viner trots namnen!! Jag brukar aldrig köpa viner i tjusiga flaskor eller för fantasifulla etiketter, men dessa är verkligen kanon :-)

KajsaLisa sa...

Den sista måste man nästan bjuda hem en snobbig vinkännare på :)

Unknown sa...

Kul att du är matmodig. Det asiatiska köket har många små varelser du kan pröva. levande små tångräkor eller varför inte myror och dess ägg.
Jag är mer vågad när det gäller drycken.
/Kiki

Ama de casa sa...

Manet vete sjutton om jag skulle vilja äta... Men man ska ju inte ha förutfattade meningar sägs det, så prova du :-)

Husbilen-Ellen sa...

Jag har prövat många lokala maträtter. Smaken är det oftast inget fel på, men ibland kan syn och lukt göra jag blir försiktig. Surströmming äter jag gärna och mycket av. Komage ok. Maneter har jag aldrig varit i närheten av. ser fram emot din bedömning.Elisabeth

Ama de casa sa...

sv: Lidl-figurerna har sugproppar under, så dom står stadigt på mikrodörren även om vi skulle råka öppna den häftigt ;-)

Anni sa...

Gnarly Head är ett favoritvin! Så himla gott och då har jag ändå bara druckit det med orangeröd etikett, inte vintage-varianten.

Ser fram emot en recension av manetsoppan, tror jag har bild på när en son gjorde sin egen manetsoppa på en dansk strand för 15 år sedan. Den var dock inte för att ätas.

Keramikhustavlan är gjord av min kollega i Karlstad. Ska spana in Sollentunakvinnan du nämnde.

Maria sa...

Jag provar allt en gång!! Både i matväg och i drickväg.
Inte just nu dock, nu lever jag på Proviva och kokt ris.....
Kram

cat sa...

Ser fram emot din bedömning av maneterna. Själv saknar jag helt äventyrslust för såväl mat som dryck. Ha en härlig helg!

Johanna sa...

Modiga du, mycket har du testat, det vet vi! Bara chorizo i veggievariant kvar att uppleva... svampig konsistens, kvalmig smak som framkallar starka olustkänslor och kaskadkräkningar. Nej, jag rekommenderar inte men ifall du skulle vara intresserad av att testa ngt nytt som är minst sagt obeskrivligt. ;) Själv ska jag sätta mig med en laxmacka och ett glas Rawson's Retreat och fira helg! Ha det gott, BP!

Ama de casa sa...

sv: Ja, jag ligger hopplöst efter när det gäller skedveckan... Men jag ska försöka ta igen det när tapasmaran kommer nu dom två sista helgerna i november :-)