onsdag 11 april 2018

Nu börjar det likna något

Både igår och idag var det fantastiskt fint väder här i stor-Stockholm. Och även om den ”riktiga” temperaturen endast låg på 6,9 grader här i Täby så har vårkänslorna till synes vaknat till liv. Om ni inte tror mig så är det bara att titta på bildbevisen.


Kolla termometern på vår balkong! Eller nej, kolla in den fantastiskt fina vasen jag fick av favokollegan Yvonne i stället. Perfekt färg, perfekt matchning med skålen och perfekt ”stuk”. Glaskonstnären heter Ebba von Wackenfeldt. Tusen tack tjejen:-)


Viggbyholms Stationscafé klockan 15:00 idag. Inte en plats ledig på uteserveringen. Men det gick så bra att sitta på ett soligt barbord inne också.


För därifrån kunde man tjuvläsa lite. Dessa två damer studerade kursmaterial från Naprapathögskolan i solen.


Så här njuter Täbyborna en solig dag. Åtminstone lite liv på Döda Torget vid Täby Centrum.


PS. Nej, jag har inte bara suttit på balkongen, fikat på café och handlat. Hann faktiskt också med en god gärning idag, då jag hjälpte en granne med att ringa hisservice, då hon satt fast och inte kom någon vart. Efter fem minuter gick hissen igång igen. Tur att grannfrun inte led av klaustrofobi. DS.

17 kommentarer:

nalta norrland sa...

Härligt. Härligt. Härligt.

Olga T sa...

Så härligt att sitta ute! Sol sol sol gillar vi!
Du lever nästan lite farligt i ditt fotograferande...!

Geddfish ♥ sa...

Jamen, här ser vi dina specialfärger, snyggt, och vad har du i krukorna där ute på balkongen?
Folket lapar efter sol! Vi vill ha ljuset!
Snyggt fångat! Jag hade också en bra dag.

Ditte sa...

Visst har det varit ett par fina dagar, Helt klart njutbara. När jag såg din vas, utan att ha läst vem som gjort den, tänkte jag genast på Ebba von Wachenfeldt. Jag besökte henne i Gnesta i spptember på en jobbresa och såg henne blåsa glas och berätta och jag köpte en liknande vas där på plats. Förstår att du är glad för din. Jag ska även ha den turen nu i höst och räknar med fler inköp.

Härliga bilder från denna soliga dag och visst drar sig alla 08or gärna utåt för att möta sol och vår.

Och dagens goda gärning har du också gjort. Fär illa att sitta i en hiss.

Anonym sa...

Det är definitivt bättre, att sitta ute
än att "sitta inne" -

(även om det bara är på en grusplan) :)

Ruth i Virginia

Ama de casa sa...

Haha! Tvärtom-inlägg här hos dig - själv har jag precis gnällt på det uteblivna finvädret hos oss :-)

Verkligen en läcker vas! Gillar både formen och färgen :-)

Hoppas du får en härlig dag idag igen!

Steve sa...

Instämmer till fullo i rubriken. Äntligen!

Femte året i Hjo sa...

Döda torget har vi även i Hjo. Kanske finns det i många städer i vårt kylslagna land. Ja, även om sommaren. Men vi är f-n så mycket bättre på uteätande nu än på 70-talet. Längs Linnégatan i Göteborg fanns då fyra restauranger, ungefär. Nu finns fyrahundra. Uppskattningsvis. Vi var ett underligt folk som drack brännvin. Vin var surt och vattenskadat.

KajsaLisa sa...

Ser härligt ut, själv har jag jobbat kväll och passat på att sova, för att orka jobba. Men nästa vecka skall jag njuta.

Anita Malta sa...

Ser härligt ut, äntligen lite vårtecken därhemma. Även om 6,9 grader låter isande kallt men i solens strålar så kanske att jag skulle vågat slå mig ner där, fast nu var det ju redan fullt.
Gillar vasen och din goda gärning! Roligare kan man ha det än att fastna i en hiss! Hellre då att sitta på "Döda Torget" och spana in folklivet.

Christian Lehmann Gisler sa...

Har vasen smält i värmen på din balkong? hehehe
Jag gillar verkligen dina vardagsbilder, det där caféet såg väldigt trevligt ut, tänk vad solen gör......med en gång lockas alla msk ut :)

Susjos sa...

Verkligen en cool vas, har inte hört talas om designern?
Ja, denna sovdag för mej har varit soldag för 08-orna, hoppas värmen kommer också! Kram ;-)

Marie i Skrifvarstugan sa...

Verkliga bevis på att det är vår :-) Härliga bilder.
Ha det gott i vårsolen ! :-)

Paula sa...

Hej igen, vi har inga torg här i byn. Vi har ingenting. nada...
Ett par parkbänkar på gräsmattan nedanför pizzerian har vi, men de bänkarna har inte lyfts ut av kommunen ännu!
Var jobbar du som har så härliga kolleger? Det är inte första gången du berömmer dem! Kanoners, jag har inte haft kolleger på så många år, jobbade ju som egenföretagare ända från 95 tills jag blev sjuk. Ha en riktigt fin helg nu, ska du låta dina gröna fingrar arbeta med den mustiga blomjorden?

ulla maria johanson sa...

Härliga vårbilder. Noterbart är att det tydligen gäller att ha tungan rätt i mun för en blivande naprapat.
Här har våren också börjat göra sig påmind även om det blåst i mesta laget de senaste dagarna. Sambon har putsat både båt och golfklubbor vilket är ett säkert vårtecken. Förra året låg båten i sjön redan den 8/4 så det märks att vintern hållit sig kvar länge i år.

Carita Liljendahl sa...

Härligt att se "Döda torget" leva upp så här!

Anni sa...

Vilka vårkänslor i ditt inlägg - och vilken ursnygg vas!