onsdag 23 november 2016

Diverse julutsmyckningar

Idag kan jag inte låta bli att visa er diverse julutsmyckningar från huvudstaden. Ja, här har man inte inväntat första advent utan börjat redan i söndags med högst varierande ”formationer”. Det är NK:s årliga julskyltning som styr verkar det som. Å som vanligt står jag för mina åsikter i det här inlägget... också;-)


Hornstull, Högalidsgatan på Söder. Här verkar det ha saknats pengar. Klenare julbelysning får man leta efter. Eller vänta nu…


… maken och jag behövde inte alls leta länge. Det räckte med en två minuters promenad till Hornstulls Galleria. Har en bestämd känsla av att Södermalms Stadsdelsförvaltning sålde några överblivna slingor till gallerian;-)


Sergels Torg, Stockholm. Sergels Torg mitt i Stockholm är precis som närområdet där en enda stor byggarbetsplats just nu. Även Sergelfontänen som länge varit hemvist för en riktigt rolig julutsmyckning är under ombyggnad. På Plattan vid Kulturhuset pågår dock inga byggarbeten, och den kan man ju använda för världens fulaste julinstallation med älgar. Älgar!!! Om det är menat som ett skämt är det ett väldigt dåligt sådant.


Tack och lov att jag fick syn på dessa julkranar strax efteråt. De fick mig på betydligt bättre humör:-) Den röda gubben på trafikljuset är det enda juliga inslaget i den här bilden. Den får stå för tomten helt enkelt;-)


Som vanligt är NK:s julskyltning otroligt populär som ni ser. Den var speciellt lyckad i år tycker jag. Då såväl Ditte som Freedomtravel lagt upp bilder från skyltningen tänker jag inte dubblera;-) Gå gärna in på deras bloggar och kolla! Mer om NK:s skyltning kan ni läsa här.


Om ni inte ser att även den här bilden har samma juliga ”inramning” som den av NK:s julskyltning så har jag full förståelse för det. Såg den inte heller förrän efteråt. Fokuserade nämligen helt på NK:s korvkiosk. När var det senast ni såg en kö till en korvmoj? Måste vara ett tag sedan, åtminstone i Stockholm, där många gamla hederliga kiosker har ersatts av kiosker med thaimat. Tyckte det var riktigt kul att fota folksamlingen där.


PS. Det var 10 grader och soligt här idag:-) DS.

22 kommentarer:

Steve sa...

Stackars älgar.
Kön till korvkiosken gillar jag. Men, eg. är det ju ingen riktig korvkiosk. En korvkiosk ska se ut som den min mamma hade i Näsåker på 50-talet.

Comsi comsa sa...


Några intryck har du hittat för att ge uttryck för. :D)

Kram ❤

Susanne sa...

Det är alltid kö till den korvmojjen.

Ditte sa...

Visst är det trist med älgarna här! De kunde ju lika gärna tagit bort dem.
Men tur att kranarna piggar upp i området! Instämmer helt!
Instämmer till fullo att Hornstull sparar på belysningen och med dessa klena varianter hade det varit bättre med tomtebloss och marschaller och kanske några ficklampor.
Götis är betydligt bättre!

Vid NKs korvmoj är det ofta kö när helst på året och de har bra utbud och goda korvar. Skönt att de fortfarande är kvar. (Såg den juliga inramningen här).
Tack för länken! Och NKs julskyltning håller även i år.



Geddfish ♥ sa...

Förr åkte man på älgsafari ute på landsbygden. Jag kommer ihåg när Jumbolansen chatrade en massa tyskar med kikare och stora kameror på vägen där jag bodde 1995.
Men, vad sjutton har älgarna att göra i Stockholm till jul??

Som vanligt fint dokumenterat. Blir en massa tankar.
Kram ♥

Mias Mix sa...

Det borde åtminstone vara renar istället för älgar:) NK:s skyltning är alltid rolig att se! Mamma och pappa var där idag så såg deras bilder på Facebook. Ha det gott!

Emma, Sol som sol? sa...

Fast jag gillar ju älgarna... :)

Ama de casa sa...

Åh! Jag älskar dom där älgarna! Gillar älgar överhuvudtaget faktiskt - dom har så mjuka näbbar :-)
En jobbarkompis hade en älg hemma i badrummet i en lägenhet i Vaxholm. En kalv, alltså. En riktig. Den hade ingen mamma, och behövde mat dygnet runt. En natt vaknade polaren av ett herrans liv i badrummet och när hon kom dit så stod älgen men tre ben i badkaret och ett utanför... Då klassades hon som tillräckligt pigg för att flytta hem till Skansen :-)

Jag kör - du håller reda på älgen, sa jag när vi packade in oss i pickupen för transporten från Skärgården :-D

Åh... Jag hade gärna stått i den där kön och köpt en korv! Mmmm...

Och dom där julkranarna - dom kunde också ha dekorerats lite mer. Med lite hysteriskt julblink, kanske :-)

Susjos sa...

Jag gillar också älgarna, de är såå snygga när de är upplysta! ( kolla in mitt inlägg från i söndags)
Måste vara en god korv där vid NK, måste testas!

Sv: Lägenheten vi har köpt är en trea ( inte så stor 78m2, men vi är ju bara två, så det ska väl räcka, ja och Maja förstås!), så vi har en hel del att slänga och ev. sälja!!!

TACK för alla hållna tummar och grattisar!!! ♥

KajsaLisa sa...

