tisdag 8 november 2016

Alternativ promenad


Alltid bra att börja med en stärkande lunch inför en långpromenad. Man kan tycka om The Public vad man vill, men deras luncher är i en klass för sig. Bilden visar det öppna köket.


Klockan är 14:15 och restaurangen är välfylld. The Public serverar luncher till klockan 15:00. Smart, då de flesta gäster då är panschisar som inte bara äter utan även tar minst ett glas vin till maten.


Visst ingick kaffe till maten på The Public, men stor-Stockholms bästa cappuccino serveras på The Coffee Corner. Japp, vi nobbar de stora kedjorna som Starbucks och Espresso House.


Under promenaden får man även en välbehövlig färgterapi. Här ett skyltfönster hos H&M som ingått ett samarbete med Kenzo. Min favo här - den andra från vänster. Yummie!

Helst vill man ju gå i ide med tanke på hur det ser ut när man av misstag tittar upp och ut. Men det där med promenader är liksom lite makens och min grej… när det är fint och varmt ute alltså. Nu är det ju ändå bäst att röra på sig åtminstone då och då även om vädret är dåligt. Så vi beslutade oss för en alternativ promenad i värmen idag.

79 116 kvadratmeter
I stället för att gå fem minuter ner till Täby Centrum tog vi bilen. Japp, då slapp vi både frysa och slå ihjäl oss. ”Min” shoppinggalleria är ju ändå 79 116 kvadratmeter stor, där tre underjordiska parkeringsplan inte ens är inräknade. De tre butiksplanerna och parkeringarna bjuder på 18 plusgrader året om. Så där kan man absolut gå alternativa promenader. Utan minsta problem. Dagens promenad tog 2 timmar och 44 minuter. Okej då, tid för lunch och fika ingick i tiden, men ändå;-)

Bonus 1 och 2
Nästa promenadprojekt kommer kanske att förläggas till de tre parkeringsdäcken. Där kan man ju faktiskt leta efter roliga nummerskyltar också. En bonus! Dessutom kan jag säga att vår bil var helt befriad från snö och is efter 2 timmar och 44 minuter. Den var varm att sätta sig i och hade till och med torkat. Helt klart ytterligare en bonus:-)

Om ni tänder på min alternativa promenadidé är det bara att ta bilen/bussen till närmaste shoppingcenter och få lite motion. Ni som inte tycker om idén – ja stanna inne då och gå i ide;-)

24 kommentarer:

Susanne sa...

Ibland önskar jag att jag oxå vore en panschis för det är gott med vin till maten.
Är det den djuriska klänningen (zebra) du menar, så kan jag verkligen hålla med om vi inte har samma klädsmak ;)
För övrigt så är jag väldigt avund på din promenad.

Anki sa...

Promenader är bra, men shoppingcenter är inte min grej. Nu tänker jag inte gå i ide för det, utan letar reda på vinterkläderna istället :)

Geddfish ♥ sa...

Jag har varit ute två vändor idag och inte i något shoppingcenter. Har pälsat på mig ordentligt och använt min dubbade cykel, perfekt.
Vad betr. kläder, så ville jag ha den oranga kjolen bredvid zebramönstret. Annars "råkade" jag hitta en klänning, den sista på rean, idag, som satt perfekt.
Promenad som promenad, huvudsaken är ju att man rör sig, kan man tänka.

Emma, Sol som sol? sa...

Det verkar som att det numer är helt OK att ta sig ett glas vin mitt på dagen. Det är alla panchisar värda!

Starbucks lever inte upp till sitt rykte i Spanien. På Malagas flygplats åt mannen min och jag varsin macka med stekt ägg i och det var torrt och äggen såg misstänkt ut. För någon vecka sedan var jag med sonen och en kompis till honom på Starbucks på Corte Ingles: en cappuchino, två milkshakes, en bulle, en muffins och en till bakhistoria för 20 €. SVINDYRT i Spanien och dessutom var min bulle som en skorpa.

Klagade jag? Nä... Men jag går inte dit igen.

Hmmm... nr två från vänster? Du vet att det är tantvarning på det mönstret?! Mitt val hade slitits mellan de intill ditt val. Det längts till höger är för blommigt. Och det ska komma från en blomfanatiker! OK, blommor ska vara riktiga ...

cissi sa...

Vin till lunchen är lyxigt!
Och om klädmodet i år tycker jag inte. Det är alldeles förmycket mönster för min smak.

nalta norrland sa...

OMG jag önskar det fanns alternativ till utomhus promenader... men då närmaste shoppingcentrum med gallerior befinner sig drygt 16.3 km härifrån och det tar enligt http://se.avstand.org 2 tim 2 minuter med bil... känns väl lite väl långt å sen ska jag ju hem oxå.

Onödigt vetande, Åsele (Folkmängd: 1 798) och Umeå (Folkmängd: 79 594)
lite skillnad på mängden människor som bor i respektive kommun.

nalta norrland sa...

