söndag 28 januari 2018

Skyltsöndag #142

Det blir en Skyltsöndag även idag här på Konstellerkonstigt-bloggen. Det vore väl konstigt annars eller hur;-) Här får ni veckans skörd! Enjoy!


Har läst, hört och tittat på en himla massa reportage den senaste tiden om att plastpåsar/-förpackningar förstör naturen. Bland annat håller korallreven på att stryka med, om inte ”plastutsläppen” minskar. Så det här (allvarliga) bidraget till min Skyltsöndag är ett steg i rätt riktning. Bilden är tagen i Apotekets nyöppnade lokaler i Täby Centrum.


Hemköp är utlämningsställe för PostNord. På vägen dit gick jag förbi den här frysdisken. Konstiga räkor tycker jag. Men det kanske går lika bra med selleri - jag menar musslor och kammusslor.


Även den här bilden är tagen på Hemköp. Alltså jag har ett Teliaabonnemang på min mobil som fungerar utmärkt på tunnelbanan 25 meter under jorden till exempel. Men hos Hemköp har det alltid varit noll täckning när jag ville surfa i väntan på att hämta ut min försändelse. Eloge att företaget nu skaffat fri wifi som fungerar utmärkt.


Avslutar min Skyltsöndag med dessa sötingar. Rätt färg, rätt stuk! Hittade dessa snösurfbrädor hos XXL i veckan. Love them:-)


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

PS1. Vad gäller Andreas bilder igår, så kan ni vara kugna. Så här mejlade han: "Helt ok att använda bilderna, det är väl spridning som är meningen med att sätta upp bilder sådär. Kul med de kommentarer du fick på ditt inlägg om detta." DS1.

PS2. Nej, jag har inte Instagram, men på något konstigt sätt har jag lyckats med att "hacka mig in" på Andreas konto. DS2.



15 kommentarer:

Åke sa...

Miljötänk i all ära!!! Men hur lång har de påsarna fraktas tro? Flugits hit eller med båt...
WiFi måste väl vara bra sådär att locka till sig kunder på!!!
Söta surfbrädor helt klart!
Så bra med godkännande av bilderna... Tänkte bara så du inte råkade ut för något!

Ditte sa...

Vad gäller plastpåsar i sin hehet borde dessa minskas och även alla plastförpackningar. Funderade lite som Åke här. Och att ta betalt kanske hjälper till att minska användandet.

Men även alla andra plastpåsar som man ska lägga frukt och annat i är onödigt. Bättre då med en papperspåse. Å andra sida ser ju då inte kassörskan vad som är i påsen om hon inte öppnar den. Men om man självscannar går det ju att använda papperspåsar. Men säkert är de mer kostsamma.

Perfekt med wifi i postkön. Klart framsteg.

Undrar om räkorna tagit slut eller bytt frys..
Men jag kan ta musslor också.

Vilka fina surfbrädor! Skulle gärna vilja ha en. Men mina kunskaper inom området är numer ganska små. Har gtt på kurs ett par gånger men var nog för gammal då jag började , 60+ så jag var räddom ben och tummar. Håller mig till utförsskidorna. Men i nästa liv så kanske en liknande bräda kan bi aktuell.

PS Tack för stektipset från Andreas och din länk. Oxfilén blev så bra!






KajsaLisa sa...

Man kanske skulle gå in där och säga att man vill köpa en påse för två kronor, sen vill man ha en påse att lägga den i. Har dom metmask på Hemköp också?
Snösurfbrädorna som jag aldrig hört talas om var roliga.
Själv hedrar jag en person i min skyltsöndag idag, länkar upp dig nu.

Paula i pörtet sa...

Detta med plastkassar har verkligen tagit skruv. Folk handlar inga kassar längre, varken i klädbutiker eller matbutiker. Jag reagerade när jag fick se hur det såg ut inuti en valmage! Det var ingen vacker syn, där tarmar och andra inälvor borde ha legat låg plastkassar om varandra. Förfärligt vad vi människor förstör för oss.
Angående fåglar så har jag inte kunnat annat än sparv tills jag började mata dem för ett par vintrar sedan. Nu har jag en fågelbok och försöker lära mig, men det är svårt,. Många pippin liknar varandra jättemycket tycker jag. Sen fotar jag också genom fönsterrutan för då kan jag googla och jämföra. Några arter lär jag mig varje säsong.

Annette sa...

Jag har länge irriterat mig på att ICA där vi bor har plastpåsar att lägga frukt och grönsaker i. Plastpåsar som inte kan användas till något mer efteråt, eftersom de inte håller. Nu har tygnätpåsarna kommit som jag har beställt och skall använda när jag handlar i fortsättningen. Skall nog fota och skriva ett inlägg om det.

