torsdag 24 november 2016

Att jobba utomlands - men sedan då: del 1


Butiken "Things" Plattan, Sergels Torg. En kaktus som alternativ julgran kanske;-)


Teknikmagasinet, Horntulls Galleria. Ja, vad ska jag säga...;-)


"Now we are talking":-) AkzoNobel har målat den stolpen på Plattan. Ser att det finns några stolpar kvar att dekorera.


Coolt! Den öl- och korvbaren i Horntulls Galleria hade jag gärna besökt - om den hade varit öppet alltså.

Att jobba utomlands är kul… när man är ung. Ni vet det där med att samla erfarenhet, lära känna nya människor och miljöer med mera. När man däremot ska ansöka om pension sisådär 30 till 40 år senare är det betydligt mindre skoj, speciellt om man har jobbat i Tyskland. För tyska myndigheter älskar formulär. De använder förresten fortfarande fax också.

Telefonsamtal med tyska Pensionsmyndigheten
Maken som jobbat i Bremen i ett (!) år tyckte det var roligt att se om han kunde få pension därifrån. Jo då, den var han berättigad till. Men att plöja sig igenom 20 olika formulär för att få några hundralappar i pension var kanske ändå att ta i, speciellt då varken han eller jag förstod frågorna. Alltså behövdes det ett telefonsamtal till den tyska Pensionsmyndigheten. Då min tyska är (betydligt) bättre än makens var det jag som fick ringa.

Vad kan jag stå till tjänst med?
Presenterade mig, förklarade ärendet och angav makens 16-siffriga(!) försäkringsnummer.

Handläggaren: Tyvärr kan jag inte svara på eventuella frågor, då du bara är hans fru. Jag måste prata med honom själv.

BP: Visst inga problem, han sitter bredvid mig. Fast han pratar inte tyska. Men det går säkert bra med engelska också…

Maken: Utbrast i ett asgarv.

Handläggaren: - - - - - - - - - - (10 sekunders tystnad)

BP: Hallå, är Ni kvar?

Handläggaren: Hur kan jag hjälpa Er?


Jamen dåså…

(Det verkar inte ha hänt så mycket i Tyskland sedan 1980-talet. Man är "bara" frun än idag, de kan fortfarande inte prata engelska och det är "Ni" som gäller...)

Fortsättning följer imorgon.

PS. Bilderna jag lägger upp har ingenting med inlägget att göra, men det har ni ju redan märkt;-) DS.

24 kommentarer:

Stare Ström sa...

Kreativt värre hos dig! Tyskar gör väl allt grundligt...

svar: Inte direkt bloggide, men har annat som tar min tid just nu.

nalta norrland sa...

Märkligt. Men varför ska det vara enkelt då det kan vara svårt...

Är tyskar generellt dåliga på engelska,
är det som i Frankrike att det egna språket är one and only?

Gillar det rosa tangentbordet :)

Tänkte faktiskt på kor först innan jag förstod att det var fotbollar på den där stolpen ;-)

svar Joo jag veet jag borde väl ringa sjukan... drar mig dock för att "väcka den björn som sover".

Comsi comsa sa...


Jösses, nu blev jag ännu mera uppstressad...Ser fram emot fortsättning... kram ❤

Geddfish ♥ sa...

Jag känner till det där med gammaldags Tyskland. Här är vi inte "du" hur som helst. Och väl inte utan byråkrati i övriga europeiska länder heller. Så den som kallar Sverige byråkratiskt? Hm.

Vid första anblick, trodde jag att kaktusen stod på er balkong. Å varför inte?
Jag behöver ett nytt tangentbord, mitt är utslitet på bokstäver. Skicka det rosa ;)

Väntar på fortsättningen av er history ♥

Emma, Sol som sol? sa...

Härligt när man läser om andra som också bråkar med byråkrati. Ni har mitt deltagande, kära BP.

Rantamor sa...

Mycket byråkrati för lite pension, vet hur det är. Rantafar har lite "bidrag" från Finland som han ska uppgradera vartannat år med imkomstuppgifter och ifyllande av samma papper varje gång att jo han lever, jo han är fortsatt sjukpensionär jo han är fortsatt gift o.s.v
Sen jobbade han ju några år i Norge och samma där, så han har mycket pappersskrivande och ifyllande hela tiden, men alla kronor och euron är välkomna.
Lycka till med Tysklands pensionen, väntar på forts. imorron.

Tjingelingen från Rantamor.

Ditte sa...

Bilderna gillas verkligen. (Kanske inte den från Teknikmagasinet då...) Och den gröna kaktusen had enog platsat hos oss. Dekorerde stolpar på plattan skulle jag önska många av för nu är det väl grått där.

Vad jag förstått av vänner i liknande situation verkar både Tyskland, Schweiz och Österrie vara väldigt konservativa i mångt och mycket. Skulle kunna tänka mig att det är liknande i i stora delar av Europa dessutom.
Utvecklingen går i långsam takt. Puh!
Men med viss envishet och humor så kommer ni att lyckas.
Kanske får du skriva ner vad maken ska sähaga elle rgöra en bandinspelning och spela upp. Problemet blir förstås dialogen, men budkapet borde gå fram.
Ser fram emot del 2.

FREEDOMtravel sa...

Jag har förstått på bloggaren Laclin (som bor i Bayern) att Tyskland kan vara gammaldags på många sätt. Inte minst när det gäller könsroller och hbtq-frågor och såna saker.

