måndag 30 maj 2016

Helgbilden


En sådan cool klädsel ser man inte norr om huvudtaden kan jag säga.


Lugnt och avslappnat på "södervis".


Barnet var mig vetande inte till salu;-)


Bandet vid Hornstulls Strand var helt okej. Men tjejen sjöng hellre än bra om man säger så.



Foodtrucks så långt ögat nådde längs Hornstulls Strand. Man hämtade sin (svindyra) mat, satte sig på "terassen" bredvid Debaser och åt. Med tanke på att dessa bilar säljer just "street food" i lådor tycker jag att priserna är i högsta laget. Dessutom föredar jag att äta vid ett bord och inte med maten i knät. Men det är jag tämligen ensam om. Köarna till matvagnarna var väldigt långa.

Den gångna helgen hände det faktiskt mycket både här i Täby och på Söder i Stockholm. Här några exempel:
- Vår bostadsförening firade 50 år och bjöd på alkoholfritt (ville man ha en ”riktig” vinare fick man ta med den själv) bullar, ponnyridning och orientering på innergården. Inget för maken och mig.

- I ett desperat försök att göra Täby centrums döda torg lite mindre dött ställde Täby Kommun upp ett tält, en scen och några förstärkare och bjöd på rock och blues med ett band vars medelålder var 60 plus. Skippade även den tillställningen, då sådana events brukar dra till sig de närmast sörjande – på sin höjd alltså.

- Loppmarknaden vid förre detta Täby Galopp, nu Täby Park - hade årspremiär i helgen och dit drog vi i lördags. Inte speciellt många säljare, men desto fler besökare. Och affärerna gick lysande enligt en bekant som sålde slut på större delen av sitt verktygsbestånd. Nästa år får loppisen flytta på sig på grund av den nya stadsdelen Täby Park. Föreslår att man flyttar loppmarknaden till Täby torg!!!

Stor-Stockholms största loppis
Bilderna ni ser ovan är alla tagna igår på stor-Stockholms största loppis på Söder (var annars). Hornstull med omnejd kryllade av säljare, köpare, bilar, food trucks och olika band. Framförallt var stämningen hög, atmosfären cool och ”laid back”. Å japp, det kan hända att maken och jag drog upp medelåldern en aning;-) Men vi njöt av denna folkfest som bara söderkisarna kan bjuda på.

Fler Hegbilder hittar ni hos Marit.

PS. Hälsar på er efter matchen Sverige-Slovenien, som hittills är ett sömnpiller. DS

23 kommentarer:

KajsaLisa sa...

Söder har en viss charm som dom andra innerstadsdelarna saknar. Första bilden blev helcool, snyggt fotat.

Comsi comsa sa...


Den där klädseln gillade jag skarpt, så fri och så talande...

Kram ♥

Per-Anders sa...

Som lantis på Stockholmsbesök gillar jag bäst att vara på Söder, exempelvis Tantolunden. Precis som du skriver är stämningen cool.

FREEDOMtravel sa...

Tråkigt att det inte blir mer liv i Täby... Söder verkar inte ha samma problem, men jag kan hålla med dig när det gäller food trucks. Jag kan gärna äta kul snabbmat, men bör jag ska ha en papptallrik i knäet vill jag att det ska vara billigare!

Ditte sa...

Tack för härliga helgbilder från läckra Söder! Vi passerar ju ofta Hornstulls Strand på vår rundor och där är det marknader och loppisar för jämnan. Maten hoppar vi däremot över. Jag tycker inte det är prisvärt längre. Men sedan "Foodtrucksen" fick höjda avgifter i stan höjdes också deras priser. Men det finns många andra ställen för matintag...
Täby verkar lite "dött" en helg. Ingen direkt fart och fläkt även om loppisen på Täby Galopp kämpade på. Och kanse blir det livligar om den flyttar till Täby torg.
Skönt att ni har nära till stan och mer liv.

Geddfish ♥ sa...

Första bilden, en sån cool tjej med sin häftiga klädsel, wow!
Freedom!

Resterande, ja mycket folk, köer, och till snabbmatsvagnar, näe. Men allt har sin charm.
Tjejen som sjöng hellre än bra, hon hade en stil, där hon såg ut att falla framlänges. Bara en liten notis.

Nu fäller jag upp johnblundparaplyet ♥

Susanne sa...

Ett par helger om året så händer allt i Sthlm och typiskt nog var jag inte hemma denna fullspäckade helg.

Ulla Maria sa...

Härliga helgbilder. Den översta coola klädseln fick mig att tänka på den fräsiga restauratören i Mord i paradiset på SVT. Verkar vara mer härligt och folkligt vimmel på söder än i Täby. Jag hade också föredragit det framför bullar och ponnyridning.

Anki sa...

Härliga helgbilder! Här vimlar det knappast av foodtrucks ... eller ocks är jag på fel plats vid fel tidpunkt :)

Eva Trillian sa...

Vimmel!Det är ju bara att sätta sig ner och låta världen vandra förbi på ett sådant ställe som det där :)
Men BP - varför tror du inte att folk ovanför Sthlm klär sig så coolt? ;)

Ama de casa sa...

Synd att Täby galopp har gått i graven. Inte för att jag nånsin har varit där, eller ens är särskilt intresserad av den typen av hästsport, men den har ju liksom "alltid funnits".

Jag vill också helst ha ett bord att äta vid. Men om det inte finns nåt, så är jag inte den som är den. För mat vill jag alltid ha ;-)

Emma, Sol som sol? sa...

