lördag 19 mars 2016

Vocación España – del 16: Rolig lördagsblandning

Nu satt vi i över en timme i kylan och väntade på Fallasparaden idag. Å hur mycket kaffe, öl, vin och konjak (för att tina upp) kan man konsumera under 60 minuter… Med andra ord så blir det inga fler bilder från Las Fallas festivalen här på bloggen. Men om ni är intresserade att se Las Fallas i ett större format så kolla hos Freedomtravel, som dokumenterade från Valencia här och här.

Tusenfoting

Själv tänker jag bjuda er på en riktigt rolig lördagsblandning. Den här udda tusenfotingen mötte maken och jag på gatan för några dagar sedan. Å nej Stare, vi hade inte alls ihjäl den. Maken var vara väldigt generös och delade med sig av sitt äpple. Ja, sedan rörde den sig inte mer om man säger så, tusenfotingen alltså, inte maken.

Spanska kvinnor

Spanska kvinnor modell 60+ är otroligt måna om sin frisyr. Nästan alla är kortklippta, vissa har permanentat, andra rakt hår. Å somliga drar till med fräcka färger som den här damen. Bra vågad och läcker tycker jag.

Röd cykelbana

Det här måste vara Spaniens längsta cykelbana. Å röd är den också som ni ser. Banan figurerade i en av Fallasinstallationerna som jag visade igår. Cykelstråket är drygt tre kilometer lång och upphör abrupt mitt på gatan längst upp. Hur tänkte man där? Troligen inte alls.

Duvor

Duvor finns det många av på Costa Blanca. Överallt finns dessa trevliga skyltar med budskapet att inte mata duvorna. Efterlevs denna önskan då?

Såklart inte som ni ser. Mammorna ger barnen fint skurna brödbitar för att mata duvorna. Tja, de dör i alla fall inte av maten som tusenfotingen gjorde…

PS. Hälsar på er senare under kvällen. DS.

24 kommentarer:

Ama de casa sa...

Det är inte bara barnen som gillar att mata dom där vita duvorna... ;-) Fast dom som flyger på en vid restaurangerna, dom är bara äckliga och får ingen mat av mig i alla fall. :-)

Tusenfotingen var cool :-D

Geddfish ♥ sa...

Jag gillar de här mänskliga bilderna som du tar. De blir så personliga och fulla av liv. Kanske lättare utomlands att bara knäppa av en bild sådär. Folk bryr sig kanske inte.
Nu är min fest slut, så natti natti ♥

Comsi comsa sa...


Tusenfotingen var cool skönt att det inte var maken som blev orörlig... :D))
Nu tycker jag att ni skall få en go värme där nere, det är inte roligt att frysa.
Kram ❤

KajsaLisa sa...

Duvorna svalt ihjäl för ingen matade dom. Kul annorlunda semesterbilder som vanligt :)

Anki sa...

Tack för alla fantastiska bilder du bjudit på under er vistelse där i Spanien! Har nu läst ifatt det jag missat och förstår att du måste trivas hur bra som helst!
Ha det nu fortsatt bra!

Ditte sa...

Läcker lördagsbildsblandning! Perfekt mix! Tackar!
Och duvor gillar jag inte så de får absolut ingen mat av mig. Aldrig. Men jag hade nog kunnat tänka mig att dela med mig till tusenfotingen, men den såg inte alls ut att lida av näringsbrist. Tror ändå äpplet var uppskattat.
Att spanska damer är paranta och ofta uppklädda till sin promenad har vi också lagt märke till, men denna röda ganska "coola" nyans har jag ännu inte skådat. Kansk är det vårens färg då, förutom "rosa". Och dte skulle ju se blackt ut på på en spans dams hår. Ja, kanske på de flestas...

Emma, Sol som sol? sa...

Angående cykelbanan: färgen tog väl slut. Och antagligen var det hon med håret som tog den sista slatten.

Hade jag sett damen med håret gåendes på gatan här hade jag direkt trott henne vara från England. Jag tycker inte att spanjorskorna här färgar och donar så, de är välfriserade men inte i klatschiga färger.

