måndag 14 november 2016

Helgbilden – en salig blandning

Som vanligt - en salig blandning här hos mig;-) Enjoy!

Rykande åtgång 1

Det kan knappast ha undgått någon att det var Fars Dag igår. Likaså har nog ingen i 08-området missat 40 centimeter snö på gatorna sedan i onsdags. Med andra ord så var det inte bara maken och jag utan hela Täbys bilburna befolkning som gav sig ut i lördags för att handla, då vägarna äntligen var plogade. Klockan 13:00 var det omöjligt att ens komma in på Täby Centrums parkeringsgarage. Alltså styrde vi kosan mot Arnige Centrum och Systembolaget. Där var vi heller inte ensamma kan jag säga, men som ni ser var det en rykande åtgång på alkoholfri Mikkeller öl.

Rykande åtgång 2

Ett besök hos den lokala ICA vid klockan 16:00 blev en smärre chock. Hyllorna påminde om dem i Bulgarien på 1980-talet – de var nämligen tämligen tomma. Bland annat fanns det inte en enda flaska vanlig Brämhults apelsinjuice kvar i kylen. Men det är en himla tur att maken och jag tänder på annorlunda blandningar. Den här juicen med apelsiner, morötter, ingefära och chili är den bästa juicen vi någonsin druckit. Å den smakar inte ett dugg morötter som vi båda ogillar.


Varsågoda sitt! Ta gärna med en termos med kaffe! Det går förresten lika bra med en fickplunta och lämpligt innehåll.


Vår novemberkaktus som har "gone bananas".

Fler helgbilder hittar ni hos Marit.

PS. Bilden inne på Systembolaget är tagen i smyg, därav den usla kompositionen. På Systembolaget har jag nämligen blivit tillsagd en gång att det är förbjudit att fota i deras butiker. Som ni ser struntar jag i själva förbudet, men ville inte riskera att bli upptäckt heller;-) DS.

24 kommentarer:

Comsi comsa sa...



Tänkte detsamma om affärshyllorna, ha ha, så tomt att det dammar... Fattar inte riktigt för nu går det ju bra att köra ut matvaror.
Juicen är verkligen god, himmelskt god. :)

Kram ♥

cissi sa...

Vilka konsekvenser "lite" snö kan få......att ni hittade ert livs godaste juice till exempel! :)

Ama de casa sa...

Morötterna fick mig genast att rynka på näsan åt den där juicen. Men Brämhults är outstanding, mandarin (clementin?) juicen är synnerligen god, när det är rätt årstid för mandariner (clementiner?) :-)

Tjuvfota? Det skulle jag aldrig våga... ;-)

Anita Malta sa...

Om Fars Dag visste jag inget av förklarliga skäl men snön känner jag till, tack vare dig. Alkoholfri öl kan faktiskt vara helt ok om man av någon orsak måste vara utan alkohol vilket till synes fler måste eller kanske vill.
Inte kul med tomma hyllor som får en att tänka på forna östländer, har hänt även här på Malta att plötsligt är det bara tomt. Men det var länge sen nu fast jag minns känslan.
Juice med ingefära och chili, det låter ju supergott och jag ser att den kan drickas ute på er balkong, trots kylan :)
Ganska skönt faktiskt att se att snön på bänkarna är orörd. Att se någon sitta där med en fickplunta skulle kännas lite för mycket. Men en fin bild blev det, med kvistarna i förgrunden.
Minns att jag fotograferade en gång inne i Ryanair´s flygplan och blev genast tillsagd, ganska bryskt faktiskt, att jag inte fick och att de bilder jag tagit måste raderas vilket jag ju inte gjorde. Trodde det var ok att ta bilder på offentliga platser, som du tog på Systembolaget. Man lär så länge man.. :-D

nalta norrland sa...

Varm choklad med förstärkning från fickplunta,
är icke helt fel :)

Så tomma hyllor har vi aldrig pga snökaos... kanske just pga vi aldrig upplever snökaos ;-)

Du, jag är glad :) Elin har varit ovanligt positiv idag å inte klagat, gnällt nånting. Inte ens matteläxa framkallade sura miner.

nalta norrland sa...

Nu var jag plötsligt för snabb då jag inte hann berömma Dina gröna fingrar,
sagolikt vacker novemberkaktus.

Jag gillar inte juice, totalvägrar.

Ditte sa...

Härliga, roliga, kluriga och finurliga helgbilder! Jag fnittrar och fantiserar vidare.
Novemberkaktusen är så läcker och en fröjd att få se. Hade ett par gamla men de lämnades bort p.g.a. plastbrist. Tror de snart är skulle fyllt 100 år.
Tomt på hyllorna. Undrar om Egyptens gräshoppar passerat....Men skönt att ni fann en alternativ juice där morot ingår men inte framgår av maken. Intressant! Varför ingår den då? Mer en hypotetisk fråga.
Skönt att du inte blev upptäckt med kameran på systemet, blir lätt pinsamt.

nalta norrland sa...

svar Jag dricker inte sagt å mycket sällan läsk.