Jag har t o m bott på söder! Ett år vid Högalid, med utsikt över kyrkan och den fina parken. Det var tider det...

Och Täby sålde vi en del på innan vi flyttade. Ja, inte i centrum då utan på loppmarknaden. Helt galet! En erfarenhet rikare (Det gör vi inte om, sa mannen min.) Så det ska flytta nu. Ja, det har de väl pratat om länge.

cat sa...

Delar helt din uppfattning om det mesta här, foodtrucks, bostadsjippon och gamla rockgubbar är inget för mig heller.
Kul att se folkmyllret som du fotat så bra. Tänk att både du och jag för inte så länge sedan undvek att fota människor :-)

Annette sa...

Innan jag glömmer det, om du menade en tur till Custom Bike Show så är den på lördag, inte fredag. Den 4 juni.

Om den där klädseln så kan jag glädja dig med att den figurerar rätt frekvent här uppe i Roslagen i alla fall :) Tror att HM med flera satsar på mönstrat och ledig klädstil nu, hälften av tjejerna i skolan där våra barn går har haremsbyxor i liknande stil. Kan även berätta om en väldigt, väldigt mysig fredagskväll hos Jackies musiklärare. Hon och hennes man hade bjudit hem alla elever med föräldrar och vänner till sitt hem. Bara en sådan sak, vem gör så nuförtiden..? Huset var i klart renoveringsbehov, gräset halvhögt och på fasaden satt en skylt "Teater Mo". Jag fick positiva vibbar redan där, så befriande avslappnat. Innanför dubbeldörrarna kom man in i ett stort rum som var deras vardagsrum. Där hade de själva byggt en stor scen med romerska pelare och ett torn där man kunde klättra upp. Ingen öppnade när man knackade på dörren, så vi gick in. Där inifrån strömmade musik från olika personer som stämde sina instrument. För att inte tala om konserten sedan. Hur de har lyckats få barnen att bli så duktiga tillsammans är beundransvärt. Sedan avslutade paret själva med en egenskriven låt på cello och nyckelharpa. Ärligt talat, håret reste sig på armarna, alltsammans var så häftigt. Det kändes väldigt osvenskt på något sätt, men tydligen inte. Mitt ute i Roslagsskogarna pågår det spännande saker tydligen :)

Och det där med mat från foodtrucks... inte min grej heller. När man ser hur många det lagas till känns det plötsligt inte lika lockande längre, när man inser hur snabbt maten måste lagas till och att det måste vara svårt att ha bra hygien i de där lastbilarna.

Ps. Inser att jag borde ha kunnat fota åtminstone två coola skyltar till skyltsöndagen... Dels den till custom bike show, som jag passerar varje dag, dels "Teater Mo"-skylten. Man kan ju undra vad jag tänker med.

Steve sa...

Det är något livligare i dina hemtrakter jämfört med mina.
Den coola klädseln har jag definitivt inte skådat här. Men, jag gillar den.
Lite stel framtoning på "sångfågeln" i swingbandet tycker jag.
Food trucks gillar jag inte och ändå har jag bara sett dom på bild.
Jag tycker att Täby kommun ska engagera dig som Centrumtorgräddare. När du väl räddat eländet så kan du få ett nytt uppdrag som Centrumutvecklare. Dom behöver onekligen nån med "ögon öppna för allt". Själva ser dom ju inte nåt.

Biggeros sa...

Så härligt med arrangemang av olika slag. Jag går nog och äter där jag kan sitta ordentligt. Då betalar jag hellre mer. Ha en bra tisdag:)

cat sa...

Jag som äkta turist har ännu mindre koll på Stockholm, men jag är rätt säker på att jag tog bilden när jag befann mig ute på Riddarholmen :-)
Kul att du gillar nya headern.

Anki sa...

Bara jag igen ...
Så är det ... flasklamm är lamm som är uppfödda med flaska :) Skulle aldrig ens komma på idén att äta vinbergssnäckorna. Nu kan du en ny insekt ... bra jobbat. Kul att du gillar mina myror ... tack :)

anemonen sa...

Tack för besök hos mig och min helg. Då har vi båda besökt loppisar men din var bautastor. Här på landsbygden är de i mindre format och man behöver inte trängas även om det är stora veteran marknader som den som går av stapeln i Tingsryd. Till och med där är det trots många tusen inte trångt och det är så skönt att slippa trängas för det gillar inte jag. Fast det är mest mekanik och en och annan godbit för en annan som samlar på vattenmärken ala 50 tal som inte är lätta att hitta. Nåväl tackar för att jag fick följa med på din marknad och jag kan inte annat än hålla med dig att äta det gör man vid ett bord.

Helen sa...

För mig känns tillvaron på söder väldigt exotisk och annorlunda och det ser verkligen härligt ut, med alla människor i olika stilar och en stämningen verkar soft. Väldigt roligt att se dina bilder och känna av stämningen där du var.

Unknown sa...

F-n vilken höjdare ifall Täby skulle våga flytta loppisen till det öde Täbytorget..
/Kiki

Unknown sa...

Svar. Klart vi har råd med vår resa utan att behöva stå på bakluckeloppis. Men vem vill stå på loppis utan ett mål...nej denna finansieringside gör vi för att DÅ blir loppisförsäljning kul.
/Kiki

cissi sa...

Minglet på söder ser riktigt trevligt ut! Lite för mycket folk för min smak, men några timmar i myllret hade jag nog orkat med! :)