tisdag 12 september 2017

Weekly photo challenge: Vecka 37 – ”Händer”

Det händer alltid något i Stockholm – i dubbel bemärkelse alltså som ni kan se på bilderna nedan. Att just Valhallavägen vid Östra station skulle lagas är ju kanske inte så upphetsande, men jag måste säga att jag var aningen förvånad över hur killarna ”lappade ihop” gatan. Den metoden har jag faktiskt bara sett en gång i Gambia av alla ställen - och det var på 1990-talet.


Lastbilen med den rykande asfalten på flaket var uppställd bredvid busshållplatsen.Älskar lukten av färsk asfalt.


Den killen använde till synes händerna för att skyffla ned asfalten från flaket för att fördela den lite lagom i "hålet".


För att platta ut asfalten använde han en markvibrator. Även här behövde han sina händer.


Sedan blev det aningen oaptitligt måste jag säga...


När den oproffsiga lappningen var klar tog kille nummer 2 över och lastade tillbaka markvibratorn på flaket med hjälp av en fjärrkontroll. Också här kom hans händer väl till pass;-)


Sanna har uppfunnit Weekly photo challenge.

Fler bidrag till temat ”Händer” hittar ni här.

22 kommentarer:

Days by Johanna sa...

Här händer de grejer :P
De smålagningarna förstår jag mig aldrig på, blir aldrig bra. och ser man resten av vägen så ser den ut och behövas läggas om den med.

Ja man blir avtrubbad av alla terrorattcker, de är hemska, men jag blir liksom inte förvånad när man hör det hänt.

Byblixtra sa...

Fin bildserie! Håller med om att lagningen av potthål aldrig blir riktigt bra.

Geddfish ♥ sa...

Fin dokumentation där det händer! Verkligen!
Fy fasen, vilken bra reporter du är! Uptodate, här och nu! På hugget ;)
Ha det gott!

Beppan sa...

Fin dokumentation av det som händer och görs med händer :-)
Men du - det där med att lappa vägar.... det görs väldigt ofta här i norra delen av Sverige. Och i Gambia då.

Ditte sa...

Ett toppeninlägg! Stor eloge!
Perfelt fångat och händerna - där det händer är i fokus. Perfekt stilstudie.

Biggeros sa...

Ja, vad ska man säga om ihoplappningen av vägen....
Inget bra jobb. Ditt jobb av uppföljning av lappasfalteringen var mycket bättre gjort🤗
Jag gillar även lukten av nylagd tjära, men så gillar jag även bensin doft🤔

Steve sa...

Det finns oftast händer med där det händer. Jag får ju klara mig med en hand, men det händer saker med den oxå.

Susjos sa...

Ja, nog var det händer med i det där jobbet, men det ser inte bra ut?!

Sv: Du är nära, men det var inte slottet jag besökte, busshållplatsen där jag gick av hette dock Roslags-Näsby!

KajsaLisa sa...

Nej snyggt var det ju inte, men du fick till en bra serie, speciellt den sista.

Anki sa...

Du är en mästare att vara med där det händer! Härlig reportageserie!
Tack för din kommentar - snällt skrivet - och du behöver då inte vara avis!
Ja ... de heter knyppelpinnar och man flyttar dem och fäster trådarna runt knappnålar för att göra mönster - ett litet mysterium hur det funkar faktiskt :)

nalta norrland sa...

Sådan lagning av hål är det normala här i Norrland - och Gambia 😜
Pratade med min 08a syster igår å fick höra om en varm dag i Stockholm 👏
Här väljer jag att ta med kameran på promenad då det icke regnar, därför avsaknad av Frostbilder 🐾
Bullen ogillar regn, han avskyr att bli blöt å att gå i vattenpölar ja det vägrar han 😊

Monica sa...

HAHA ja en del lappningar är verkligen epa men
jag har sett värre här ute i bushen, ibland hoppar
hela bilen till och varje år får man göra om dom.
Bilderna på regnbågen är suveräna:-)
Fisk är inte min favotitföda kan inte låta bli att
tycka lite synd om den trots dom ruskiga tänderna.
Ha det bra:-)

Bevare mig väl sa...

Stående applåd för detta, du är verkligen härlig med att vara som du är - asfaltlukten och och lapptäcke inräknat!och lyftkranar...
Du förgyller bloggvärlden och här händer det!
:-)

Ama de casa sa...

Haha! Märks att du är en stadsmänniska eftersom du "Älskar lukten av färsk asfalt" :-)

Den där lagningen skulle platsa alldeles utmärkt här i Spanien också... Gillar inte såna där fuskverk, men det är ju bara att vänja sig och se upp (eller ännu hellre ner) när man är ute och går.

Emma, Sol som sol? sa...

Att man lagar ett hål med en skvätt asfalt förstår jag men när man repar upp hela vägen i 20 meter, låter 5 meter vara kvar, sedan 25 meter till med nytt, 10 meter gammalt ... Det fattar jag inte! Så slår jag ut med händerna!

Och jag undrar alltid vad kvadratmeterpriset för att laga en väg är. Hur mycket sparar man in på lappverkstekniken?

Anita Malta sa...

Haha..påminner en hel del om hur man "lagar" gatorna här på Malta :-) Kul dokumentation och händer var det gott om i olika bemärkelser.

Svar: Har dig ofta i åtanke som "språkpolis" när jag hackar mig fram med min engelska ;-) Men det är sant, jag behöver verkligen träna trots alla utlandsresor och min sjutton år på Malta. Har ju haft ganska så långa perioder då jag knappt pratat med någon alls. Att använda sig av google för att översätta blir mer som ett skämt. Att be dig rätta vore inte så tokigt men det ger sig säkert. Tack för som alltid så uppmuntrande kommentar,du ÄR en pärla! Kram 🌹

amo sin blogg sa...

Flotte bilder der hender er viktigaste redskapen.

Carita sa...

Ja, kring dig händer det alltid en massa :-)

Susanne ❤️ sa...

Här händer det en massa och fantastiska bilder du visar på temat ❤️ Tack för att du är med bästaste BP kram

Klimakteriehäxan sa...

Det finns ju knappast en gatstump i huvudstan som inte repareras, lappas, byggs om ... ofattbart att det aldrig nånsin blir klart, för lägger dom igen gatan bryts den upp igen nån vecka senare!

Husbilen-Ellen sa...

Du fick till det bra med hände och händer!

Karin sa...

Vi var i Stockholm i våras, och där händer saker hela tiden. Jag kunde bara sitta på en bänk och kolla in läget. Själv bor jag i Malmö kommun, dock utanför staden, och inne i Malmö händer det också saker hela tiden. Men av ett annan råare slag!
Jag gillar vår huvudstad!
Kram Karin