De där tusenfotingarna brukar stanna upp och sedan långt senare så fortsätter de, vi har dem överallt här i trädgården. Tycker de är rätt roliga. Här är en liten film på en som rör sig: http://solsomsol.blogspot.com.es/2015/10/kryp.html

Helena sa...

Vilken fascinerande och vacker tusenfoting. Silverfärgad rackare. Alltid spännande med de djur man möter i andra länder. Ha fortsatt bra resa. Kram

Ulla Maria sa...

Tackar för denna välblandade lördagsunderhållning som roade mig denna söndag. Du lyckas skildra både det stora och det lilla. Fascinerades av tusenfotingen som såg mer mekanisk än djurisk ut. Förhoppningsvis var det paltkoma och inte matförgiftning som drabbade den.

Carita Liljendahl sa...

Här var det mycket rött som tema - förutom på den första bilden då :-)
Fin cykelväg!

FREEDOMtravel sa...

Ja, det var en vågad färg får man säga! Igår såg vi tre kompisar, en med lila, en med rosa och en med blått hår. Men de var betydligt yngre om man säger så ;) Tack för länkarna!

Steve sa...

Kul lördagsblandning.
Trevligt med lite kyla ibland så att man får anledning att tina upp.
Att inte tänka alls låter som en rätt avspänd inställning till stads- och trafik-planering

Biggeros sa...

Jag fick dubbelkolla om det verkligen var en tusenfoting... Det ser ut som ett plaströr:))
Ja, ibland undrar man hur de tänker när de installerar kommunikationsleder. Det har man svurit många gånger över. Speciellt när man kör. Jag har aldrig stött på en sådan förbud skylt. Det hade aldrig funkat här. Inte i Sevilla heller. Många ta med sig bröd till parken för att mata allt från duvor till ankor. Roligt inlägg, som vanligt:) trevlig dag.

Days by Johanna sa...

Fin bild på tusenfotingen, synd den inte rörde sig mer. Den dog väl av chock av att få mat :)


Lång cykelbana, men kanske inte så smart med ett sånt slut :)

Ja jag är så glad för att jag fått kent biljett. Hade varit kul och avsluta i sthlm, jag såg dem liv första gången i globen, men man kan inte få allt

Stare Ström sa...

Så bra att jag feltolkade dig och att tusenfotingen är vid liv! Den klarade säkert äpplet.
Kul att se bilderna från Fallas. Verkar vara en glad fest.

Anders W sa...

Vilket resereportage! Tack!

Monica sa...

Härliga bilder, undrar vad Jacob skulle
säga om jag kom hem med den där hårfärgen;-)
Stanna kvar där ni är det snöar för fullt här
i Södra Roslagen:-(
Ha det bra

Olga T sa...

Bara älskar den där tusenfotingen som verkligen inte ser levande ut! Är den verkligen riktig??
Håret på damen matcher ju tröjan. Räcker det med att jag skriver så? ;)
Cykelbanan är cool.

Susanne sa...

Blev du inte lite inspirerad av en ny hårfärg ;)

Tredje året i Hjo sa...

Tusenfotingen ser ut som en duschslang. Säker på att det inte är en sådan? Cykelbanan var i varje fall snygg!

Unknown sa...

Cykelvägen var grym, snyggt fotad också förstås.
Damens hår ser helt osannolik ut, är du säker på att det inte var en av Fallasfigurerna?
Får kolla bränneriet på freedomstravel istället då.
/Kiki

Eva Trillian sa...

Ibland önskar jag att jag var så hårfärgsmodig :)

Marit Johansson sa...

Haha.. ja minst sagt vågad hårfärg, för alla åldrar. Men tycker det ändå är helt rätt att strunta i vad andra tycker och köra sin egen grej, själv skulle jag aldrig våga men jag är ju som sagt en vekling :) dessutom matchar hon ju både fågelskylten och cykelvägen!

Mias Mix sa...

Haha vad gör man då om man kommer cyklande där? Stannar och tar en öl kanske?