Steve sa...

Det här med att ansöka om pension. Är det enkelt någonstans? T ex i Sverige? Ja, om man som jag jobbat i Sverige med en och samma arbetsgivare hela yrkeskarriären. Men, har du haft ett antal olika jobb så blir det genast knepigare. Ja, till slut blir det smått obegripligt.

Men, "BARA Frun"- stadiet är i alla fall passerat här hemma.
Bevare mig för såna julkaktusar och såna tangentbord med för den delen.
Den målade stolpen på Plattan och vikväggen som dolde öl- och korvbaren gillar jag däremot.
Det blir kul att följa fortsättningen. Tror jag.

KajsaLisa sa...

Ha ha, låter nästan som man skulle skaffa lite tysk pension för att få uppleva detta :)

Marina sa...

Det är inte bara Tyskland om man säger så... När jag skulle försöka få ett abonnemang till min telefon visade det sig att om inte maken var med och kunde skriva det på sig så skulle det bli väldigt mycket dyrare! Av någon anledning har jag fortfarande kontantkort i min telefon...

Anki sa...

Haha... ja varför göra något enkelt, när det går att krångla till det? Det ska bli spännande att läsa fortsättningen :)
Snygg pelare där i garaget och snygg graffiti på kiosken!

Ama de casa sa...

Först av allt är jag imponerad att du är så duktig i tyska, det hade jag ingen aning om. Att prata i telefon på ett annat språk är extra svårt, och sen att dessutom prata med byråkrater på ett annat språk? Som sagt. Jag är djupt imponerad.

Ser fram emot fortsättningen. Även om det kanske inte handlar om så mycket pengar så är det ju fruns makes pengar, och dom kanske kan användas på den där korvbaren sen i alla fall? ;-) Dessutom blir det ju en sport att lyckas när man väl dragit igång det, tycker jag :-)

Apropå sport så var den där pelaren helläcker! Hoppas dom fortsätter utsmyckningen med resten av pelarna, kan bli rena rama konstutställningen av en annars tråkig miljö.

Och jag förstår att du är väldigt sugen på det där tangentbordet... Makens pensionspengar kanske kan göra att du får det i julklapp? Kanske inte i år, men... :-D

cat sa...

Sprechen Sie Deutsch meine Fraue. Eller något liknande. Efter att under skoltiden ha läst sex år tyska, kan jag idag beställa in öl och be att få betala för mig. Jag kan även säga att jag heter Cat och fråga folk hur de mår.

Lycka till med den tyska byråkratin.

Carita Liljendahl sa...

Fotbollsstolpen gillar jag! Men det rosa tangentbordet... :-D
Har ingen julgran, knappt nåt julpynt alls, men kaktusen är rätt läcker fastän jag inte skulle köpa den :-)

Anni sa...

Rosa tangentbord!!! Så läckert ;-) fast jag skulle ju gärna ha ett blått, såg du något sådant?

Tyskar har sin charm, om man säger. Eller i alla fall sin öl ...

cat sa...

Han kom på tredje plats och red den grå hästen som står bredvid honom. Hon som sitter på hästen i fråga kom på andra plats och får således sitta på hästen de delade i egenskap av att vara högre på prispallen.

Även om jag gillar hästar och ridning, så är jag inte så jätteförtjust i att befinna mig på stora events. Dessutom ligger Friends arena lite väl långt bort.

Husbilen-Ellen sa...

Otroligt!!! Ser fram emot morgondagen! Dina bilder är som vanligt fyndiga, men rosa tangentbord ser jag inte som en utveckling, mer stagnation. Men dotterdottern skulle säkert älska det.

Anita Malta sa...

Gillar alla bilderna här trots att de inte har ett dugg med dina rader att göra. Fast kaktusgranen skulle jag inte vilja ha hemma och för allt i världen inte heller det grisfärgade tangentbordet, det är ju inte riktigt rosa ;-)

Ser fram emot fortsättningen på samtalet till Pensionsmyndigheten i Tyskland. Malta ligger också lite efter,eller låg. När vi flyttade hit var jag också bara ett slags bihang när det gällde kontaker med myndigheter och även mycket annat. Idag är det något bättre men inte helt bra.

Svar: Tack för din långa kommentar Beate. Tror du har följt mig sen jag började blogga 2011 och nej !! En så stor hund vill jag inte ha och självklart tänkte jag på dig när jag beslöt att fotbollen skulle få vara med 😀 Den där konstgjorda såg jag i ett skyltfönster i Gamla Stan när jag var i Stockholm sist. Inget substutut i egentlig mening, jag är nog något liite mer verklighetsnära, tycker ändå att den är lite rar där den ligger på soffan 🙂





nalta norrland sa...

Svar Du, ingen risk att jag dör ;-)
Ont krut förgås icke så lätt ;-)

Å Du, en diagnos har jag ju... å inte bara en ;-)

Monica sa...

Inget tangentbord för mej, vilken ruskig färg.
Hela dagen har varit upp och ner här:-(
Ha en skön första advent;-)

Eva Trillian sa...

Vet inte om det är trösterikt eller bedrövande att det inte bara är i Sverige det är svårt att prata med myndigheter så alla parter förstår ;)

Unknown sa...

Riktigt kul inlägg.
Å bedårande vackert i Täbygallerian.
/Kiki

byblixtra sa...

Gillar det rosa tangentbordet. Kanske något för min "rosa kollega". ;-)