söndag 8 november 2015

Skyltsöndag 26 – mera än ”bara” fars dag


Äger man en herrekiperingsbutik där man säljer sitt eget kläd- och skomärke – Claes-Göran – så är det ju självklart att man vill dra in lite extra när Fars dag ska firas. Helt okej som påminnelse, men ganska tråkigt med tanke på vad som vanligtvis står på skylten.


Den här skylten upptäckte jag i veckan. Den satt längs ner på entrédörren till en frisersalong på Odengatan. Undrar om det erbjuds andra tjänster än klippning och färgning där…


Alltså om ni läser skylten och kollar var den vita perrongen börjar så anser jag att det är fysiskt omöjligt att åka på det nedersta trappsteget som sitter på Roslagsbanan. Å då det övre steget ligger på samma höjd som perrongen är jag tveksam till om man kan stå och åka på det också.


Här säger jag bara ”Oh my God” - outch!


Den här skylten är suddig och det vet jag. Det är inte lätt att fota när tunnelbanan är i rörelse, nej det är det inte. Alltså om man inte få lägga upp fötterna på sätet borde man väl inte heller få göra det hemma på soffan, eller;-)

Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den bara.

Alla som skyltar hittar ni här.

PS. Det är Anita på Malta som förra söndagen kom med ett myket bra förslag. Hon tyckte att jag skulle börja med InLinkz
Där lägger ni varje gång ni vill skylta upp ert bidrag. Lättare att hitta varandra än att kolla den nuvarande länklistan. Ska kolla lite närmare på InLinkz nästa vecka. Är ju inte den mest tekniskt begåvade människan... Vad tycker ni? InLinkz eller länklista? DS.

19 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Protest!
Klar man får lägga upp fötterna hemma i soffan!! Jisses! Då har jag ju inga sketna skor på mig och så får jag städa efter mig själv om jag inte sköter mig - vilket gör att jag faktiskt gör det. Sköter mig, alltså!

Comsi comsa sa...


Startar med din sista fråga:
Jag tycker länklistan.
Hi hi hi, det var roliga skyltar.
Hårdheten tror jag syftades på dörren och inget annat, ha ha ha.... ❤️

Geddfish ♥ sa...

HÅRDSOMFAN
Åk ej på nedersta trappsteget
Pysventil

= var de roligaste skyltarna. Alla en salig härlig blandning överhuvudtaget!
Älskar dina skyltar, härliga du!

Jag kollade lite på den där linken. Det kanske är något, men jag blev så trött i huvudet ;)
Som det är nu med listan, så går jag in på den på morgonen är det knappt någon som har skyltat. Det får blir kvällsronden då, och alla skyltar inte alltid heller. Så...

Ha en skön kväll

Kolonilotta sa...

"Hårdsomfan" hahaha....! Tack för det. Jag dör...
Och sen funderar jag på skylten på trappstegen.
Kan dom ha byggt om perrongerna efteråt kanske?
Annars är det ju helknasigt.
Jätte bra skyltar även denna vecka! =))
Stort tack för det.
Jag får se om jag får ihop nått inlägg innan kvällen är slut. För det är nämligen jag också..
Helt slut alltså.
Jag vet att det inte finns nått som heter MÅSTE.
Men jag måste jobba imorgon så det är bara att bita ihop! :)

För mig får du göra precis hur du vill med länkning eller inte! Det kvittar faktiskt.
Ha en fin kväll.
Kram.

anemonen sa...

Vill kommentera stegen på Roslagsbanans motorvagn. Det är med all säkerhet insteget till förarhytten så det är inte meningen att man skall åka på det. Det är som du ser V format och det betyder att det är en varning och får inte användas till annat än att gå in i förarhytten. Kan vara så.
Allt (mycket)på järnvägen är V format för att man skall tänka till så man inte förolyckas för mycket är strömförande. Den där salongen skulle jag inte våga gå in till för vem vet vad som väntar därinne hehe.Kanske windy kan vara något för alla inte bara späda barn.Sista skylten är en som skulle behövas på många ställen. För många speciellt unga har ovanan att sätta fötterna på sätet framför.Grrrrr Som alltid en trevlig och läsvärd skyltsöndag hos dig. Tack för härligt inlägg

anemonen sa...

InLinkz funkar fint. Tummen upp här.

Susanne ❤️ sa...

Underbara skyltar men som du säger den som verkligen brukar stå över alla tappade gnistan på FarsDag
Pysventil gjorde ont att bara titta på :/
Och på hårsalongen vet jag inte om jag vågar gå in på ;) haha man undrar vad dom pysslar med där ;)
Tack för skratten och som svar på frågan tycker jag lnlinkz är bra för då ser man direkt vilka som varit inne och lämnat skyltbidrag ;)
Stor kram till dig från balfull skärgårdstant hihi

Rantamor sa...

