torsdag 10 november 2016

Kostnadsfri underhållning – oväntat besök

Maken och jag hade precis grävt fram bilen och fått några nya, välbehövliga muskler. Sedan skulle vi bege oss till centrum för lunch och inhandling av mat. Så blev det dock inte, då vår parkering fick minst sagt oväntat besök av en röd ledbuss. Föraren hade tänkt följa bussen före honom som kört in på parkeringen, backade ut på vägen igen för att sedan ta sats uppför den lilla backen på vår gata. Det är bara som så att det var en ”vanlig” buss. Den var i och för sig röd den också, men den var inte ”delad” på mitten. Stor skillnad när man ska backa. Jag lovar.

48 bilder
Tog 48 bilder under aktionen ”rädda ledbussen” som tog exakt en timme (12:30-13:30). Nu kan jag ju inte lägga upp alla dessa foton, men jag tänker bjuda på åtta av dom. Som sagt kostnadsfri underhållning när den är som bäst om man är åskådare på första parkett alltså. Passagerarna var mindre roade liksom bilisterna som varken kom in på eller ut från parkeringen. Tyckte mest synd om golvläggaren (vit van med Olle Lind Golv AB) som troligen var på väg till ett jobb.


Här kör bussen in på parkeringen. Snart släpps passagerarna av. Föraren i den vita vanen bakom bussen är lyckligt ovetande om vad som väntar.


Efter åtskilliga försök hade bussen kommit så här långt och blockerade hela vägen. Men föraren visste åtminstone hur man lägger in backen - alltid något;-)


Lite längre med en annan vinkel den här gången.


Sedan var det kört. Bussen gliiiiiiiider inte i mål men väl in i snöhögen.


Efter cirka en halvtimme anländer hjälp - tre gubbar från Arriva med skyfflar i högsta hugg. Tyvärr hade dom glömt ta med sig grus/sand. Ja, man kan ju inte få allt.


Ser ni lastbilen med hur mycket grus som helst på flaket?! Den stannade dock inte och räckte ut en hjälpande hand... med grus.


Här används stora hjullastare med grävskopor för snöröjning. Den kör helt enkelt runt bussen. Ja, det var ju i alla fall för sent.


Efter en timme lyckades bussen äntligen komma loss till applåder från några åskådare. Därmed var underhållningen slut, då ledbussen faktiskt tog sig uppför den lilla backen. Otippat!

PS. Jag förstår att norrlänningarna skrattar åt oss nollåttor och vårt förhållande till snö, men det bjuder jag på. En rolig krönika på temat kan ni läsa här. DS.

24 kommentarer:

Anki sa...

vilken dramatik! Snyggt dokumenterat av dig! Här är fortfarande nästan helt snöfritt :)

Day by Johanna sa...

Haha tack för underhållningen! :)

Jag ger ju Winne era bloggar så hon skiter i mig, men hon verkar dock gett upp och kommentera i alla fall, för hon fattar väl hon lär bli uthängd igen! :)

Comsi comsa sa...


Protesterar, det är inte vi 08 som skall skrattas åt utan de som beslutar, prioriterar...

Kram ❤

nalta norrland sa...

Gillar Din dokumentation :)

Geddfish ♥ sa...

Den upplevelsen hade inte jag från mitt köksfönster idag ;)
Härlig upplevelse, bra dokumenterat! Och så en röd buss, vajert! ♥

Emma, Sol som sol? sa...

Snyggt!

Stackars golvläggaren! Har jobbat på ett golvläggarföretag i fyra år så jag vet frustrationen. Nä, det var inte jag som la golv, jag fixade med papper.

Och här är det fortfarande snöfritt! Konstigt nog. :)

Fast i Sierra Nevada är det vitt! Som namnet antyder.

Day by Johanna sa...

Snö som snö ;) Just bilden på mi blogg är tagen mellan huset och carporten så därbrukar inte snön hitta sig in så mycket, förutom om det blåser. Vi fick lite mer än det, men inte så mycket som er, tur för då hade jag inte gett mig iväg till jobbet med sommardäck på bilen, för då hade min röda gjort som röda bussen

Hugo hade nog gärna lekt i er snö dock :) Pulka har vi sedan förra vintern, men nu är nästan all snö borta så den får vila på vinden lite till

Susjos sa...

Ja jösses vilka dagar vi har haft här i 08-området...och vi är ju några stycken som bor här...såklart blir det kaos när alla inte kommer fram!..och inte finns det plogbilar tillräckligt... Är så glad att jag slapp ge mej ut i går, idag var det något bättre, så jag vågade ta bilen in till jobbet idag, och det funkade! Efter E4:an stod det bilar stillastående, och en lång-buss med "dragspel" stod fint parkerad på själva rondellen vid KS, hade säkert stått där sedan igår! Vädret kan verkligen ställa till det!

Meta sa...

