måndag 21 november 2016

Gröna fingrar



Vissa har gröna fingrar, andra har det inte. Comsi Comsa och Gerd till exempel har extremt gröna fingrar. De är verkligen fenor på att ta hand om världens kanske vackraste blommor – orkidéer. Är aningen avis på tjejerna, då maken och jag endast lyckats med att hålla en orkidé vid liv i en vecka. Rekord! Ja, inte menar då att det var en bottennotering. Nej inte alls. Sju dagar var den längsta perioden en orkidé har överlevt hos oss.

Novemberkaktus

Annars är det med vår novemberkaktus som jag har försökt skryta om förut. Fick den som stickling av min mamma och idag är den över 30 år gammal. Den vattnas en till tre gånger i veckan – ibland. Eller så får den ingenting att dricka på fem veckor (semester). Ändå levererar den varje år - hundratals blommor varje november och ungefär 30 blommor varje vår.

Olika färger

Roligt är också att den under hösten alltid har röda blommor längst upp och cerise längst ned, medan den endast får rosa blommor i mars/april. Då får jag alltid en känsla av att den vill ge igen för den oregelbundna bevattningen samt obefintlig dammtorkning under alla år.

Fler Helgbilder hittar ni hos Marit.

21 kommentarer:

Comsi comsa sa...


Din novemberkaktus är ju helt underbar. Tusentack för länken men några gröna fingrar har jag inte. :) men vill du att dina orkidéer skall överleva och blomstra så gör du bara som jag visar i dagens inlägg. :D)

Kram ❤

Eva Trillian sa...

Vi hade ett fikonträd på Cypern - ett som ingen brydde sig om egentligen - som aldrig vattnades (regnade det så regnade det) - och det gav så fantastiskt med god frukt varje år. Familjens gamla moster berättade då att vissa växter visar sig från sin bästa sida för att pocka på uppmärksamhet ;) för att få lite omsorg och vård ;) kanske faller din kaktus i samma kategori. Kanske är det ett rop på hjälp? Eller så är det i ren trotts - oavsett så funkar det ju:)

Ditte sa...

Din novemberkaktus är verkligen vacker och jag vet att den bara blir ståtligare och vackrare med åren. Så många knoppar och blommor. Du har i alla fall kaktustalang!
Hade ett antal novemberkaktusar förr som jag hade ärvt av mamma och min mormor, men de fick inte flytta med mig 2002.
Jag vet dock att de blommar ståtligt än idag men inte hos mug. Dock gläds jag.
Har en novemberkaktus, ganska ung, bara tre år, men den blommar nu och sedan till påsk.
Orkidéerna jag har brukar blomma fint, men har också viloperioder.
Vad gäller orkidéer så borde de trivas hos dig. Kanske har du fått sämre exemplar av dem.

Day by Johanna sa...

Så vackra bilder du bjuder på

och du, tack för styrkekramen nu orkar jag imorgon med, så skicka gärna en till imorgon också!

Meta sa...

Suddu det tar sig snart kan du ha andra blommor med. Man måste träna på det man klarar. Den är ju jättefin.
Ha nu en fin vecka innan Advent
Kram Meta

Susanne sa...

30 år?! Helt otroligt. Mina växter står ut hemma hos mig typ 1 år sedan tackar de för sig ;)

Helen sa...

Vilken fantastiskt vacker novemberkaktus!! Vilken läcker färg! Jag tycker ni gör det bra som får den att blomma. Min pappa har lyckats få en orkidé att blomma om och han är så stolt över sin bedrift :). Jag tror jag måste köpa en novemberkaktus, de är fantastiska.

Geddfish ♥ sa...

Du har då verkligen gröna fingrar med din underbara kaktus! Tror också att den är ett fint gammalt exemplar, för blommor hade bättre kvalitet förr. Då kunde man verkligen ta skott och få till det. Jag hade alltid många och fina blommor, odlade upp dem själv.

Det man köper idag, tur eller otur, mest otur, tror jag. Jag har två kaktusar, men de är förvirrade. Blommar på andra tidpunkter, ingenting just nu, men gröna och kraftiga.

Mina orkidéer kommer i fler knoppar nu, jättekul. Jag vattnar var 10:e dag. Och då dränker jag dem i vatten i 20 min. Det gillas. De får stå på diskbänken medans.
Tusen tack för länken!!!

Susjos sa...

Säger som Ditte, orkideer borde du greja, jag har inga gröna fingrar, men konstigt nog så verkar orkideerna trivas hos mej, fast jag aldrig vattnar dem...eller väldigt sällan i alla fall!
Din fina novemberkaktus lyser verkligen upp denna lite gråa månad!

Hanneles bokparadis sa...

lättaste sättet att döda en växt är att vattna för mycket.

Marina sa...

Inte mycket till gröna fingrar här inte, men orkidéer brukar hålla ut rätt länge ändå.