Ang kläderna i skyltfönstret så är jag ingen mönstrad person,
enfärgat å typ svart... möjligtvis grått eller "militärgrönt".

svar Då elelement blir vansinnigt dyrt å drabbar mig ekonomiskt så hoppas jag att rörmokaren fått igång element... annars får vi bädda i köket där vi har en vedspis ;-)

Meta sa...

Enda anledningen till att jag inte promenerar på vårt köpcentrum är att golven är så dåliga för min rygg. Jag klarar det helt enkelt inte. Så jag får gilla läget och gå ute för gå i ide nej det är ingen grej för mig
Ha en bra fortsatt vecka
Kram Meta

Susjos sa...

Fördelen med att jobba natt är ju att man är ledig på dagarna...och kan dricka vin på luncherna (om man inte ska jobba på natten vill säga). Vilka underbara kläder som Kenzo bjuder på, äntligen lite färg och mönster!!! JAg har fått ett presentkort på HM och har bara hittat svart och trista kläder...men nu kanske nåt som jag vill ha!! Färger piggar upp!
Å visst är det lite lyxigt att man bor i storstan och kan välja på flera härliga shoppingmall och spendera dagarna på: Kista C, S-tuna C, Väsby C, Mall of Scandinavia, Täby C...vintern är helt enkelt räddad!

Comsi comsa sa...


Tycker att det är rätt skönt ute beroende på var man går då. Ikväll har plogbilen kört här men sandat har dom ännu inte gjort.Gillar inte shoppingcenter längre....

Kram ❤

KajsaLisa sa...

Jag har fortfarande dåligt samvete över att jag aldrig kommer dit. Men det skall bil av med bilder givetvis och givetvis skall jag äta också. Sen är nummer två från vänster jätteläcker.

Ditte sa...

Vilken toppenidé! Perfekt att du påminner om den!
Har själv ägnat mig åt dessa promenader i imomhuscentra och givetvis med tillhörande lunch.
Men Täby och mall of Scandinavia erbjuder ju riktiga långpromenader och den friska luften kan man ju klara sig utan. (Den kan man få hemma på balkongen eller så...)
Kul med Kenzo och HM! Tål att tittas närmare på.
Hänger gärna med på fler promenader.

Marina sa...

Jotack, det kan bli många steg i shoppingcenter - och alldeles för många gånger beror det på att jag går vilse...;)

Steve sa...

Det gäller att vara öppen för alternativen när det bjuds så många. Själv kvarblir jag i idet.

Ama de casa sa...

Haha! Härlig alternativ motion! :-) Problemet med våra två gallerior som finns i närheten är att om det nu är taskigt väder och man tänker sig motionera under tak, ja då får man hålla sig i parkeringsgaraget. Det saknas nämligen tak på galleriorna. Ja inte på själva affärerna då, men mellan dom.

Lite synd om mig alltså som inte har det promenadalternativet. Jag får väl gå i ide ;-)

cat sa...

Jag gillar verkligen din promenadidé, men tyvärr har jag svårt att se en shoppingrunda som kan vara i över två timmar, ens med lunch och fikapaus inräknat. Mitt tålamod brukar räcka i kanske en timma.

Starbucks och Espresso House ska bojkottas, för det är inte kaffe de serverar utan varm brun mjölksörja. Så jag är helt på din och makens sida :-)

cat sa...

Jo då BP jag skänkte dig en tanke när jag fotade :-)

Monica sa...

Helt rätt att ta bilen man ska vara
rädd om sina ben:0)
Har gått förbi hur många gånger som
helst men aldrig ätit där.
Nej tar inget måltidsinsulin, kanske
sedan när jag blir lite varm i kläderna.
Funkar bra utan än så länge.
Man hittade en fläck på lungan för minst
5 år sedan det är nog den som spökar igen
men efter att ha rökt i över 60 år är ju
inte det så konstigt.
Har bara skottat två gånger idag men vi har
fått minst 4 decimeter så det börjar bli
stora snöhögar, värst är ju att pulsa omkring
i skogen.
Ha en skön kväll:-)

nalta norrland sa...

svar Om skolsköterskan håller det hon lovade ska ju Elin dels få träffa kurator å dels träffa skolläkaren,
vi tror väl på det... eller hur?

Unknown sa...

Med bil blir man rätt...frusen.
/Kik

Annette sa...

Om det är zebraklänningen du menar har vi samma smak där :) Bra idé med promenad under tak i en shoppinggalleria. Om man kan ta sig till en sådan... Patrik åkte två timmar tidigare mot stan i dag, men det hjälpte inte. Redan vid Arlanda var det tvärstopp i trafiken.

Eva Trillian sa...

Här har de senaste dagarnas kvällspromenader tränat bortglömda muskler då man får gå på helspänn för att inte halka till på de sporadiskt bildade glansisfläckarna ;) Dåligt med bra kaffeställen är det också ;)

LissenTo sa...

Mysigt att gå ut och äta och sedan ta en stärkande promenad

Anni sa...

Egentligen gillar jag inte alls stora shoppinggallerior, men vintertid har de onekligen sina fördelar!