Haha det skulle jag vilja sett. Mannen kör ju buss och i går fick han verkligen visa vad han går för och det var inte dåligt alls. Först ner och släppa av resenärer till Cinderella sen iväg och hämta en busslast till som hade hamnat i diket. Allt gick bra båten drog iväg 24 00 Lite väl sent men passagerarna hade haft det bra meddelades idag när de kom hem. Tyvärr kom inte alla som skulle med i det gräsliga vädret stod bussar som inte kom fram.
Hoppas det inte händer för ofta 100 år kan ju kanske vara lagom mellanrum hihi
Ha det gott på fredagen
Kram Meta

LissenTo sa...

Roligt att följa din dokumentation. Nog har vi snökaos här också. Men det går fortare över. Beredskapen + vinterdäck.

Ser på tv. just nu vilket kaos ni har. Tycker synd om dom som fastnat länge i sina lastbilar/bilar.
Hoppas ni snart får bättre snöröjning

Ditte sa...

Tack för ett väldigt underhållande inlägg med lika underhållande bilder.
Jag tycker mig också genom dina bilder vara närvarande fastän jag är långt borta från snö och elände.
Läste även krönikan i Aftonbladet dit du länkade och med stort intresse.

Förstår att passagerarna i bussarna inte var lika roade av att vara ute och halka i buss. Kanske hade vinterdäck varit på sin plats.
Inte heller kan bilisterna eller golvläggaren varit road av det hela.

Men nu kanske det blir blidväder....

Stannar ett tag till i den spanska värmen och väntar med vintern.



KajsaLisa sa...

Ha ha, vilken story du fick ihop och underbara bilder, men jag tycker faktiskt synd om den stackars chaffisen.

Anonym sa...

Jag är så imponerad av dina foton!
Känns som man är med dej bakom kameran,
men att vara mitt i röran är inte precis
vad jag skulla gilla.

Det blir A-plus!!!

Ruth i Virginia

Monica sa...

HAHA ett riktigt hjärnsläpp, jag skulle
nog ha känt mej ganska tillintetgjord.
Hur ofta får Kiruna 4 dm blötsnö tro, den
torra snön som kommer vid kyla är ju inga
problem inte ens för en 08.
Det stora problemet här är alla lastbilar
med sommardäck som står och blockerar lite överallt.
Att sedan den rödgröna bilhatande röran beslutat sej för att
prioritera cykelbanor gör ju inte saken bättre.
Här ute i Österåker har snöröjningen fungerat bättre
än någonsin, ibland är det bra med ett blått styre HAHA
Ha en skön dag, ingen snö än så länge;-)

Steve sa...

Tack för den morgonunderhållningen. Jag är norrlänning, men skrattar inte åt er nollåttor. Jag lider med er i er kamp med snökaoset.

Det är en bra krönika du länkar till. Ni får vid kommande val visa ert missnöje med det sittande politiska etablissemanget som inte ens klarar av att forma en vettig vinterberedskap. Nu vet ni ju hur man gör när man är missnöjd. Det borde väl finnas någon "Trump" i Stockholm som är sugen på att ge sig in i politiken.

FREEDOMtravel sa...

Inte lätt för de stackars bussarna! Min busslinje (507:an) var totalt inställd igår, så det blev tunnelbana till Fridhemsplan + tunnelbana till St Eriksplan + 3:ans buss för mig... Norrlänningarna hånar oss ju glatt, haha, och jag har också sett många kommentarer om att bussarna inte har vinterdäck än. Men bussarna har väl aldrig vinterdäck!?

Ama de casa sa...

Vilken snyggt fångad dramatik! :-) Taskigt av den där bilen med sand att bara åka förbi...

Jag hörde en gång att dom där ledbussarna inte får backa utan att det kommer nån från bussbolaget och hjälper till med att vifta. Det var när jag själv satt på en buss som kört fel (en krånglig busslinje från Sollentuna till Vällingby genom Kista industriområde som inte ens busschaufförerna grejade) och då var det ändå sommarväglag...

Ett underbart inlägg! :-D

Marina sa...

Ja, den vita varan har ställt till med en hel del har jag förstått. Nu är det bara att invänta syndafloden som kommer när det blir plusgrader igen...

Anita Malta sa...

Har inte svårt att hålla mig för skratt här, tycker faktiskt riktigt synd om bussföraren och övriga som gör vad de kan här i det snöiga och kalla eländet.

cat sa...

Ha ha den illustrerade historien lyste verkligen upp min dag. Kan knappt sluta fnissa. Vi här på västkusten har ju samma relation till snö som ni 08:or, så jag antar att det inte dröjer länge innan något liknande händer hos mig. Då kommer jag troligen kunna hålla mig för skratt dock.

Anni sa...

Usch, jag blir bara så himla ledsen när jag läser sådan dynga som krönikan i Aftonbladet. Det går inte att jämföra situationen i hans del av landet med Stockholms. Jag orkar inte argumentera med vita medelålders män från Norrland som tror att de vet bäst.

Men jag gillar skarpt hur du fångat dramat och problemen!

Husbilen-Ellen sa...

Verkligen första parkett! En del dramatik kan jag förstå.

Eva Trillian sa...

Chauffören lyckades til slut i alla fall :) Skam den som ger sig!

Anders W sa...

Snygg bildserie. Bra jobbat!!!