Kolonilotta sa...

Den är otroligt vacker! Speciellt med rosa blommor! ;)
Och extra roligt att du lyckats hålla den vid liv eftersom du fått den av din mamma. ❤

Steve sa...

Imponerande! Inte många lyckas hålla en blomma vid liv i 30 år.Den borde ha en hel del att berätta. Ni har alltså blivit så tajta så att den t o m ger igen i mars/april-blomningen.

Monica sa...

Tycker att orkidéer är väldigt lätta
får dom bara en rotblöta en gång i veckan
blommar dom flera gånger om här;-)
Vår röda kaktus är nog också 30 år och har
en lika gammal hibiskus som blommar varje år.
Förstår att du är stolt över den fina blomman:-)

Här är det nog Landstinget som dragit ner på och
omprioriterat pengarna till sjukvården, jouren
stängde ju i somras på grund av att man inte ansåg
sej kunna driva den med dom resurser som Landstinget
erbjöd och husläkarna har fått en snävare budget.
Drabbar nog er snart också.
Ha en bra dag;-)

nalta norrland sa...

Helt otroligt vad Din Novemberkaktus levererar.
Du måste ju göra något bra med den i alla fall,
Du har kanske fallenhet för just blommande kaktusar å ska satsa på den blomsorten :)

Ama de casa sa...

Inte för att jag på något vis vill förringa din/er insats, men jag har hört att dom där blommorna sätter igång och blommar som bara den när dom tror att dom ska dö... ;-)

Den är superfin din kaktus och vad kul att ha ett sånt anrikt exemplar med sånt stort affektionsvärde! Att den sen en gång per år blommar i din favvofärg kan väl bara ses som en bonus :-)

Jag fick några orkidéer av grannfrun när dom skulle åka bort en längre tid. Satte ut dom på terrassen i solgasset där dom tämligen omedelbart avled. Kanske borde ha googlat på skötselråd först? Sen är det inte så lätt att hålla liv i växter nån längre tid här då Anders är väldigt förtjust i sekatören... :-D

Anita Malta sa...

En aktningsvärd ålder på eran vackra, färgstarka och så tåliga Novemberkaktus. Den kan du gott och väl fortsätta att skryta över och konstatera att orkideér inte är riktigt din grej :-D

Måste ändå erkänna att jag har lite svårt att förstå vad som är så svårt med orkideér. De vi har haft har klarat sig i flera veckor utan att jag egentligen gjort nånting mer än vattnat då och då. Kan bero på ljus och temperatur, vad vet jag men jag vet att så kallade gröna fingrar har inte jag heller.
Väldigt fina bilder Beate.

Emma, Sol som sol? sa...

Fnissar lite åt Anitas kommentar där om orkidéer, jag håller med. De håller sig ju fina i veckor utan att man gör något. Ja, om man inte gör som Ama och slänger ut en tropisk undervegetationsväxt (vilket de flesta av dem vi har i kruka är) rakt ut på en gassande solstekt terrass, då.

Du gör ju helt rätt med din vackra novemberkaktus. De behöver lite perioder av vila och därmed även torka för att de sedan ska blomma. Så njäe, de blommar inte bara för att de är döende.

Jag hade hand om en som jag fick av min svärmor. Hon i sin tur hade fått den av sin mamma. Den var alltså några år gammal. Undrar vad som hände med den...? Undrar om inte lillebror ha den, han tog många av mina växter vid flytten. Jag hade en som fick en frukt ett år, den vsr lite rosaskimrande och lite transparent på något sätt och fylld med små små svarta fröer som jag sedan tog hand om. Den påsen hamnade nog hos mamma och pappa...

Man blir så glad när man ser dem blomma! Fast glädjen är nog som störst när man ser att där finns mängder med knoppar om och om igen.

cat sa...

Har två st novemberkaktusar som är runt 15 år skulle jag tro. De har äntligen börjat ta sig nu, men de snålar på blommor jämfört med din. Fast din kanske är större.
Har dålig koll på hur ofta jag vattnar dem. Kanske en gång per vecka eller per två.
Kan inte heller hålla liv i en orkidé. Tre veckor varade en som längst i mitt hem.
Jag kan konstatera att även jag saknar gröna fingrar.
Ja återväxten i sadeln är väl så där. Mannen i fråga är ju redan färdigvuxen får vi hoppas för hästens skull, he he.

Anni sa...

Jag klarar orkidéer betydligt bättre än novemberkaktusar, så jag är grymt imponerad!

Barbro sa...

Jag har även jag en kaktus , en typ november-. Men blomrik har den inte varit sedan den kom till oss. Men jag väntar tålmodigt för hos farmor var den röd och grann, varje jul. Oj,det är hela 37 år sedan hon levde och jag fick sticklingen av henne. Tiden går tydligen fort...