onsdag 4 oktober 2017

En riktigt hårig skönhet

För några år sedan fick jag en stickling av en fingerkaktus av en kollega. Kaktusen är otroligt ful, åtminstone 50 veckor om året. Men den kompenserar för sitt mindre fördelaktiga utseende genom att producera världens vackraste blomma under två veckor. Å processen hur blomman kommer till är faktiskt ganska fascinerande – tycker jag i alla fall.


Här ser ni knoppen som är ganska stor med tanke på kaktusens fingerstorlek.




Knoppen spricker inte upp bara så där, utan den ”vecklar ut sina vingar” en efter en under ett dygn.


När alla fyra vingar har ”spruckit upp” rullas dom runt och den här håriga skönheten är ett faktum. Blomman håller sig i cirka två veckor. Den här blomman är den andra för året, och fler är på G.


Varken maken eller jag har gröna fingrar, men kaktusar trivs med vår "vanskötsel" verkar det som;-)

20 kommentarer:

Ama de casa sa...

Den är verkligen jättefin den där skumma blomman :-)

Inte för att jag vill förta nånting här, men... Jag hade själv en novemberkaktus som blommade om år efter år och jag var skitstolt över mina gröna fingrar när det kom till den växten.
Sen fick jag höra av en kompis att kaktusar blommar när dom tror att dom ska dö... Haha! Det var nog helt med sanningen överensstämmande :-D

Stare Ström sa...

Vilken märklig sak!

Geddfish ♥ sa...

En hårig skönhet! Då tänkte jag genast på Diego i mitt inlägg och att du hade fotat en katt eller hund, förstås.
Nepp, du visade ett bildmässigt trolleri!
Vackert!

Meta sa...

Vi hade en sån på mitt jobb och vad jag minns hade den en säregen doft..... eller om det var en annan sort. Den är häftig i alla fall. Du får vara glad för att du/ni kan få den att blomma det är nog inte alla som får.
Ha det gott resten av veckan
Kram Meta

nalta norrland sa...

Fin 👍 Men är det inte en där kaktus som luktar rena döden 🤔
Men på bild ser blomman speciell ut 😶

Mias Mix sa...

Vilken häftig blomma! Har aldrig sett någon sån förut.

FREEDOMtravel sa...

Den ser liksom ... KÖTTÄTANDE ut ... wooohaaa ;)

Steve sa...

Rubriken är inte så lockande, men minsann har du inte skapat en hårig skönhet med dina "ogröna fingrar". Bra jobbat!

Olga T sa...

Vilken läcker blomma! Så spännande. Tittade på ditt förra inlägg och blev imponerad av dina fågelfoton!
Sv:Vitkindad gås är svart och vit. Sädgåsen är gråbrunspräcklig typ..

Ditte sa...

Vilken häftig blomma! Jag har sett flera olika varianter av kaktusar och haft en del, men en liknande har jag aldrig sett som blommar. Utan blommor,har jag sett fingerkaktusar däremot. Kanske finns det vissa inslag av limegröna fingrar hos dig i alla fall.
Jättteroligt att se hur blomman utvecklades. Toppenbilder!

Åke sa...

Det här med växter har jag totalt noll koll på, men du fick till en härlig och intressant story om er kaktus 😊 Härliga bilder 👍

Anki sa...

Fin bildserie på den vackra blomman - bra jobbat! Tror du visat den förut för länge sen - häftig är den i alla fall!

nalta norrland sa...

svar
Okidoki, jag håller med Dig då det gäller porslinsblomma, jag reagerar ju på starkt doftande blommor, då kommer astman direkt å problem att andas. J fick en sådan blomma då han fyllde år i somras, så länge den stod ute på bordet på altan gick det "så där", men då vi tog in blomman Hjälp... ja den försvann illa kvickt ;-)
Hur fin som helst men det är viktigare att kunna andas...

Anni sa...

Det var ju den där jag trodde var en askaktus, men du säger att den inte luktar alls. Mysko. Väldigt bra dokumenterat, kul att se utvecklingen!

Svar: Ja, min dag var lugn, det var liksom ingen vits att planera något innan jag visste vad undersökningen skulle ge. Jag tyckte ändå att jag var rätt cool som packade post och glömd tröja till sonen och sådant som skulle till biblioteket. Hade beskedet varit annorlunda hade jag knappast gjort de ärendena.

Anonym sa...

Fascinerande! A-plus!!!
Intressant att följa utvecklingen;
och färgen är ju superb!

Ruth i Virginia

Emma, Sol som sol? sa...

Kaktusar är häftiga växter! Lite konstigt att den inte luktar, dock, för visst är det en asblomma, Stapelia Grandiflora. Ni kanske behöveer snyta er? :D

Så himla fint fotograferat med blomman som öppnar sig en flik i taget.

Carita Liljendahl sa...

MYCKET fascinerande och imponerande blomma!
Du har gröna fingrar!
Kanske taggiga också :-D

Anita-Malta sa...

Vilken helt fantastisk blomma!! Väl värd att vänta på för att kunna njuta av två veckor per år :-D Har inte heller "gröna fingarar" men heller inga levande växter inomhus. Kanske skulle pröva på en kaktus..

Husbilen-Ellen sa...

Vilken skönhet. Första gången jag ser en sån!

Anders W sa...

Snyggt! Blir ofta impad över den vackra skapelse vi har omkring oss!