Alltså vilken tillgång till skyltar du har där i Stockholm, en aldrig sinade skatt.
Och den där hårsalongen....undrar jag vad som ligger bakom och varför det behövs en sådan skylt.
Och att någon skulle åka på fotsteg i förstår jag ju inte. Enda landet där bussar och tåg är överbelastat är väl i Indien !!!
Och den där pyventilen skulle nog vara bra ibland, undrar om inte familjen Bernadotte går med sådana pysventiler !!!

Kul med dina skyltsöndagar.

Tjingelingen från Rantamor.

Anita Malta sa...

Som vanligt en otrolig blandning av skyltar hos dig. Den första har ju sin givna plats oavsett om budskapet är sisådär ;-)
Skum skylt hos frisören. Vågar man gå in där om man är håröm tro ?
Haha.. tror bara du kan komma på tanken att fota skylten som uppmanar att inte åka på tågets fotsteg och samtidigt fundera över möjligheten.
Men jag lägger gärna upp fötterna i soffan framför tv:n men sen vi har ju ingen sån där skylt heller.. ;-)

På tal om skyltar börjar det bli ganska glest här. Inte för att jag inte letar men ser ju samma skyltar varje dag. Måste nog börja gå lite omvägar.

Tack för länken. Har funderat på det där med InLikz. Vet egentligen inte om förslaget är så där jättebra, det var bara en tanke. Kan det bli lite pretentiöst ? Kanske räcker det med länklistan. De flesta som skyltar finns ju dessutom i din sidopanel där de är lätta att hitta då den hela tiden upppdateras. Krångla nu inte till något utan gör som du känner bäst. Tror alla som skyltar fortsätter att skylta oavsett. Iallafall så långe du håller i trådarna vilket du gör galant :-)



Ama de casa sa...

Men? En fars är väl inte tråkig? Enligt Wikipedia (som aldrig har fel ;-) ) är en fars "en typ av komedi som bygger på situationskomik). En fars dag borde således vara kul ;-)

Härliga skyltar! Jag tycker du ska gå in och fråga vad dom menar med den där HÅRDSOMFAN-skylten. Haha!

Jag fattade inte mycket av den där InkLinkz... Men jag kommer att fortsätta att skylta i vilket fall - älskar skyltar! :-)

Mias Mix sa...

Haha underbara skyltar. Hur ska man kunna åka på det översta trappsteget?? Och vad är det som är hårt där inne??
Men håller faktiskt med om att inga fötter på sätena, eller rättare sagt inga skitiga skor på sätena. Sitter här i soffan med fötterna uppe och har det hur skönt som helst :)
InkLinkz gör det mycket lättare att hitta varandra så jag röstar för det, men gör som du tycker känns bäst!

KajsaLisa sa...

Klart dom skulle ha den skylten idag. Sen när jg åker utanpå Roslagsbanan åker jag alltid på översta trappsteget, det skulle ju kunna vara farligt annars :)

FREEDOMtravel sa...

Du är verkligen helt otrolig på att hitta annorlunda skyltar! Liiite udda skylt på en frisersalong måste jag säga! ;)

Steve sa...


Den hör gången räcker inte ens "en salig blandning" som omdöme. Suveränt!

Marina sa...

Nja, att lägga upp mina fötter i soffan här hemma tänker jag nog fortsätta med! Jag hoppas nog att förbudsskylten inte hittar in till mig ;)

cat sa...

Hemma får man göra hur tusan man vill med sina fötter är min starka åsikt :-) I det offentliga får man dock se till att hålla sina skitna skor i marken eller på golvet.
Klart att han vill uppmärksamma fars dag i sin butik.
Tåg föredrar jag att åka inne i själva tåget, men jag antar att vissa våghalsar ska upplysas om att inte åka på trappsteg.
Smakar på ordet pysventil, som jag aldrig stött på förut och upptäcker att det är ett väldigt gulligt ord.

Anita Malta sa...

...kom på att jag i fortsättningen ska göra som smarta GeddFish när det gäller Skyltsöndag. Det vill säga länka även till länklistan ! ..ja, om du nu inte bestämmer dig för att ta itu med den där lilla blå gubben trots allt ;-)

P.s. Måste medge att blogspot är liiite påfrestande just nu med den påtvingade bildverifieringen men det kan ju inte du rå för.

Susjos sa...

Underbara skyltar som vanligt! Hårdsomfan är ju lite lustigt på en hårsalong, kanske har de bra hårspray,hehe..
Inklinkz vet jag inte ens vad det är?

Anki sa...

Pysventil...haha... jisses så många kul skyltar du hittat!