Oj, måste åka in och titta och fota lite, testa att köra några mörkerbilder, älgarna blir jättebra. Hornstulls slingor såg torftigt roliga ut :)

Marina sa...

Jag tyckte i ärlighetens namn att det var lite trevligt med "enkla julbelysningar". Här matas vi med det ena mer överdådigt än det andra och jag börjar bli mätt på det hela redan och det är ju ett litet tag kvar, så än hinns det väl med att få upp mer antar jag...

FREEDOMtravel sa...

Det känns betryggande och välkänt att se lite kranar här :) Och tack för länken! Peter fotade julskyltningen och jag se genast "Det där har jag sett hos Ditte!" när jag såg bilderna ;)

Maria sa...

Jag måste ju säga att jag föredrar att älgarna är på Sergels Torg istället för att jag ska möta dem på min skogspromenad ;-) De måste vara fina när de är upplysta - eller??
sv: Jag har antagligen haft borrelia sen i somras men eftersom inte utslagen visat sig förrän nu har jag skyllt övriga sympton såsom trötthet illamående och huvudvärk på stress. Jag hoppas verkligen att de försvinner i takt med att min blogglust kommer tillbaka ;-)
Kram

nalta norrland sa...

Bada naken på SERGELS TORG eller upplysta älgar ;-)
kanske älgarna är något bättre än Samir & Victor?

Nu är det väl dax för ljusen så vi blir upplysta i mörkret ;-)

"Julskyltning/skyltsöndag" på söndag.

NKs julskyltning brukade jag besöka på den tiden då jag var frisk, normal... länge sedan sist.

cat sa...

Herreminskapare, jag kan knappt sluta garva åt julälgarna! Nej har fortfarande inte slutat skratta :-D
Håller med om att de där ljusslingorna ser väldigt torftiga och slitna ut. Tur att det är stil på NK:s skyltning i alla fall.
Nu för tiden är korvmojarna riktigt gourmétäventyr har jag förstått. Åtminstone de som ligger i varuhus och gallerior.

Anita Malta sa...

Kan inte annat än att hålla med om att vissa julbelysningar ser liite klena och liksom fattiga ut. Men kanske bättre det än ingen julbelysning alls.

Nu tycker ju jag att älgarna är fina men varför denna inhängnad, de lär ju knappast springa iväg. Fast det hade ju å andra sidan varit ett roligare inslag :-D

Haha.. du och dina lyftkranar men den lilla röda tomten piggar upp det hela.

Alltid roligt att se NK:s julskyltning så tack för det. Däremot fattar jag inte riktigt var den juliga inramningen syns på sista bilden, ser människor i kö till någon som säljer korv och glass.

Svar: Tack för din härliga kommentar Beate. Du har säkerligen rätt i att hibiskusen inte skulle uppskatta att framställas under temat Misslyckat” :-D

När det gäller det här med att svara på en kommentar hos sig själv eller hos den som skrivit kommentaren känns just nu lite kluvet. Svarar jag de som har wp hos mig så ser de automatiskt svaret hos sig. Därför väljer de flesta med wordpress att svara på en kommentar där kommentaren finns. För de som kommenterar som har blogspot måste ju den som har skrivit hos mig gå tillbaka för att se om det finns något svar vilket jag förmodar att man oftast inte gör om man inte vet att den personen alltid svara hos sig själv, som t.ex Steve. Sen blir det ju så att andra som läser kommentarer, som t.ex den jag skrev ovan som svar inte kan vara särskilt intressant för andra. Som sagt, känner mig lite kluven just nu. Känner så ofta att jag gärna vill kommentera vad någon skrivit hos mig men ska jag då bara välja de som har wordpress. Får se hur det blir i framtiden. Minns att du tagit upp det här i din blogg för ett antal år sen och då tyckte du att det var självklart att inte svara hos sig själv utan istället besöka den andra och skriva där. Tror du förstår vad jag menar med det hela och min tillfälliga ambivalens :-D

cat sa...

Ha ha nu skrattar jag åt din åldersbedömning hos mig :-) Skulle tro att de båda herrarna kan räknas in i övre medelåldern båda två.

Monica sa...

Om man får ha en åsikt så är älgarna
riktigt mysiga till skillnad från
byggkranarna som poppar upp överallt, men
smaken är ju som baken:-)
NK ja där har man stått många gånger som
barn med stora glansiga ögon;-)
Ha det bra;-)

Carita Liljendahl sa...

Jag tycker älgarna är rätt snygga, men det ska vara mörkt då, så att man ser dem lysa. Samma gäller ju all belysning. Som armatur med alla ledningar är det sällan snyggt :-) Men i mörkret!

Anni sa...

Tänk att jag funderade så sent som igår över alla kiosker som försvunnit (eller blivit thaimojar). Min barndoms kiosker dit man gick för att köpa godis är t o m rivna. Minns också när det fanns kiosker på tunnelbaneperrongerna och små butiker i gången mellan t-centralen och spottkoppen.

NK:s julskyltning ska jag ta mig till. Kul att den är fin igen i år det har varit lite sämre kvalitet på den några gånger.

Husbilen-Ellen sa...

Kul att få se lite svensk julskyltning. Har bara sett några julgranar här, men igår träffade vi på några som hängde upp juldekorationer sim "istappar"! Korvmojarna har jag speciella minnen kring och kan fortfarande uppskatta.

Eva Trillian sa...

Julbelysningar ser rätt sjaskiga och tråkiga ut i dagsljus ...
Ska nu klicka mig vidare och kolla bilder på NK´s fönster!