Förresten har du en ny kriminalroman att se fram emot i höst: Fredagen den 19 oktober 2018 kommer Lars Kepler med den sjunde boken om Joona Linna. "Det som inte fick hända Joona Linna och Saga Bauer är nu ett faktum, vi har haft en fullständigt omtumlande skrivprocess". Hur man nu skall tolka det..?

Susanne ❤️ sa...

Tycker det är perfekt, nu är det bara hushållssoppåsar vi vill ha miljövänliga finns säkert redan som den nedbrytbara påsen dom har på Gotland eller varför inte ha dessa i papper då vi eller som jag sorterar allt plast kartong mm det är inte så mycket man slänger då vi också har den bruna soptunnan för rester mm dom kommunen hämtar :)
Perfekt skyltning som vanligt själv maskade jag idag ;)
Kram

https://nouw.com/mrssusanne

FREEDOMtravel sa...

Mindre plast är förstås bra och vi kan alla hjälpa till, men jag undrar ofta över alla förpackningar. Tepåsar som packas en och en inuti förpackningen. Liksom, varför? Gurkor som plastas in (fast inga andra grönsaker gör det???). Enorma plastburkar på apoteket med några futtiga vitamintabletter skvalpandes på botten (papperspåse?). och så vidare.

nalta norrland sa...

Miljötänk är bra, tummen upp, men det blir ändock missvisande eftersom så mycket säljs i plastförpackning helt utan anledning.
Sedan finns det ju sånt som faktiskt måste bli packat i plastpåse... hundbajspåsar och plastpåse i sophinken.

Räkor äter jag, eller rättare sagt jag äter räkor... men icke musslor så jag skulle bli besviken om jag skulle "fiska" räkor och fick musslor :)

Jag gillar snowboard i teorin å dem Du fotade är ju fina,
i praktiken kommer vi icke överens och jag kan inte ta mig ner för backe utan risk för liv och lårbenshals :)

Geddfish ♥ sa...

Det var många år sen som jag slutade med plastpåsar. Och bland grönsaker o frukt sätter jag prislappen direkt på, sen scannar jag. Usch för all plast, jag vill hellre ha textil och trä.
Bra diskussionsinlägg idag, BP, inte bara skylt.
Älskar dina skyltkommentarer hos oss bloggare....

PS Idag gick jag till ICA och köpte mig en stor kotlett, som jag anrättade senare. Blev nog friskare då.

Susjos sa...

Bra är det att man måste köpa plastpåsar om man måste ha, men tyvärr blir man förvånad när t.ex grönsaker fortfarande är inplastade, som t.ex paprika, som jag köpte häromdagen, de var hårt inplastade, en och en, hur tänkte de då?

Såklart gillade du snösurfbrädorna, det stod ju nästan BP på dem!
Inga räkor? Haha, men det går lika bra med musslor!
Wifi är bra på många ställen, bra där Hemköp!

Anki sa...

Tummen upp för mer miljötänk!
Snösurfbrädorna känner jag igen! Hade med en orange i "Glad måndag" före jul någon gång :)

Ama de casa sa...

Det är verkligen dags att försöka få hejd på nedplastningen, bra av apoteket där!
Oops... Verkar som utfiskningen av räkor inte bara sker i havet, även frysdiskarna är utsatta.
Gratis wiffi är väldigt bra - får tiden att gå fortare när man köar (och på såna ställen som Media Markt, till exempel ;-) ).

Härlig skyltning igen :-D

Anni sa...

Det är en EU-lag som började gälla 1 juni som säger att butikerna ska upplysa kunderna om plastpåsens miljöpåverkan som gör att allt fler butiker tar betalt för sin påse. Användningen av platskassar har sedan minskat med ca 50%, så snacka om att det gett effekt!
Den svenska lagen som kom redan tidigare gäller inte de tunna påsarna för lösvikt (frukt och grönt, t ex). Min dotter syr tunna fruktpåsar i återvunnet som hon säljer, bra grej.
Gillar snösurfbrädorna, men de lär inte sälja i stora mängder denna snöfattiga stockholmsvinter.

Carita Liljendahl sa...

Ni har så mycket kul och ordfyndigt där i Sverige :-)
Fiska upp räkorna!
Och vettigt också, men miljötänket.

Eva Trillian sa...

Stod i kö i en kassa i en affär som säljer sina påsar och konstaterade att de flesta sa ja till påsen trots den extra kronan - så, jag undrar hur stor skillnad det egentligen gör ...