Jag vet det var något jag skulle kommentera å säga att Nu var vi lika igen, men kommer inte ihåg vad det var :)

Åke sa...

Glädjande att de fick bort lappmöglet till slut :) Mycket roligt du fick till med bilder :)

Geddfish ♥ sa...

Jag blir förstummad, vilken superkaktus! Supermåne och superkaktus och här blänger jag på mina två kaktusar som är helt lama.
Tjuvfotat på systemet har jag gjort med min mobil. Himla lätt.
Nu ska jag sova och inte tänka på morgondagen.

Anni sa...

Visst är det intressant med alla konsekvenser århundradets snöfall kan för med sig? Just bristande matleveranser var en av anledningarna till att flera skolor stängde.

Juice med kombon morötter/apelsin/ingefära dricker jag gärna, men just den där med chili har jag inte sett (ännu!).

KajsaLisa sa...

Det finns faktiskt rätt många alkoholfria öl som är riktigt bra, Mikkellers har jag däremot inte testat. Pröva gärna Easy Rider från Wisbybryggeriet som finns på Konsum.
Sen den där juicen måste jag bara testa.

Marina sa...

Snökaos och näst intill undantagstillstånds-känsla alltså...tur att det förmodligen kommer att smälta bort under veckan så Stockholm kan återgå till ett normalt novemberslask igen ;)

Monica sa...

Svensken upphör aldrig att förvåna mej, varför
gå till systemet och köpa alkoholfritt.
Vilken kaktus, vår röda har bara knopp än så
länge och mumin ser ut att trivas.
Nu smälter det av och lite lättare att gå i
skogen det tackar vi för, broddar är ett måste
här ute.
Idag kommer hon hem och det kan nog bara gå åt
ett håll dvs åt helvete:-(
Skonade dej från en bild på pappan du hade nog
trillat av stolen om jag inte gjort det HAHA
Ha en bra dag i värmen:-)

Anki sa...

Tänk vad snön kunde ställa till det! Spännande smaker i nya juicen - måste nog provas vid tillfälle :)
Vilken fantastisk novemberkaktus du har! Jag har en som inte bestämt sig för om den är en påsk- eller novemberkaktus - den blommar både höst och vår. Inte så överdådigt som din, men ändå :)

Eva Trillian sa...

Statshemligheter på systemet? ;) Väl skjutet i hemlighet alltså!
Vilken fantastisk kaktus! Den har ett trevligt sätt att go bananas på ;)

Helen sa...

Det låter nästan som ni drabbades av en naturkatastrof när snön kom, när till och med butikshyllorna gapar tomma!?! Lite underligt låter det allt men snart är väl allt tillbaks till det normala.
Ha en fortsatt trevlig vecka!

Fru Venus sa...

Vi hade tur - enligt mig - och fick bara 10 cm snö, och nu är det nästa borta :-) Måste kolla om jag hittar den juicen på våra breddgrader, låter gott!

cat sa...

Ha ha så du busar på Systembolaget! Har ni 08:or tömt era butiker inför kommande snöfall? Måste erkänna att jag aldrig skulle vilja dricka den juicen, då jag inte är förtjust i ingefära och morotsjuice tycker jag är blä. Morotskaka däremot, då snackar vi mumselimumsmums.

Mina små novemberkaktusar har bara några ynkliga knoppar än så länge.

Stare Ström sa...

Är mycket imponerad av din kaktus!

svar: jodå, jag lever! Fast just idag håller jag på att regna bort. Vilken fin snömodd ni ska få nu när det regnar. Det avundas jag inte!

cat sa...

Åh stall och hästar luktar så gott. Det måste ha varit dåligt ventilerat i Sollentuna. i vårt ridhus luktar det oftast inte mycket. Det enda som inte luktar gott är gödselstacken :-)

Carita Liljendahl sa...

Oj oj så mycket snö! Hoppas det är borta då jag kommer den 16:e december :-)
Jättefin kaktus också. Byter du ofta jord i den eller hur är den så fin, men bara slokar och är "låg".
Och angående procentfritt... jag vill se den dag de bjuder på alkoholhaltigt i nåt köpcenter i vår stränga Nord :-D

anemonen sa...

Tackar tackar för tipset om juicen för den föll mig i smaken utan att ha smakat på den. Chili är så gott. Den får jag se till att köpa bums. Ja ni fick mer snö än vi här i sydost. Är ju på östra sidan nu en vecka för att åka tillbaka till den sydvästa igen om någon dag. Muminpappan är min favorit och muggen är min morgonkaffemugg. Men ingen i blomstren. Han passar dock utmärkt i din kaktus. Tack för kommentar hos mig.

Stare Ström sa...

svar: Kul att se din tolkning av min bild! Hade inte sett den så förut men nu ser jag. Nej, männen sitter på mattan i stora bönesalen i mosken.